|
کدخبر: 238164

باورهای غلط درباره تغذیه بیماران سرطانی

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی توضیحاتی درباره بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به سرطان ارائه داد.

حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوتراپی آنکولوژی درباره «بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به سرطان»، اظهار داشت: متاسفانه برخی از باورهای غلط درباره تغذیه بیماران مبتلا به سرطان وجود دارد و به دلیل عدم آگاهی خانواده‌ها و یا خود بیماران این موضوع سبب بروز مشکلاتی برای بیماران مبتلا به سرطان می‌شود.

وی افزود: یکی از باورهای غلط درباره تغذیه بیماران مبتلا به سرطان این است که بیماران را  ۱۰۰ درصد از خوردن غذاهای شیرین منع کرده و با حذف کامل شکر و مواد قندی و به عبارتی گلوکز از غذاهای این افراد با هدف پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی این باور را به آنها تلقین کنیم.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به اینکه حذف کامل گلوکز از برنامه غذایی بیماران مبتلا به سرطان سبب آسیب به سلول‌های سالم افراد مبتلا به سرطان خواهد شد،گفت: مصرف مواد قندی باید به صورت متعادل باشد و نه اینکه افراط و تفریط انجام گیرد.

دهقان منشادی ادامه داد: از دیگر باورهای غلط درباره تغذیه بیماران مبتلا به سرطان حذف کامل لبنیات از برنامه غذایی آنهاست؛ در صورتی که این موضوع به لحاظ علمی ثابت نشده و صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در جامعه فارغ از ابتلا به بیماری سرطان به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند، گفت: به طور کلی منعی برای مصرف شیر در بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد ولی در صورت حساسیت به لاکتوز شیر  توصیه نمی‌شود به جای حذف کامل لبنیات به جای شیر از سایر محصولات لبنی مانند پنیر، دوغ، ماست و ... استفاده شود.

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به سرطان به دلیل وضعیت بیماری‌شان و درمان‌هایی مانند شیمی درمانی احساس ضعف، بی حسی و خستگی دارند و تغذیه مناسب در کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است، بیان داشت: یکی دیگر از باورهای غلط در مورد تغذیه بیماران مبتلا به سرطان این است که گفته می‌شود این بیماران به هیچ عنوان از گوشت قرمز استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه هیچ منعی برای مصرف گوشت قرمز در بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد، گفت: البته بهتر است مصرف گوشت قرمز زیاد نباشد و به جای آن از گوشت سفید مانند گوشت مرغ و ماهی استفاده کرد؛ ولی اینکه به طور صد درصدی استفاده از گوشت قرمز را در بیماران مبتلا به سرطان به صفر رساند درست نیست.

دهقان منشادی گفت: یکی دیگر از باورهای غلط در مورد تغذیه بیماران مبتلا به سرطان انجام رژیم های سخت و روزه داری است تا از این طریق بتوان جلوی رشد سلولهای سرطانی را گرفت؛ در حالی که این موضوع غلط است و با رژیم های سخت و یا رژیم روزه داری به سلول‌های سالم فرد مبتلا به سرطان هم آسیب های فراوانی وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: مصرف انواع مکمل باید تحت نظر پزشک برای بیمار مبتلا به سرطان انجام گیرد و بیماران باید از مصرف خودسرانه مکمل‌ها بپرهیزند.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی گفت: مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در بیماران مبتلا به سرطان حائز اهمیت است. مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی رنگدانه حامل مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و می‌تواند در بهبود وضعیت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت گوارشی بیمار مبتلا به سرطان در انتخاب مواد غذایی مناسب برای بیمار حائز اهمیت است،گفت: برخی از بیماران مبتلا به سرطان مشکل گوارشی اسهال و برخی مشکل یبوست دارند. در صورتی که گرفتار اسهال باشند باید مواد غذایی دارای کمی فیبر  و برای بیمارانی که گرفتار یبوست هستند مواد غذایی که حاوی بیشتر فیبر هستند استفاده شود.

منبع: فارس

ارسال نظر