|
کدخبر: 241744

خطر عجیب مصرف این ویتامین در طولانی مدت

محققان معتقدند که مصرف درازمدت ویتامین E‌ می‌تواند خطرناک باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف ویتامین E در عین این که می تواند برای سلامتی مفید باشد، خطر خونریزی مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

به رغم شک و شبهه هایی که نسبت به ایمنی مکمل ها وجود دارد، مصرف آنها در تمام کشورهای دنیا از جمله انگلیس طرفداران خاص خودش را دارد. معمولا خطرات مرتبط با مصرف مکمل ها به مصرف دوزهای بالای آنها برمی گردد، اما محققان بر این باورند که مصرف درازمدت آنها نیز می تواند به همان اندازه خطرناک باشد.

یافته ها حکایت از آن دارد که مصرف ویتامین E خطر سکته های مغزی خونریزی دهنده را تا ۲۲ درصد افزایش می دهد. همچنین مصرف انواع مکمل ها در صورتی که توسط متخصصان تجویز شوند، می توانند مفید باشند اما اغلب مصرف طولانی مدت و زیاد آن می تواند مشکل آفرین شود. 

ویتامین E جزء یکی از مکمل هایی است که هم خطر سکته های مغزی خونریزی دهنده را افزایش داده و هم خطر سکته های ایسکمی را کاهش می دهند. معمولا سکته به دو شکل متفاوت رخ می دهد. سکته مغزی خونریزی دهنده زمانی رخ می دهد که خون به طور ناگهانی از یکی از عروق مغزی خونریزی می کند. 

در بدن سالم، سکته مغزی ایسکمیک به سکته ای اطلاق می شود که در نتیجه قطع خونرسانی به بخشی از مغز ایجاد می شود. محققان بر این باورند که مصرف طولانی مدت مکمل ویتامین E می تواند ابتلا به این نوع سکته مغزی را افزایش دهد. به گفته محققان، مصرف این مکمل خطر سکته مغزی خونریزی کننده را تا ۲۲ درصد افزایش داده اما خطر سکته ایسکمی را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد.

آنها با بررسی روی ۵۹۳۵۷ شرکت کننده در این تحقیقات که از مکمل ویتامین E استفاده کرده بودند، دریافتند که از هر ۱۲۵۰ نفری که این مکمل را استفاده کرده اند، یک مورد دچار سکته مغزی خونریزی کننده شده است. از سوی دیگر، مصرف ویتامین E باعث جلوگیری از بروز سکته ایسکمیک در یک نفر از هر ۴۷۶ نفر می شود. 

ویتامین E نوعی ویتامین ضروری محلول در چربی است که از آسیب چربی های شکننده در غشاهای سلولی جلوگیری می کند. به گزارش سیناپرس، این ویتامین برای حفظ گردش خون و قلب سالم، پوست، اعصاب، ماهیچه ها و سلول های خونی ضروری است. محققان در این تحقیق روزانه به شرکت کننده ها بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم ویتامین می دادند که ۴۴ برابر بیشار از میزان ۱۲ میلی گرم در اروپاست.

البته به نظر می رسد مصرف روزانه این ویتامین تا حد ۵۴۰ میلی گرم مشکل زا نیست اما از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم ۴۰۰ میلی گرم از ویتامین E به مدت ۱۰ سال خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۲۸ درصد افزایش می دهد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر