|
کدخبر: 228195

۷ روش هوشمندانه برای بازسازی خانه اجاره‌ای بدون تغییر در قرارداد

تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا بدون ثبت تغییرات در اجاره‌نامه می‌توان در خانه اجاره‌ای تغییراتی ایجاد کرد یا نه، همیشه یکی از چالش‌های مستاجران در سراسر دنیا بوده است.

سبک زندگی ۷ روش هوشمندانه برای بازسازی خانه اجاره‌ای بدون تغییر در قرارداد

تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا بدون ثبت تغییرات در اجاره‌نامه می‌توان در خانه اجاره‌ای تغییراتی ایجاد کرد یا نه، همیشه یکی از چالش‌های مستاجران در سراسر دنیا بوده است. مستاجران همیشه با این سوال روبه‌رو هستند که برای بازسازی در کدام بخش‌های خانه نیاز است بدون اعمال تغییرات در برگه اجاره‌نامه به صورت کلامی با مالک توافق کنند.

تصمیم‌گیری درباره این موضوعات کار آسانی نیست و قبل از شروع هر اقدامی باید مطمئن شوید و با مالک به توافق کامل رسیده باشید که ملک اجاره‌ای را به دلایل درستی بازسازی می‌کنید. مهارت صاحب‌خانه‌ها در انجام این‌گونه توافقات به آنها کمک می‌کند تا به نوسازی ملک آنها کمک شود و همچنین مستاجران بهتری را جذب کنند و بازگشت سرمایه برای مالکان را به همراه خواهد داشت.

به طور کلی تعمیرات خانه به دو بخش تعمیرات اساسی و تعمیرات جرئی دسته‌بندی می‌شود. تعمیرات جزئی برای استفاده در مدت زمان کوتاه سکونت مستاجر در خانه مربوط می‌شود. مواردی مانند عوض کردن پوشال کولر و نصب لامپ و... که مربوط به مصرف جاری در مدت زمان سکونت مستاجر است. اما از سوی دیگر هزینه تعمیرات اساسی و بازسازی کلی مانند رنگ‌آمیزی دیوارها و تعمیر کلی سیستم گرمایش و سرمایش خانه مواردی هستند که باید پیش از هر اقدامی مالک را در جریان و روند پرداخت هزینه قرار دهید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره چند موضوع اساسی که در تعمیرات و بازسازی خانه‌های اجاره‌ای بدون نیاز به تغییر در قرارداد اجاره قابل اجرا است بیشتر بدانید.

  1. نقاشی خانه و راه پله

راه پله

در برخی موارد پس از عقد قرارداد اجاره‌نامه و نقل مکان به خانه جدید متوجه ‌شوید که در بخش داخلی خانه و یا فضای راه پله‌ها نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد است. در این شرایط بهتر است با مالک را درباره لزوم اجرای این کار در جریان بگذارید. در چنین شرایطی بر اساس سلیقه شخصی خودتان خانه را رنگ‌آمیزی نکنید. بهترین روش انجام نقاشی راه پله و رنگ کردن دیوار و نرده آن، و همچنین نقاشی پارکینگ ساختمان در ملک اجاره‌ای با کمک یک نقاش ماهر است. این کار به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار نقاشی ساختمان به پایان برسد. همچنین توصیه می‌شود از رنگ‌های خنثی و یا تناژ قبلی رنگ دیوارها برای انتخاب رنگ استفاده کنید. با انجام این کار در آینده دچار مشکل و تناقض رنگ با سلیقه مالک خانه نخواهید شد.

  1. تعویض درب و پنجره

در برخی موارد خانه‌های قدیمی اجاره‌ای بعد از مدتی نواقص خود را نشان می‌دهند. عیب‌هایی که در درب و پنجره‌های قدیمی خانه وجود دارد در طی مدت سکونت افراد در خانه نمایان می‌شوند. برای مثال درب قدیمی و فرسوده سرویس‌های بهداشتی، پنجره‌های قدیمی که موجب ورود هوای سرد در زمستان می‌شوند، همگی این موارد را می‌توانید با توافق مالک تعویض و بازسازی کنید. به طور معمول چون تعویض وسایل قدیمی خانه به زیباتر شدن و افزایش ارزش خانه منجر می‌شود، مالک با تعویض و تعمیر آنها موافقت می‌کند. تعویض درب و پنجره نیز جزو مواردی است که بعد از انجام آن معمولا نیاز به تغییر در مواد قرارداد اجاره‌نامه نخواهید داشت.

  1. تغییر در محوطه حیاط و ورودی ساختمان

گاهی محوطه مشاع ساختمان مانند حیاط و محل ورودی ساختمان و نیاز به بازسازی داشته باشد. این بازسازی‌ها از رسیدگی و ایجاد تغییرات در باغچه‌ها، سیمان‌کاری و سفیدکاری دیوارهای حیاط و یا رنگ‌آمیزی درب ورودی ساختمان باشد. ایده ایجاد حیاط‌های کوچک و نقلی در خانه‌های اجاره‌ای باعث تنوع اساسی در محوطه بیرونی ساختمان می‌شود. همچنین در کنار زیباسازی محوطه بیرونی، رنگ‌آمیزی نیز ضرورت پیدا می‌کند. نقاشی درب قدیمی حیاط و پارکینگ موجب بازسازی خانه شده و جلوه زیبایی به خانه نیز می‌بخشد.

  1. تعمیرات سرویس‌های بهداشتی

سرویس بهداشتی

وجود سرویس بهداشتی نو در خانه نه تنها ظاهر بهتری به خانه می‌دهد، بلکه به صرفه‌جویی در هزینه آب و برق مصرفی در طول سال را برای مستاجران به همراه دارد. تغییر شیرآلات معیوب و رفع نواقص کاشی و سرامیک کف سرویس بهداشتی و حمام از جمله موارد اساسی در بازسازی خانه‌های اجاره‌ای است. این‌گونه تغییرات کوچک که در بیشتر مواقع هزینه زیادی را به همراه ندارد، نیاز به تغییر در قرارداد اجاره‌نامه نخواهد داشت.

  1. تعمیرات لوله کشی و رسیدگی به ترکیدگی لوله

به طور کلی ملک اجاره‌ای باید به گونه‌ای باشد که برای مستاجران قابل سکونت و ایمن باشد. بازسازی نواقصی که به مرور زمان در خانه ایجاد می‌شود، به افزایش ارزش مالی و در طی زمان افزایش اجاره بهای ساختمان نیز منتهی خواهد شد. پس بهتر است مالکان در این‌گونه بازسازی‌ها با مستاجران همسو عمل کنند. تعمیرات لوله‌کشی و رفع نواقص ترکیدگی لوله‌ها یکی از رایج‌ترین موارد در بازسازی خانه‌های اجاره است. این‌گونه تعمیرات که به وسیله بازسازی لوله‌کشی خانه اجرا می‌شود نیاز به درج تغییرات در اجاره‌نامه ندارد. هزینه این قبیل تغییرات با توافق بین موجر و مستاجر پرداخت می‌شود. در برخی موارد مستاجر می‌پذیرد که هزینه تعمیرات را پرداخت نماید و در پایان ماه مبلغ مورد نظر از اجاره‌بهای او کسر گردد.

  1. تعمیر و تعویض آسانسور

با زیاد شدن آپارتمان‌های اجاره‌ای در سطح شهرها استفاده از آسانسور بسیار رایج شده است. آسانسور به عنوان وسیله‌ای پرمصرف در ساختمان‌ها روزانه توسط همه اهالی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس بدون شک هر یک از مستاجرین در طول زمان سکونت خود در هر خانه اجاره‌ای یک بار هم که شده، درگیر جریانات تعمیرات آسانسور و فرآیند تعویض و تعمیر آن قرار خواهند گرفت. در طی این مراحل مستاجر بهتر است مبالغ هزینه را که توسط مدیر ساختمان اعلام می‌شود، به مالک اطلاع دهد. با توافق موجر و مستاجر همانطور که در ابتدای متن گفته شد در صورتیکه تعمیرات اساسی و جزئی در نظر گرفته شد توسط هر یک از این افراد پرداخت می‌شود. انجام این‌گونه تعمیرات در خانه‌های اجاره‌ای نیازی به تغییر در قرارداد اجاره نخواهد بود.

  1. تعمیرات سیم کشی ساختمان

اگر با خطرات وجود عیب و نقص در سیم کشی ساختمان آشنا باشید، می‌دانید که تعمیرات و تعویض سیم‌کشی ساختمان مسئله جدی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که سیم‌کشی ساختمان در طول زمان دچار فرسودگی و نقص شده، نیاز اساسی به بازسازی خواهد داشت. برای این کار توصیه می‌شود حتما از یک برق‌کار ماهر کمک بگیرید. برق‌کار با توجه به نقشه سیم‌کشی ساختمان نقص ایجاد شده را عیب‌یابی کرده و سیم‌های برق با قطعات جدید بازسازی می‌کند. بنابراین بازسازی سیم‌کشی خانه اجاره‌ای موردی نیست که نیاز به تغییر قرارداد اجاره‌نامه مستاجر داشته باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، انجام تعمیرات و بازسازی خانه‌های اجاره‌ای بسیار رایج خواهد بود. در زندگی امروزه تعاملات مالک و مستاجر برای انجام صحیح و بدون دردسر این بازسازی‌ها به مهارت طرفین در تعاملات بستگی دارد. همچنین همه این موارد اشاره شده که بخشی از موضوعات اساسی در بازسازی خانه‌های اجاره‌ای محسوب می‌شوند، نیاز به تغییر در قرارداد اجاره‌نامه ندارند. اما در برخی موارد شاید مالک و مستاجر ترجیح دهند توافقنامه‌ای بین خودشان مبنی بر نحوه اجرا و محاسبات هزینه و پرداخت و بازگشت وجه تنظیم کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها