|
کدخبر: 226373

کاهش ابتلا به این سرطان با کمک نور خورشید

پژوهش های یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان میونگ جی کره جنوبی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند خطر بروز سرطان پروستات را کاهش دهد.

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور کیم هونگ بائه در بیمارستان میونگ جی (Myongji)، پس از انجام یک متاآنالیز روی ۳۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان پروستات و همچنین جمع آوری ۱۲ مطالعه مشاهده ای منتشر شده از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند خطر بروز سرطان پروستات در مردان را تا حد زیادی کاهش دهد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را داشتند ۳۳  درصد کمتر از افرادی بود که کمترین مواجهه با نور خورشید را داشتند. بر این اساس همچنین مشخص شد احتمال ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که به طور متوسط در معرض نور خورشید قرار می گیرند، ۱۳ درصد کمتر از افرادی است که بسیار کم در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

به گفته این پژوهشگران، قرار گرفتن متناوب اما شدید در معرض نور خورشید در دوران کودکی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در بزرگسالی تا ۵۸ درصد کاهش می دهد. به گفته پروفسور کیم، یکی از یافته های به طور خاص چشمگیر مطالعه فوق، این بود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید اثر پیشگیرانه قابل توجهی بر این بیماری کشنده دارد. این موضوع به طور خاص نشان دهنده ارتباط قوی بین سرطان پروستات درجه بالا و افراد مسن بالای ۶۵ سال است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطر سرطان اولیه را تا ۱۵درصد، سرطان پایانی را تا ۳۲ درصد و ابتلا به سرطان در سنین زیر و بالای ۶۵ سال را به ترتیب ۲۳ و ۴۵ درصد کاهش می دهد.

پروفسور کیم  در تکمیل توضیحات خود گفت: زمانی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید کافی باشد، تولید ویتامین D، ملاتونین و اکسید نیتریک در بدن افزایش یافته و این فرایند برهمکنش این متابولیت‌ ها تاثیر گذاشته و از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات جلوگیری می‌ کند. 

وی در خاتمه توضیحات خود افزود: باید در نظر داشت که نتایج این مطالعه تنها محدود به اروپا و آمریکای شمالی است، جایی که نور خورشید کافی نیست.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله اروپایی بهداشت عمومی (European Journal of Public Health)  منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر