|
کدخبر: 241587

تغییری که ۱۰ سال به عمرتان اضافه می کند

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی سالم و فاصله‌گرفتن از رژیم غذایی غربی می‌تواند موجب افزایش طول عمر شود.

همه می‌خواهند مدت طولانی‌تری زندگی کنند و اغلب به ما گفته می‌شود کلید دستیابی به این هدف، انتخاب سبک زندگی بهتر مانند ورز‌ش و پرهیز از کشیدن دخانیات و نوشیدن الکل است. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند طول عمر را افزایش دهد.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که رژیم غذایی سالم‌تر می‌تواند طول عمر میان‌سالان را شش تا هفت سال و طول عمر بزرگ‌سالان جوان را حدود ده سال بیشتر کند.

پژوهشگران داده‌های حاصل از مطالعات مختلفی که ارتباط بین رژیم غذایی و طول عمر را بررسی کرده بودند، درکنار داده‌های حاصل از مطالعه‌ی Global Burden of Disease قرار دادند. مطالعه‌ی مذکور خلاصه‌ای از اطلاعات سلامت جمعیت بسیاری از کشورها را ارائه می‌دهد.

نویسندگان با ترکیب داده‌ها توانستند میزان امید به زندگی را همگام با تغییرات پیوسته در مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل، غلات تصفیه‌شده، مغزهای گیاهی، حبوبات، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت قرمز، گوشت فراوری‌شده و نوشیدنی‌های قندی برآورد کنند.

آنان سپس رژیم غذایی بهینه‌ای را برای عمر طولانی مشخص و آن را با رژیم غذایی معمولی غربی مقایسه کردند که عمدتاً حاوی مقادیر زیادی از غذاهای فراوری‌شده، گوشت قرمز، محصولات لبنی پرچرب، غذاهای دارای قند فراوان، غذاهای بسته‌بندی‌شده و مصرف میوه و سبزیجات اندک است.

رژیم غذایی بهینه شامل حبوبات (لوبیا و نخود و عدس)، غلات کامل (جو دوسر و جو و برنج سبوس‌دار) و مغزهای گیاهی بیشتر و گوشت قرمز و گوشت فراوری‌شده کمتر بود. پژوهشگران دریافتند که پیروی از رژیم غذایی بهینه از ۲۰ سالگی امید به زندگی زنان و مردان آمریکایی و چینی و اروپایی را بیش از یک دهه افزایش می‌دهد. افزون‌براین، آنان دریافتند که تغییر از رژیم غذایی غربی به رژیم غذایی بهینه در ۶۰ سالگی، امید به زندگی را ۸ سال افزایش می‌دهد. برای افراد ۸۰ ساله، امید به زندگی تقریباً ۳/۵ سال افزایش پیدا می‌کند.

با‌‌توجه‌‌به این موضوع که همیشه تغییر کامل رژیم غذایی برای افراد ممکن نیست، پژوهشگران محاسبه کردند که اگر افراد از رژیم غذایی غربی به رژیمی روی بیاورند که حد واسط بین رژیم غذایی بهینه و رژیم غذایی غربی معمولی باشد، چه اتفاقی می‌افتد. آنان متوجه شدند که حتی این نوع رژیم غذایی هم می‌تواند امید به زندگی افراد ۲۰ ساله را در زنان کمی بیش از ۶ سال و در مردان کمی بیش از ۷ سال افزایش دهد.

نتایج نشان می‌دهد ایجاد تغییرات طولانی‌مدت در رژیم غذایی در هر سنی ممکن است مزایای فراوانی در زمینه‌ی افزایش امید به زندگی داشته باشد؛ اما اگر این تغییرات در اوایل زندگی شروع شود، بیشترین مزیت‌ها را خواهد داشت. برآورد امید به زندگی مطالعه‌ی جدید، از کامل‌ترین و جدیدترین فراتحلیل‌ها درزمینه‌ی رژیم غذایی و مرگ‌ومیر می‌آید؛ مطالعه‌ای که نتایج حاصل از چندین مطالعه علمی را با هم ترکیب می‌کند.

درحالی‌که فراتحلیل‌ها در بسیاری از موارد به‌دلیل حجم داده زیادی که تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند، از بهترین شواهد هستند، فرضیاتی درباره‌ی داده‌ها دارند که ممکن است موجب شود تفاوت‌های مهم بین مطالعات نادیده گرفته شود. همچنین، شواهد کاهش مصرف تخم‌مرغ و گوشت سفید درمقایسه‌با شواهدی که درباره‌ی غلات کامل، ماهی، گوشت‌های فراوری‌شده و مغزهای گیاهی وجود داشت، از کیفیت کمتری برخوردار بود.

علاوه‌بر‌این، مواردی وجود دارد که در مطالعه در نظر گرفته نشده است: ۱. برای مشاهده‌ی این مزایا، لازم است که افراد رژیم غذایی خود را در دوره‌ی ده‌ساله تغییر دهند؛ بنابراین، مشخص نیست که آیا افراد اگر در مدت طولانی‌تری رژیم غذایی خود را تغییر دهند، همچنان از مزیت‌های افزایش طول عمر برخوردار می‌شوند؛ ۲. مطالعه وضعیت سلامتی و بیماری گذشته را در نظر نمی‌گیرد. این موضوع می‌تواند امید به زندگی را تحت‌تأثیر قرار دهد.

بنابراین، مزیت‌های رژیم غذایی برای افزایش امید به زندگی فقط بازتابگر یک میانگین و ممکن است برای هر فردی بسته به عوامل دیگری، مانند وضعیت سلامتی چ ژنتیک و سبک زندگی، مانند کشیدن سیگار و نوشیدن الکل و ورزش متفاوت باشد.

با‌این‌حال، شواهدی که پژوهشگران بررسی کردند، محکم و از مطالعات بسیاری استخراج شده بود که در این زمینه انجام شده است. همچنین، یافته‌ها با پژوهشی از گذشته سازگار است که نشان داده بهبودهای متوسط، اما طولانی‌مدت در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند مزیت‌های سلامتی زیادی داشته باشد و طول عمر را افزایش دهد.

هنوز مکانیسم‌هایی که توضیح می‌دهند چرا رژیم غذایی می‌تواند طول عمر را افزایش دهد، کاملاً مشخص نیستند؛ اما رژیم غذایی بهینه که پژوهشگران مشخص کرده‌اند، شامل غذاهای بسیاری می‌شود که حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. برخی پژوهش‌های انجام‌شده روی سلول‌های انسانی نشان می‌دهند که این مواد ممکن است مانع از آسیب‌دیدن سلول‌ها شوند یا روند آسیب‌دیدن سلول‌ها را کند کنند. آسیب‌دیدن سلول‌ها یکی از علت‌های پیری است.

پژوهش در این زمینه هنوز در حال انجام است؛ بنابراین، مشخص نیست آنتی‌اکسیدان‌هایی که به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف می‌کنیم، تأثیر مشابهی خواهند داشت یا خیر. بسیاری از غذاهایی که در این مطالعه گنجانده شده‌اند، خواص ضدالتهاب نیز دارند که ممکن است شروع بیماری‌های مختلف و روند پیری را به‌تأخیر بیندازند. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که تغییر کامل رژیم غذایی می‌تواند دشوار باشد؛ اما حتی گنجاندن برخی از غذاهایی که نشان داده شده است طول عمر را افزایش می‌دهند، ممکن است فوایدی داشته باشد.

منبع: زومیت

ارسال نظر