|
کدخبر: 217241

درمان انواع بیماری ها به کمک فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از متداولترین روشهای درمان بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی به شمار می‌رود. امروزه بسیاری از عارضه ها به کمک فیزیوتراپی قابل درمان هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با دکتر امیدظهور متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و همچنین مدیر کلینیک ارتوپدی فنی امید در مورد درمان انواع بیماری‌ها به کمک فیزیوتراپی و همچنین متدهای مختلف مورد استفاده در فیزیوتراپی صحبت کنیم.

سلام ممنون که دعوت ما را پذیرفتید.آقای دکتر لطفا بفرمایید چه بیماری هایی را با فیزیوتراپی می توان درمان کرد؟

من هم سلام عرض میکنم خدمت شما و مخاطبین شما در گسترش نیوز. در جواب سوالتان باید عرض کنم که فیزیوتراپی می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات را درمان کنند.

برخی از عارضه‌های قابل درمان با فیزیوتراپی عبارت‌اند از:

  • عارضه‌های قلبی ریوی مثل بیماری‌های مزمن انسدادی ریه (COPD)، سیستیک فیبروزیس و سکته‌ی قلبی
  • درمان عارضه‌های درگیر کننده‌ی دست مثل سندرم تونل کارپال و انگشت ماشه‌ای
  • نقص عملکرد عصبی عضلانی مثل کمر درد، یخ زدگی شانه و عارضه‌های مفصل تمپوروماندیبولار (TMJ)
  • عارضه‌های عصبی مثل سکته‌ی مغزی، آسیب به نخاع، بیماری پارکینسون، ام اس، نقص عملکرد دستگاه وستیبولار و آسیب‌های فیزیکی به مغز
  • عارضه‌های مربوط به پا مثل تأخیر در رشد، پای پرانتزی و دیستروفی عضلانی
  • آسیب‌های ورزشی مثل ضربه‌ی مغزی و آرنج تنیس بازان
  • مشکلات سلامت زنان و نقص عملکرد کف لگن مثل بی اختیاری ادراری و لنف ادم

فیزیوتراپیست‌ها دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

در اولین جلسه ‌درمان بیمار ، فیزیوتراپیست نیازهای او را بررسی خواهد کرد. او در مورد درد و علائم دیگر، توانایی بیمار برای حرکت و انجام فعالیت‌های روزمره، کیفیت خواب و سوابق پزشکی شما سوالاتی را خواهد پرسید. هدف از انجام این کار رسیدن به تشخیص نهایی و مشخص کردن علت عارضه است. پس از تشخیص عارضه و مشخص کردن علت آن برنامه‌ای برای درمان هر یک از مشکلات طراحی خواهد شد.

چه مواردی در اولین جلسه بررسی میشوند؟

موارد مختلفی در اولین جلسه فیزیوتراپی مورد بررسی قرار میگیرند.مواردی مانند:

  • توانایی حرکت کردن، خم شدن و گرفتن اجسام
  • توانایی راه رفتن و بالا رفتن از پله
  • ضربان قلب و ریتم آن به هنگام فعالیت فیزیکی
  • حالت بدن و تعادل آن

جناب آقای دکتر از فیزیوتراپی چه انتظاری باید داشت؟

رسیدن به اهداف مورد انتظار در فیزیوتراپی از فردی به افراد دیگر کمتر یا بیشتر طول می‌کشد و این امری طبیعی است. اصلا نتیجه فیزیوتراپی در هر فردی متفاوت است. همچنین ممکن است جلسات مورد نیاز یک فرد نسبت به دیگران کمتر یا بیشتر باشد. تعداد جلسات مورد نیاز به نیازهای بیمار بستگی خواهد داشت.

چه متدهای درمانی مختلفی در فیزیوتراپی وجود دارد؟

انواع مختلفی برای درمان وجود دارد که به عارضه و نیاز فرد بیمار بستگی دارد برای مثال تمرینات ورزشی. ورزش نوعی فشار فیزیکی کنترل شده است که به منظور افزایش قدرت، دامنه‌ی حرکتی و یا انعطاف پذیری بر روی بدن وارد می‌شود. ورزش می‌تواند به صورت فعال یا غیرفعال انجام شود. در تمرینات غیر فعال فرد بیمار به سادگی دراز کشیده و فرد دیگری مثل فیزیوتراپیست تمرین را برای او انجام می‌دهد. استفاده از اولتراسوند نیز نوع دیگری از متدهای درمانی فیزیوتراپی میباشد.

اولتراسوند یک دستگاه گرما دهنده‌ی عمقی است که می‌توان از آن برای درمان عارضه‌های اسکلتی عضلانی مثل پیچ خوردگی، کشیدگی و تاندونیت استفاده کرد. اولتراسوند توسط فیزیوتراپیست و با استفاده از دستگاه مخصوص انجام می‌شود. مورد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد تحریک الکتریکی و TENS (تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست) است که بعضاً برای اینکه درد اطراف محل آسیب کاهش پیدا کند مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو تئوری در مورد نحوه‌ی عملکرد این روش وجود دارند. متد درمانی دیگر تراکشن است. تراکشن برای درمان کمر درد و گردن درد و به منظور کاهش درد و بهبود حرکت پذیری ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به حرکت بخشی به مفاصل هم میتوانیم اشاره کنیم. حرکت بخشی به مفاصل زمانی انجام می‌شود که فیزیوتراپیست شما به صورت غیرفعال مفاصل بدن شما را در جهات خاصی حرکت می‌دهد. این کار می‌تواند به کاهش درد و بهبود حرکت پذیری مفاصل کمک کند. در حالی که اکثر افراد مفاصل بدن را به شکل یک لولا در نظر می‌گیرند باید بدانید که حرکات لغزشی نیز در مفاصل مختلف بدن وجود دارد. ماساژ را هم نباید از قلم بیاندازیم. در ماساژ از دست‌ها برای ورز دادن بافت های آسیب دیده با هدف کاهش درد، بهبود گردش خون و کاهش گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود.

روش‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد مانند کمپرس گرم و سرد. می‌توان در نواحی آسیب دیده‌ی بدن از کمپرس‌های گرم استفاده کرد. گرما باعث تقویت گردش خون، شل شدن عضلات و کاهش درد خواهد شد. اگر بدن شما دچار آسیب شده باشد می‌توان از کمپرس یخ برای کمک به کاهش درد و کنترل التهاب استفاده کرد. یخ معمولاً در مرحله‌ی حاد و اولیه‌ی آسیب و با هدف کاهش تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یونتوفروزیس که نوعی تحریک الکتریکی است که برای رساندن دارو از طریق پوست به محل ملتهب و آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر موارد از یک داروی استروئیدی مثل دگزامتازون برای درمان التهاب استفاده می‌شود. این داروها می‌توانند درد و تورم ایجاد شده در اثر التهاب را کاهش دهند.

لیزر و نور درمانی هم از دیگر روشهای درمانی است که باید به آن اشاره کنیم. در نور درمانی از یک اشعه‌ی نور با طول موج خاص به منظور تسریع روند بهبودی بافت های آسیب دیده استفاده می‌شود. این روش درمانی بدون درد بوده و معمولاً بین 1 تا 3 دقیقه زمان می‌برد. برای انجام این روش، فیزیوتراپیست دستگاه ساطع کننده‌ نور را به طور مستقیم بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده بدن بیمار نگه داشته و آن را روشن می‌کند.

از چسب کینزیولوژی بیشتر در کشیدگی‌ها استفاده میشود. معمولاً از چسب کینزیولوژی برای تسریع روند توانبخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب‌ها از مواد انعطاف پذیر ساخته شده و با حرکت شما کشیده می‌شوند.

به آب درمانی ویرل پول هم میتوانیم به عنوان آخرین روش اشاره کنیم. ویرل پول نوعی آب درمانی است که به منظور تقویت گردش خون، تمیز نگه داشتن زخم و کنترل التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویرل پول می‌تواند گرم یا سرد باشد. دمای ویرل پول گرم معمولاً بین 37 تا 43 درجه‌ی سانتیگراد و دمای ویرل پول سرد معمولاً بین 10 تا 15 درجه‌ی سانتیگراد است.

آقای دکتر فیزیوتراپی چه مزایایی دارد؟

ببینید بسته به علت مراجعه، فیزیوتراپی می‌تواند مزایای متعددی برای بیمار داشته باشد مزایایی مانند

  • مدیریت درد و کاهش نیاز به داروهای مخدر
  • عدم نیاز به انجام عمل جراحی
  • بهبود حرکت پذیری
  • بهبودی پس از آسیب
  • بهبودی پس از سکته یا فلج
  • پیشگیری از زمین خوردن
  • بهبود تعادل
  • مدیریت مشکلات سلامتی مربوط به سن و سال

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها