|
کدخبر: 231472

خطر بالای ابتلا به امیکرون در این گروه سنی

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کودکان و بزرگسالانی که از واکسیناسیون جا مانده اند، در سویه اُمیکرون باید بیشتر مراقب باشند.

محسن خاکی بیان کرد: با توجه به شواهد موجود در مورد سیر انتشار اُمیکرون می توان پیش بینی کرد این واریانت بدلایل مختلف پیک بزرگی را در کشور ایجاد نکند.

وی افزود: زمان طولانی از روند واکسیناسیون سراسری کشور ما نگذشته و لذا درصد بالایی از جمعیت بزرگسالان از ایمنی اختصاصی ناشی از واکسن برخوردارند.

وی تاکید کرد: همچنین در پیک قبلی انتشار واریانت دلتا، جمعیت زیادی بدلیل ابتلا به بیماری، ایمن شدند و با این دو فرآیند سطح ایمنی اختصاصی گروهی(گله ای) در جامعه خیلی افزایش پیدا کرد.

دکتر خاکی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار این دو مورد، بدلیل انتشار کرونا ویروس های فصلی که به فراوانی در جامعه حضور دارند و تاثیر ایمنی زایی تعدادی از آنتی ژن های مشترک کرونا ویروس های فصلی با ویروس کووید ۱۹، در ارتقاء سطح ایمنی در برابر ویروس کووید، سطح ایمنی اختصاصی جمعیتی در برابر اومیکرون بالاست.

این عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین یادآور شد: علاوه بر این سطح بالای ایمنی اختصاصی در برابر ویروس کووید، گردش سایر ویروس های تنفسی و سرماخوردگی ها از جمله آنفلوآنزا، موجب ایجاد یک پوشش ایمنی زایی غیر اختصاصی مکمل در برابر اومیکرون می شود و با این شواهد امیدواریم موج سنگینی از واریانت اومیکرون نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای دو گروه جمعیتی، بایستی نگران بود، گفت: کودکان که از واکسیناسیون موثری برخوردار نبودند و نیز بزرگسالانی که به هر دلیل واکسن نزده اند باید به شدت مراقب سلامتی خود باشند.

دکتر در پایان خاکی گفت: با توجه به هوشمندی بالای ویروس کووید و سیر انتشار سریع آن، این دو گروه و بویژه کودکان بشدت در معرض ابتلا و انتشار ویروس به بزرگسالان غیر ایمن و بویژه افراد های ریسک هستند و شایسته است که متولیان در حوزه های مدیریتی بویژه در آموزش و پرورش و مخصوصا در مورد دانش آموزان مدارس ابتدایی به این مسئله بیشتر توجه کنند و از دستورالعلمل های متولیان سلامت استفاده اجرایی کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر