|
کدخبر: 222636

هشدار د رباره علت اصلی بیماری های کلیه

کلیه یکی از اعضای مهم بدن محسوب می شود و دستگاه تصفیه بدن نامگذاری شدند؛ دفع مواد زائد عمدتا از طریق کلیه ها انجام می شود وکار طبیعی کلیه ها ارمغان اوردن نشاط و سرحالی و شادابی را برای کیفیت زندگی انسان است؛ کلیه ها هم مانند اعضای بدن میتوانند دستخوش بیماریها شوند و دچار اسیب شوند که دیابت تیپ یک و دو شایع ترین علت بیماریهای کلیه است اما متاسفانه مردم به این بیماری توجه کافی را ندارند.

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آسیب کلیه ها می تواند برای بدن مشکل ساز وحتی خطرناک باشدبه نحوی که حیات انسان را به خطر بیاندازد اظهار کرد: بیماریهای مختلفی می توانند به کلیه ها اسیب بزنند، برخی از بیماری ها همچون انسدادهای راههای ادراری ، عدم وجود یک کلیه، عدم وجود دو کلیه، اختلالات ساختاری بافت کلیه ؛عمدتا بسیاری از بیماری های بدو تولد هستند که می توانند برای کلیه ها آسیب ایجاد کنند و دچار نارسایی کلیه شوند از همین رو میبینیم که نارسایی کلیه در اطفال هم زیاد است و کودکان می توانند از ابتدای تولد دچار نارسایی کلیه شوند وبه سمت دیالیز و پیوند کلیه بروند .

دکتر محمد رضا دارابی بیان کرد: برخی بیماریهای مرتبط با کلیه در دوران کودکی و بلوغ می توانند ایجاد مشکل کنند که از آن جمله می توان به  عفونت های سیستم ادراری همچون  برگشت ادرار از مثانه به کلیه بخصوص در دوران کودکی که باعث عفونت می شود اشاره کرد ؛ سنگ های سیستم ادراری نیز اگر راه خروج ادرار را ببندند باعث اسیب به کلیه می شوند.

وی با اشاره به اینکه تومور های خوش خیم و یا بدخیم ، نیز به کلیه آسیب می زند ، عنوان کرد: دیابت تیپ 1و 2 شایع ترین علل نارسایی کلیه هستند؛ بیماریهای عفونت خونی تحت عنوان بیماریهای پارانشیم کلیه ، خونریزی حاد که جریان خونی به کلیه کم می شود یا افرادی که دچار اسهال و استفراغ حاد می شوند و بدن ناگهانی اب زیادی را از دست می دهد نیز می تواند به کلیه اسیب بزند.

وی تاکید کرد:  انسدادهای مسیر ادراری ، سنگ ها و تومورهای مسیر ادراری ، تنگی سیستم ادرار، بزرگی پروستات، سرطان پروستات ، تنگی مجاری ادراری  و در برخی اوقات داروهای عکس های رنگی که از کلیه گرفته می شود می تواند باعث اسیب کلیه شود همچنین بارداری در افرادی که دچار مسمومیت بارداری  هستند می توانند دچار نارسایی کلیوی شوند .

دکتر دارابی با اشاره به اینکه بهرحال هر عاملی که باعث اسیب به کلیه شود می تواند منجر به نارسایی کلیه شود ، گفت:  کراتین خون نشانه اسیب در کلیه است هر زمانی که میزان کراتین خون از حد نرمال خارج شوند اگر با تمهیدات پزشکی کراتین خون کنترل نشود فرد دچار نارسایی مزمن کلیه می شود.

وی ادامه داد: درمان نارسایی کلیه مزمن به صورت دیالیز انجام می شود از همین رو باید از کلیه ها مراقبت کرد تا فرد دچار نارسایی کلیه نشود؛ زیرا بعد از دیالیز فرد باید اماده پیوند کلیه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیوند کلیه از دو طریق پیوند کلیه از فرد زنده و بیمار مرگ مغزی انجام می شود، گفت: بهترین دهنده های کلیه دو قلو های یک تخمکی هستند که نیاز به داروی خاصی ندارد در مرحله بعد پدر، برادر، خواهر و مادر فرد است؛ هر چه میزان خویشاوندی بیشتر باشد احتمال موفقیت بیشتر است.

دکتر دارابی بیان کرد: در کشور ما طبیعتا اسیب و تصادفات بالاست و افراد زیادی دچار مرگ مغزی می شوند به همین خاطر اطرافیان رضایت می دهند که اعضای بدن فرد پیوند شود از این اعضا برای نجات افراد دیگر می توان استفاده کرد که یکی از این پیوندهای صورت گرفته از نمونه مرگ مغزی پیوند کلیه است که راه نجات بیمارانی است که دچار نارسایی مزمن کلیه شده اند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها