|
کدخبر: 204438

قدم‌های مهم که بعد از ابتلا به کرونا باید انجام داد

برای تشخیص تشدید علائم، مهم است که نشانه‌ها را به‌دقت زیر نظر داشته باشید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از یک مدل پالس اکسیمتر خانگی استفاده کنید.

سبک زندگی قدم‌های مهم که بعد از ابتلا به کرونا باید انجام داد

اگر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا هستید و در خانه از خود مراقبت می‌کنید یا از فردی مراقبت می‌کنید که به این بیماری مبتلا شده است ممکن است سوالاتی داشته باشید. برای مثال، چه زمانی به مراقبت‌های اورژانسی نیاز دارید؟ قرنطینه باید چند روز طول بکشد؟ برای جلوگیری از انتشار ویروس چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ چگونه می‌توانید از یک فرد بیمار مراقبت کنید؟ اگر این سوالات در ذهن شما شکل گرفته‌اند در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

درمان کووید-۱۹ در منزل چگونه است؟

در ابتدا لازم است بدانید آیا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید یا خیر. برای این موضوع می‌توانید با خرید کیت تست سریع کرونا از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، از وضعیت ابتلای خود مطلع شوید. همچنین، اگر نتیجه تست مثبت شد لازم است بدانید بیشتر افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند تنها علائم خفیفی از این بیماری را تجربه می‌کنند و می‌توانند در منزل بهبود پیدا کنند. علائم بیماری ممکن است چند روز طول بکشد و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است پس از گذشت یک هفته احساس بهتری پیدا کنند. هدف درمان، تسکین علائم است که معمولا از طریق استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌ها اتفاق می‌افتد.

بااین‌حال، افراد مسن و افرادی که به بیماری مزمن مبتلا هستند باید به‌محض شروع علائم با پزشک تماس بگیرند. این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع جدی بیماری کووید-۱۹ هستند. عمل کردن به توصیه‌های پزشک پس از آگاهی از ابتلا به کرونا اهمیت زیادی دارد. همچنین، اگر از فردی که بیمار شده است مراقبت می‌کنید مهم است که شرایط سلامتی خود را در نظر بگیرید. بنابراین، اگر خودتان به بیماری زمینه‌ای دچار هستید بهتر است مراقبت از فرد بیمار را به فردی دیگر بسپارید تا به ویروس کرونا مبتلا نشوید.

نشانه‌های هشداردهنده اورژانسی بیماری کووید-۱۹ چیست؟

تست کرونا

برای تشخیص تشدید علائم، مهم است که نشانه‌ها را به‌دقت زیر نظر داشته باشید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از یک مدل پالس اکسیمتر خانگی استفاده کنید. پالس اکسیمتر یک دستگاه گیره مانند است که به انگشت متصل می‌شود و می‌تواند میزان اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند. این امر به بررسی تنفس کمک می‌کند. شما می‌توانید انواع پالس اکسیمتر و نرخ آنها را بررسی کنید و درنهایت در مورد خرید بهترین دستگاه تصمیم بگیرید.

 اگر میزان اکسیژن خون کمتر از ۹۲ باشد ممکن است نشان‌دهنده ضرورت بستری شدن باشد. از سوی دیگر، لازم است مراقب نشانه‌های هشداردهنده باشید و به‌محض مشاهده آنها با اورژانس تماس بگیرید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • مشکل در تنفس
  • درد یا فشار مداوم قفسه سینه
  • گیجی
  • کبود شدن لب‌ها یا صورت
  • ناتوانی در بیدار ماندن

اگر به کرونا مبتلا شده‌اید چگونه از دیگران محافظت کنید؟

واکسن کرونا

اگر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا هستید مهم است که از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنید. بنابراین، رعایت نکات زیر را به یاد داشته باشید.

  • در خانه بمانید و جز برای دریافت مراقبت‌های پزشکی از خانه خارج نشوید.
  • از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی استفاده نکنید.
  • تا آنجایی که ممکن است در خانه خود را قرنطینه کنید و در یک اتاق بمانید. پنجره‌ها را باز کنید تا هوا در خانه جریان داشته باشد. در صورت امکان از حمام و دستشویی جداگانه استفاده کنید.
  • حداقل دو متر از اعضای خانواده فاصله بگیرید و از فضاهای مشترک خانه مثل آشپزخانه کمتر استفاده کنید.
  • هر روز سطوحی که آنها را لمس می‌کنید مثل دستگیره‌های در، کلید برق و غیره را تمیز و ضدعفونی کنید.
  • از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی منزل مانند ظروف، حوله، ملحفه و لوازم الکترونیکی خودداری کنید.
  • در هنگامی‌که فاصله کمی از دیگران دارید ماسک بزنید. ماسک خود را هر روز عوض کنید.
  • اگر امکان استفاده از ماسک را ندارید در هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج، دهان و بینی خود را بپوشانید. سپس دستمال را دور بیندازید یا بشویید.
  • دستان خود را مرتبا حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکلی استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل دارند.

اگر از فرد مبتلا به کووید-۱۹ مراقبت می‌کنید چگونه از خودتان محافظت کنید؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می‌کنند که اگر از فرد مبتلا به کووید-۱۹ مراقبت می‌کنید نکات زیر را رعایت کنید تا از خودتان در برابر بیماری محافظت کنید.

  • دستان خود را تمیز و دور از صورتتان نگه دارید. مرتبا دستان خود را به‌خصوص زمانی که با فرد بیمار تماس داشته‌اید، به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.
  • ماسک بزنید. اگر لازم است با فرد بیمار در یک اتاق باشید ماسک بزنید و حداقل دو متر از او فاصله بگیرید.
  • خانه را تمیز نگه دارید. هر روز سطوحی که اغلب لمس می‌شوند را با اسپری‌های تمیزکننده تمیز کنید. همچنین از نظافت اتاق یا حمام و دستشویی جداگانه فرد بیمار اجتناب کنید. برای مشاهده روش‌های اصولی تمیز کردن سطوح از ویروس کرونا این مطلب را بخوانید.
  • در هنگام لباس شستن مراقب باشید. لباس‌های کثیف را تکان ندهید. برای شستن لباس‌های فرد بیمار از شوینده معمولی استفاده کنید و آب را در گرم‌ترین حالت ممکن تنظیم کنید. بعد از قرار دادن لباس در خشک‌کن دست‌های خود را بشویید. سپس اجازه دهید لباس‌ها کاملا خشک شوند.
  • هنگام دست زدن به ظروف و لباس‌های فرد بیمار دستکش بپوشید و دستکش‌ها و ماسک‌های استفاده‌شده را در سطل زباله‌ای با در بسته که در اتاق بیمار قرار دارد بیندازید.
  • اجازه ندهید کسی برای ملاقات غیرضروری به خانه شما بیاید. تا زمانی که فرد بیمار بهبود نیافته است یا علائم او رفع نشده‌اند بهتر است کسی به ملاقات او نیاید.

چه زمانی می‌توان به قرنطینه پایان داد؟

در اغلب موارد برای پایان دادن قرنطینه نیازی به انجام آزمایش مجدد نیست. CDC در مورد زمان پایان دادن به قرنطینه، توصیه‌های زیر را ارائه کرده است:

  • حداقل ۱۰ روز از شروع علائم گذشته باشد.
  • حداقل ۲۴ ساعت بدون استفاده از داروهای تب بر، تب مشاهده نشده باشد.
  • علائم دیگر در حال بهبود باشند. بهبود حس چشایی و بویایی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد و بنابراین، برای پایان دادن قرنطینه ملاک نیست.

درنهایت، دیدن نتیجه مثبت تست کرونا یا مشاهده علائم ابتلا به این بیماری می‌تواند استرس‌زا باشد. بااین‌حال، لازم است بدانید بیشتر مردم به نوع خفیف این بیماری مبتلا می‌شوند و می‌توانند در منزل بهبود پیدا کنند. بنابراین، اگر شما یا یکی از عزیزانتان به کرونا مبتلا شده است سعی کنید استرس خود را کنترل کنید، با پزشک تماس بگیرید و مراقب علائم باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها