|
کدخبر: 216655

۶ باور غلط تغذیه در مورد سرماخوردگی

ویروس سرماخوردگی در زمان ورود به بدن ما بر قسمت های خاصی از بدن ما تاثیر می گذارد. ویروس ها بیشتر روی مجاری و دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند.

علائم معمول سرماخوردگی عبارتند از : احتقان بینی، آبریزش از بینی و عطسه، هم گاهی در روزهای اول سرماخوردگی گلودرد ظاهر می شود و به سرعت از بین می رود. گاهی درد در نقاط مختلف بدن هم در افراد مبتلا ظاهر می شوند. بیشتر سرماخوردگی ها در مدت سه تا هفت روز بهبود می یابند. در مورد تغذیه در زمان سرماخوردگی باورهای غلطی وجود دارد که می خواهیم آنها را تصحیح کنیم:

۱. در زمان سرماخوردگی می توانید شیر بخورید

بسیاری بر این باور هستن که خوردن شیر می تواند باعث افزایش مایع مخاطی می شود. در صورتی که خوردن شیر هیچ اثر منفی بر روی بدن فرد سرماخورده ندارد و باعث افزایش مایع مخاط نمی شود. شیر با داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی و حجم بالای آب در خود،  می تواند برای تامین این مواد برای بدن مفید باشد

۲. خوردن غذا در زمان سرماخوردگی منعی ندارد

گاهی می شنویم که میگویند در موقع سرما خوردن غذا کم بخورید یا غذا نخورید. این باور هم غلط است و خوردن غذا نه تنها باعث تشدید سرماخوردگی نمی شود بلکه با تقویت بدن می تواند به ما در مبارزه با ویروس سرماخوردگی کمک نماید. زیرا در زمان بیماری متابولیسم بدن افزایش یافته و نیاز بدن به غذا بیشتر می شود. پس تا جایی که بدن شما می تواند تحمل کند غذا بخورید.

۳. مصرف انگور و خربزه باعث تشدید سرماخوردگی نمی شود

بسیار می شنویم که در زمان سرماخوردگی خربزه و انگور نخورید و این موضوع را در تجربیا زندگی شخص هم گاهی مشاهده کرده ایم اما واقعیت این است که خوردن خربزه و انگور باعث تحریک گلو و تشدید موقتی علائم آلرژیک سرماخوردگی می شود اما بر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر ندارد و علائم آلرژیکی خوردن این میوه ها هم به سرعت از بین می رود بنابراین خود را از این منابع خوب تامین ویتامین ها و مایعات بدن در زمان سرماخوردگی محروم نکنید.

۴. لیمو ترش برای سرماخوردگی مضر نیست

بارها شنیده اید که میوه های ترش مانند لیمو ترش برای سرماخوردگی مضر است این مورد هم مانند انگور و خربزه به دلیل تحریک و ایجاد سوزش موقتی در گلو در ذهن افراد ایجاد شده است و پایه ی علمی اثبات شده ندارد. برای پیشگیری از تحریک و سوزش موقت گلو می توانید از آب لیموترش تازه در کنار مواد غذایی دیگر استفاده کنید و به بدن خودتان در مبارزه با ویروس سرماخوردگی از طریق رساندن ویتامین های موجود در لیمو ترش کمک کنید. 

۵. میوه های کنسرو شده هم کاملا مفید هستند

بسیاری تصور می کنند که میوه های کنسرو شده فاقد مواد مفید هستند و باید از آنها اجتناب کرد در صورتی که میوه های تازه چیده شده معمولا با سرعت تبدیل به کنسرو می شوند و به این جهت آنزیم های ایجاد شده در زمان فساد تدریجی میوه ها هنوز در میوه تاثیر نگذاشته اند و به این جهت این کنسروها می توانند مواد غذایی مفید خود را حفظ کرده و برای بدن ما مفید باشند. البته باید توجه داشته باشیم که در صورتی که کنسرو همراه با مواد نگهدارنده نباشد بسیار بهتر خواهد بود. پس با خوردن میوه های کنسروی از مواد معدنی و ویتامین های آنها استفاده کنید بخصوص در بعضی فصولی که آن نوع میوه به صورت تازه پیدا نشده در دسترس نیست و یا به دلیل فاصله زیاد بین محل تولید و مصرف امکان یافتن میوه تازه چیده شده وجود ندارد.

۶. نیازی به خوردن غذاها، بدون طعم و بدون مزه نیست

در دوره بیماری سرماخوردگی به دلیل درگیر شدن مخاط بینی دهان و حلق، فرد بیمار به سختی طعم و بوی غذا را حس می کند و به همین دلیل اشتهای خود را از دست می دهد و در صورتی که غذاها به عمد بدون مزه و ادویه و یا مواد طعم دهنده پخته شوند فرد بیمار تمایلی به خوردن آنها نداشته و در نتیجه کم غذایی به سرعت ضعیف می شود و این می تواند در طولانی شدن بیماری موثر باشد بنابراین غذاها را با همان طعم و مزه همیشگی و گاهی کمی با طعم بیشتر درست کنید تا بیمار شما با اشتها بتواند آن غذاها را بخورد. 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها