|
کدخبر: 223538

هشدار/ بعد از ناهار این خوراکی ها را نخورید

مصرف نکردن بعضی مواد غذایی بعد از ناهار از نکات مهم سلامتی است که بسیاری به آن بی توجه هستند همچنین از دلایل بروز برخی بیماری ها است .

عادت اشتباهی که اغلب پس از وعده ناهار داریم، مصرف کربوهیدارت بالا پس از این وعده غذایی است که عوارضی بدنبال دارد شامل:

افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

مصرف میان وعده با کربوهیدرات بالا بعد از ناهار باعث افزایش خطر آلزایمر می‌ شود. طبق مطالعات انجام شده در کشورهای بزرگ دنیا، غذاهایی که کربوهیدرات خیلی زیادی دارند، خطر ابتلا به آلزایمر را در بلند مدت افزایش می دهند.

آلزایمر

این تحقیقات مورد آنالیز و تجزیه قرار گرفته اند و بیش از 9 هزار شرکت کننده از سن ۶۵ سال به بالا در این آزمایشات شرکت کردند و به این نتیجه رسیده اند که این مواد غذایی می‌ تواند تا حد زیادی عامل ابتلا به آلزایمر باشد و ارتباط بین شاخص گلایسمیک و آلزایمر را به اثبات رساندند که معمولاً مصرف میان وعده ها بعد از ناهار بیشترین خطر را دارد.

ایجاد التهاب در دراز مدت

مصرف میان وعده حاوی کربوهیدرات بالا باعث افزایش گلوکز و عامل ایجاد التهاب در بلند مدت خواهد بود. طبق اطلاعات جمع ‌آوری شده، محققان بر این باور هستند میان وعده هایی که بین وعده های اصلی استفاده می شوند، سطح بالایی از فشار اکسیداتیو را در بدن به وجود می آورند و هضم آن ها دشوار می‌ شود‌ و در نتیجه استفاده از این مواد که قند، شکر و کربوهیدرات بالایی دارند، مانند نوشابه، عامل یجاد مقاومت به انسولین در طولانی مدت است که سطح گلوکز را خیلی بالا می برد و باعث التهابات مزمن شده و خطر آلزایمر را افزایش می‌ دهد.

کربوهیدرات در بین وعده ها معمولاً به سختی هضم و گوارش پیدا می کند. همچنین ترتیب مواد غذایی که استفاده می کنید، باعث تغییرات در شاخص گلایسمیک می‌ شود و مقاومت به انسولین را تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

مطالعات دیگر ارتباط بین میان وعده ها با کربوهیدرات بالا و افزایش خطر مرگ و بیماری قلبی را مشخص کرده اند. این آزمایش ها حداقل در طول ۳۰ سال بررسی شده است و مرد ها و زن ها را در سنین مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار دادند و متوجه شدند افرادی که گروه های متنوع غذایی را استفاده می‌ کنند و در طول روز میان وعده های متفاوت می‌ خورند، وضعیت بهتری دارند.

معمولاً این افراد در طول روز از غلات، میان وعده های حاوی نشاسته، میوه و لبنیات استفاده می‌ کردند اما کسانی که فقط از میان وعده های حاوی نشاسته مصرف می‌ کردند، ۵۰ تا ۵۲ درصد خطر بیشتری برای مرگ‌ و میر داشتند و احتمال بیماری قلبی عروقی در آن ها بیشتر بود.

راه حل چیست؟

راهکار سالم این است؛ وعده هایی بخورید که باعث تعادل کربوهیدرات با فیبر، چربی و پروتئین می‌ شود. متخصصان بر این عقیده هستند که بسیار مهم است شما در انتخاب وعده های غذایی دقت کنید و غذا هایی را انتخاب کنید که میزان پروتئین، فیبر، کربوهیدرات و چربی در آن ها تعادل داشته باشد و در نتیجه باید تنوع مواد غذایی را رعایت کنید. خوردن غذا هایی حاوی کربوهیدرات پیچیده و تعادل آنها از لحاظ پروتئین، چربی و فیبر باعث می‌ شود که قند خون تنظیم شود.

منبع: کارگر آنلاین

ارسال نظر