|
کدخبر: 225226

علائم دردناک این بیماری را بشناسید

درد به همراه آسیب دیدگی مکرر، خشکی صبحگاهی مفاصل، خستگی بیش از حد، خواب ناکافی، اضطراب، فعالیت بدنی کم، مشکلات تمرکز، مشکلات یادآوری، افسردگی، تهوع و سرگیجه، مشکلات بینایی، درد قاعدگی، درد شکم (از جمله سندروم روده تحریک پذیر)، افزایش وزن، سردرد مزمن، مشکلات پوست، مو و ناخن، انقباض ناگهانی عضلات، ضعف از جمله مهمترین علایم بیماری فیبرومالژیا است.

فیبرومیالژیاFibromyalgia اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می شود. افراد مبتلا به این اختلال به دلیل پردازش غیر طبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس تر هستند.

درد به همراه آسیب دیدگی مکرر، خشکی صبحگاهی مفاصل، خستگی بیش از حد، خواب ناکافی، اضطراب، فعالیت بدنی کم، مشکلات تمرکز، مشکلات یادآوری، افسردگی، تهوع و سرگیجه، مشکلات بینایی، درد قاعدگی، درد شکم (از جمله سندروم روده تحریک پذیر)، افزایش وزن، سردرد مزمن، مشکلات پوست، مو و ناخن، انقباض ناگهانی عضلات، ضعف از جمله مهمترین علایم این بیماری است. برخی مواقع درد شدیدی مانند خنجر زدن در بدن رخ می دهد. این درد معمولا هشداردهنده است. هنگامی که این درد را احساس کردید، دست از کار بکشید و استراحت کنید.

این سندروم اغلب در ۳.۴ درصد زنان و ۰.۵ درصد مردان دیده می شود اما باید توجه داشت که به علت دشواری تشخیص و درک این بیماری برای افراد مبتلا و پزشکان، آمار و اعداد مرتبط با میزان شیوع این بیماری، تخمینی هستند و نمی توان اعداد دقیقی ارایه داد.

علت بروز این سندروم به شکل کامل مشخص نیست اما به صورت کلی می توان سیستم عصبی مرکزی و غیر ارادی، هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی، دستگاه ایمنی، محرک های خارجی، جنبه های روانی را به عنوان عوامل بروز این سندرم نام برد.

دستگاه عصبی مرکزی: میزان حساسیت این دستگاه، تعیین کننده میزان درک ما از درد و شدت آن است. برای این منظور، دستگاه عصبی مرکزی از راه ها و روش هایی استفاده می کند که نارسایی آنها می تواند منجر به فیبرومیالژیا شود.

انتقال دهنده های عصبی: مولکول هایی هستند که پیام های شیمیایی را بین سلول های عصبی منتقل می کنند. نقش انتقال دهنده های عصبی بسیار پیچیده است. تغییرات در میزان انتقال دهنده های عصبی می تواند به آشکار شدن نشانه های این سندرم کمک کند.

هورمون ها: مولکول های انتقال دهنده ای هستند که در جریان خون رها می شوند تا پیام ها و دستورات متنوعی را بین بخش های متخلف بدن ما انتقال دهند. احتمال مشاهده اختلالات هورمونی در بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا زیاد است. به عنوان مثال، مشاهده شده که چرخه روزانه هورمون رشد در افراد مبتلا به این سندورم می تواند نامنظم باشد.

اختلال خواب: به کاهش کیفیت خواب گفته می شود که شامل کاهش زمان خواب، عمق خواب و بیدار شدن های متوالی است. افراد مبتلا به فیرومیالژیا معمولا از مشکلات خواب شکایت دارند.

جنبه های روانی: مطالعات نشان می دهند که مشکلات روانی به بروز فیبرومیالژیا دامن می زند. اختلالات روانی در میان افرادی که درگیر فیبرومیالژیا هستند در مقایسه با بیمارانی که از دیگر بیماری های روماتولوژیک شکایت دارند، بیشتر است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها