|
کدخبر: 231856

جهان در خطر ویروس جدید/ چرا امیکرون مسری تر است؟

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: شیوع گونه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون ناشی از مجموع عوامل مختلف از جمله قابلیت ویروس در اتصال به سلول و فرار از ایمنی، امکان تکثیر آن در دستگاه تنفس فوقانی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ازجمله فاصله‌گذاری اجتماعی است.

ماریا ون کرکوف مدیر تیم فنی مرتبط با همه گیری کرونا در سازمان جهانی بهداشت پس از ثبت رکورد تعداد موارد جدید ابتلا به اومیکرون در هفته گذشته بر کاهش در معرض قرارگرفتن ویروس کووید۱۹ و کنترل آن تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا به دلیل ترکیب عوامل مختلف منتقل می‌شود. یکی از این دلایل جهش‌های ویروس است که باعث می‌شود ویروس راحت‌تر به سلول‌های انسانی متصل شود. دومین عامل قابلیت فرار از ایمنی است به این معنی که افراد واکسینه‌شده و بهبودیافتگان نیز مصون نیستند و در معرض ابتلا قرار دارند.

مدیر تیم فنی مرتبط با همه گیری کرونا در سازمان جهانی بهداشت عامل سوم را امکان تکثیر سویه اومیکرون در دستگاه تنفسی فوقانی و تفاوت آن با دلتا و گونه‌های دیگر عنوان کرد.

ون کرکوف رعایت نکردن اقداماتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در شیوع اومیکرون دانست.

اپیدمیولوژیست ارشد سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: حدود ۹.۵ میلیون مورد جدید ابتلا به کرونا در هفته گذشته به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد که یک رکورد جدید نسبت به هفته قبل است.

وی ادامه داد آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، کاهش قرارگرفتن در معرض ویروس است.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی چندی پیش گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

این نهاد بین المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، موارد مثبت شناسایی شده امیکرون در کشور تا  ۱۷ دی ماه  ۴۶۷ نفر است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر