|
کدخبر: 216557

برای گردن درد و دیسک گردن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

گردن‌درد یکی از دردهای شایعی است که افراد به صورت دوره‌ای یا مداوم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امروزه با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، گردن درد عارضه‌ای دور از دهن نیست، در بیشتر موارد هم گردن درد ناشی از وضعیت بد بدن یا خم شدن طولانی مدت گردن است که از جنبه‌های منفی کار بیش از حد با این ابزارهاست. در گفتگویی که با جناب آقای دکتر بهنود صمدی از متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی کلینیک امید، داشتیم، از دلایل بروز گردن درد و راهکارهای موثر در درمان آن جویا شدیم. نتیجه این گفتگو مصاحبه‌ای شد که پیش روی شماست. امیدواریم مطالعه آن برای شما مفید باشد.

درد+پزشک

سلام جناب دکتر. ممنون که وقتتان را در اختیار ما قرار می‌دهید. جناب دکتر به عنوان سوال اول میخواستم بپرسم که دلایل گردن درد چیست؟

من هم سلام میکنم خدمت شما و مخاطبین عزیزتان. در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که عوامل متعددی می‌توانند باعث گردن درد شوند. سن، آسیب به گردن، وضعیت بد بدن یا بیماری‌های مانند آرتروز، سرطان یا مننژیت می‌توانند منجر به تخریب مفاصل و استخوان‌های ستون فقرات شود که منجر به فتق دیسک می‌شود. تصادف رانندگی یا تصادفات دیگر دیگری که باعث صدمه جدی به گردن می‌شود و می‌تواند باعث آسیب به ستون فقرات و حتی فلج قسمت یا تمام بدن را به دنبال داشته باشد. خارهای استخوانی نیز می‌توانند باعث تنگ شدن کانال نخاعی شوند که منجر به فشار بیشتر بر اعصاب و مفاصل می‌شود. این فشار به ویژه به گردن خطرناک است زیرا تقریباً تمام اعصاب بدن از گردن عبور می‌کنند. اگر انتقال اطلاعات عصبی تحت تأثیر منفی قرار گیرد، عملکرد چندین اندام حیاتی می‌تواند به طور جدی به خطر بیفتد. همچنین باید به فتق دیسک گردن اشاره کنیم که همگی ما به خوبی می‌دانیم درمان دیسک گردن چه مشکلاتی را به دنبال دارد.

آقای دکتر با بروزچه علائمی  باید احتمال بروز عارضه‌ای مربوط به گردن را در نظر بگیریم؟

این سوال خیلی مهمی است زیرا اغلب درد گردن را تنها نشانه بروز مشکل برای گردن میدانند، اما علائم و نشانه‌هایی هستند که ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد و باید بلافاصله توسط متخصص بررسی شود. مثلا تب یا سردرد علاوه بر گردن درد، سفتی شدید گردن، دردی که به سمت بازو حرکت می‌کند، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در بازوها یا دست‌ها، بی‌حسی یا ضعف در پاها با گردن درد، درد تحت تأثیر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، درد گردن که بیش از یک هفته ادامه دارد.

درد+پزشک۱

گردن درد چه مشکلات  و عوارضی را به دنبال دارد؟

عوارض بستگی به بیماری، اختلال یا وضعیت زمینه‌ای دارد. به عنوان مثال، گردن درد ناشی از یک بیماری مزمن، مانند اسپوندیلوز می‌تواند منجر به عدم تحرک و عوارض مرتبط با آن شود. خوشبختانه در اکثر موارد گردن درد را می‌توان با فیزیوتراپی، اقدامات اولیه مراقبت از خود و پیروی از برنامه درمانی که توسط پزشک مشخص شده است، کاهش داد یا به حداقل رساند.

با این حال ممکن است در برخی موارد گردن درد به یک بیماری مزمن تبدیل شود و زندگی روزمره شما را قرار دهد.

با گذشت زمان، گردن درد می‌تواند منجر به عوارض متعددی شود. عوارضی مانند:

  • آسیب دائمی عصب (به دلیل فشار عصب) از جمله فلج
  • ناتوانی جسمی
  • پاسخ فیزیولوژیکی و روانی به دردهای مزمن

آقای دکتر برای گردن درد و دیسک گردن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بسته به آنچه عامل اصلی درد گردن است و البته شدت درد پاسخ این سوال متفاوت خواهد بود اما عموما برای دردهای ستون فقرات به متخصص مغز و اعصاب، متخصص ارتوپد، متخصص ارتوپد ستون فقرات، متخصص داخلی اعصاب و البته متخصص طب فیزیکی مراجعه میکنند.

جناب دکتر درمان گردن درد چگونه است؟

اغلب گردن درد دلیل مهمی برای نگرانی نیست و طی چند روز برطرف می‌شود. با این وجود، اگر بیش از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرد و به دنبال درمان آن بود زیرا ممکن است علت زمینه‌ای مهمی وجود داشته باشد.

به طور کلی درمان گردن درد بستگی به علت و شدت درد دارد. درمان درد گردن ابتدا مبتنی بر تسکین درد و سپس اصلاح هرگونه مشکل زمینه‌ای می‌باشد بنابراین برای گردن درد جزئی، پزشکان معمولاً ابتدا از درمان‌های محافظه کارانه استفاده می‌کنند.  مواردی نظیر :

  • استراحت و استفاده و گردن بند طبی برای حمایت از گردن و کاهش فشار بر آن. این یک روش کوتاه مدت است، زیرا استفاده بیش از حد از آن می‌تواند مضر باشد و عضلات گردن را ضعیف کند.
  • داروهایی برای تسکین درد و تورم، از جمله NSAIDها (داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی)، شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضدافسردگی برای انواع خاصی از دردهای عصبی نیز تجویز میشوند.
  • فیزیوتراپی برای کمک به تقویت عضلات گردن و بهبود انعطاف پذیری و عملکرد. درمانگران فیزیکی همچنین از روش‌های مختلفی برای تسکین درد استفاده می‌کنند، از جمله ماساژ و TENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست).
  • استراحت، استفاده از یخ برای تسکین درد و کاهش تورم ناشی از جراحات جزئی
  • کشش برای کشش ملایم گردن
  • تزریق استروئید اپیدورال برای تسکین موقت درد

اگر درد گردن پس از 6 تا 8 هفته از این درمان‌ها ادامه پیدا کند، پزشکان ممکن است جراحی را توصیه کنند. البته ممکن است به صلاح‌دید پزشک، جراحی خیلی زودتر به عنوان راه درمان انتخاب شود . گزینه‌های جراحی بستگی به علت درد دارد و ممکن است شامل جراحی رفع فشار، تعویض دیسک و فیوژن ستون فقرات باشد.

آیا درمان خانگی برای گردن درد را توصیه میکنید؟

گردن درد جزئی اغلب به راهکارهای مراقبت در خانه پاسخ خوبی می‌دهند. راهکارهایی مانند:

  • استراحت کردن، استراحت دادن به گردن اولین قدم برای مراقبت از خود است. از ورزش یا فعالیت‌هایی که به گردن شما فشار وارد می‌کنند اجتناب کنید.
  • تمرین وضعیت بدنی خوب بسیار مهم است.
  • کمپرس سرد وگرم را فراموش نکنیم. یخ به طور کلی در کاهش التهاب بهتر عمل می‌کند. اما برخی افراد گرما را دوست دارند. در این صورت می‌توانید آن را جایگزین کنید. از هر کدام به طور همزمان بیش از 20 دقیقه استفاده نکنید.
  • بعد از گرم کردن گردن با حرارت درمانی و استفاده از تمرینات تسکین درد گردن، طبق توصیه پزشک یا فیزیوتراپیست، گردن خود را به آرامی بکشید.
  • تمرین تکنیک‌های آرامش بخش مانند مدیتیشن، برای کاهش استرس و تنش هم بعضا تاثیر گذارند.
  • مصرف مسکن‌های بدون نسخه. NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) هم درد و هم التهاب را درمان می‌کنند. اما برخی افراد نباید از این داروها استفاده کنند.

نظر شما درباره درمان‌های جدید که برای گردن درد وجود دارد چیست؟

درد+پزشک۲

خب امروزه به دنبال محبوبیت و البته کم ریسک بودن درمان‌های بدون جراحی استفاده از این روش‌ها به امری متداول تبدیل شده که البته موثر هم هستند. دورهای درمان کوتاه مدت گردن درد با شاک‌ویو تراپی، لیزر و طب سوزنی کایروپراکتیک و ماساژ درمانی امروزه بسیار محبوب شده‌اند که روش‌هایی تائید شده‌ای هم هستند. طب سوزنی در درمان بسیاری از انواع دردها موفق بوده است. مطالعات انجام شده در مورد توانایی آن در تسکین درد گردن نتایج خوبی به همراه داشته است. درمان کایروپراکتیک می‌تواند با تنظیم ستون فقرات باعث تسکین درد شود. ماساژ درمانی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به گردن درد در صورت ترکیب با درمان‌های سنتی مفید باشد.

جناب دکتر به عنوان آخرین سوال، چگونه از درد گردن جلوگیری کنیم؟

خواهش میکنم. دردگردن، دردی قابل اجتناب است. نکته‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن گردن درد انجام دهید:

  • چه ایستاده باشید و چه در حال استراحت، مطمئن شوید که شانه‌های شما یک خط مستقیم ایجاد می‌کند.
  • هنگام فعالیت در ساعات طولانی، استراحت کنید. به جای اینکه شش ساعت تمام روی میز کار خود بمانید، در فواصل کوتاهه قدم بزنید و تمرینات کششی انجام دهید.
  • صندلی کار خود را طوری تنظیم کنید که صفحه نمایش در سطح چشم با موقعیت شما قرار گیرد.
  • دخانیات می‌تواند شما را در معرض خطر گردن درد و دیگر مشکلات ستون فقرات قرار دهد. سیگار را ترک کنید.
  • هنگام تماس تلفنی، تلفن خود را بین شانه و گوش خود قرار ندهید. در عوض، از هدفون استفاده کنید یا بلندگو را روشن کنید.
  • اگر نیاز به استفاده از کیف بسیار سنگینی دارید، بعد از مدت‌ها بندها را از یک دست به دست دیگر دهید.
  • در موقعیت‌های ناخوشایند بیش از حد نخوابید زیرا می‌تواند شما را مستعد درد گردن کند. به پشت بخوابید یا سعی کنید سر و گردن خود را با بدن هماهنگ کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها