|
کدخبر: 216685

۶ توصیه مهم برای زیبایی مو و ناخن

گنجاندن منابع غنی از بیوتین مانند حبوبات، سویا، بادام و ژل رویال نقش مهمی در درخشندگی موها و استحکام ناخن‌ها دارد اما باید دانست که رعایت برخی اصول تغذیه و اصلاح عادت های غذایی نیز در این زمینه کاملا مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

در این میان، ۶ عادت غذایی برای کمک به حفظ سلامت مو و ناخن ها وجود دارد که در ادامه این مطلب به آنها اشاره کرده ایم. این موارد عبارتند از:

۱. عدم‌افراط در مصرف کنسرو تن

ماهی تن جزء ماهی‌های چرخه غذایی محسوب می‌شود و به‌همین دلیل در معرض آلودگی‌های محیط نظیر جیوه قرار دارد. براساس پیشنهاد اتحادیه اروپا، خانم‌های باردار نباید بیش از دو وعده ماهی تن در هفته مصرف کنند. البته این توصیه برای افرادی که دوستدار داشتن موها و ناخن‌های زیبا هستند نیز صدق می‌کند زیرا مقدار زیاد جیوه می‌تواند زمینه‌ساز ریزش مو شود.

۲. مصرف متعادل شکر

شکر عامل فشار و خستگی کبد می‌شود و روند پیری پوست را تسریع می‌کند. همچنین سطح هورمون‌های آندروژن را افزایش داده که که فولیکول‌های مو را ضعیف می‌کند. بنابراین شکر سفید و خوراکی‌های حاوی آن مانند کیک و شیرینی، آبمیوه صنعتی و... همچنین فرآورده‌های فروکتوز، گلوکز و لاکتوز باید به‌حداقل برسد. در مورد میوه‌ها نیز یک تا دو عدد در روز کافی است و خوردن آنها پیش از غذا ارجحیت دارد.

۳. انتخاب خوراکی‌های با شاخص گلیسمی پایین

علاوه بر شکر سفید، دیگر خوراکی‌های با شاخص گلیسمی بالا نیز در افزایش هورمون آندروژن و آسیب‌ بر سلامت موها و ناخن‌ها نقش دارند. یادتان باشد، نوشابه‌ها حتی انواع رژیمی، نان و برنج سفید، انواع خمیر و پاستا همچنین تمام خوراکی‌های صنعتی شیرین و شور در این گروه قرار می‌گیرند.

۴. اهمیت ویژه دادن به پروتئین‌ها

برای سلامت مو و ناخن توصیه به رژیم پرپروتئین نمی‌شود بلکه مصرف متعادل پروتئین‌ها در رژیم روزانه کافی خواهد بود. موها و ناخن‌ها از پروتئین تشکیل شده‌اند و برای حفظ سلامت نیاز به دریافت کافی این منابع دارند. در مورد رژیم‌های گیاهخواری نیز مصرف کافی لوبیا، عدس و اسفناج توصیه می‌شود. البته بروکلی، جوانه گندم و انواع فلفل به‌خاطر مقدار فراوان سیستین؛ اسید‌ آمینه ضروری برای ساخت کراتین، حتما ضروری است.

۵. گنجاندن روغن کتان در رژیم غذایی

روغن کتان نیز مانند روغن زیتون علاوه بر تاثیر مثبت بر سیستم قلبی عروقی، برای سلامت مو و ناخن‌ها نیز مفید است. اسیدهای چرب امگا۳ در روغن کتان، بافت موها را بهبود می‌بخشد و احتمال شکنندگی را کاهش می‌دهد.

۶. دریافت کافی آهن و روی

شاید تصور شود که لکه‌های سفید روی ناخن‌ها به‌دلیل کمبود کلسیم ظاهر می‌شوند اما اینطور نیست! این حالت بیانگر کمبود روی است. روی نیز مانند آهن برای ساخت کراتین ضروری بوده و با مصرف گوشت قرمز، ماهی، جوانه گندم، شکلات، کاکائو، زرده تخم‌مرغ، عدس و دانه‌هایی مانند کنجد، کتان و کدو می‌توان نیاز بدن را تامین کرد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر