|
کدخبر: 202480

درمان واریس بدون عمل جراحی با روش‌های خانگی

کلیات این مقاله از نظر علمی توسط دکتر مهرداد اقدسی استاد بیماریهای ورید مطالعه و تایید شده است.

سبک زندگی درمان واریس بدون عمل جراحی با روش‌های خانگی

واریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به عروق است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد را مبتلا می‌کند. این بیماری عوارض بسیاری با خود به همراه دارد از جمله آنها می توان به خونریزی و لخته شدن خون در رگ‌های پا اشاره کرد. در صورت لخته شدن خون در رگهای واریسی احتمال گسترش لخته به رگهای عمقی و حتی آمبولی ریه نیز وجود دارد. بنابراین درمان واریس اهمیت زیادی دارد. روش‌های زیادی برای درمان واریس وجود دارد که در این مقاله به روشهای ساده درمان خانگی واریس خواهیم پرداخت.

مقایسه درمان واریس با عمل جراحی با روشهای خانگی

درمان واریس از طریق عمل جراحی و یا روشهای درون رگی مانند لیزر انجام می پذیرد. این روشها در مراحل پیشرفته بیماری درمان قطعی بیماری محسوب می شوند.

هزینه درمان در مقایسه با روشهای خانگی بسیار بالاتر است و در مراحل خفیف و اولیه بیماری معمولا روشهای پیشگیرانه کافی است .

استفاده از روشهای ساده خانگی می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و حتی در مواردی  ممکن است باعث کاهش حجم مویرگها و وریدهای سطحی پوست  گردد .

۷ راهکار مهم درمان خانگی واریس

۱- انجام تمرینات ورزشی. انجام تمرینات ورزشی مرتب خصوصا ورزشهای هوازی باعث بهبود گردش خون در پاها می شود. تغذیه و خون رسانی عضلات و پوست پا بدنبال ورزش بهتر انجام شده و برداشت مواد زائد و برگشت خون به قلب تسهیل می شود.

از سوی دیگر انجام تمرینات ورزشی باعث تنظیم فشار خون می‌شود که فاکتور مهم و مثبت دیگری در بهبود کلی سیستم گردش خون می باشد.

ورزش‌هایی چون شنا، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و یوگا اثرات بسیار چشمگیری در درمان واریس دارند.

درمان واریس پا با پیاده روی

۲- استفاده از جوراب واریس. جوراب‌های طبی مخصوص واریس نقش بسیار مهمی در درمان واریس دارند، زیرا کمک می‌کنند تا رگ‌ها و ماهیچه‌ها خون را به سمت قلب حرکت دهند. بر اساس گزارشی که در سال 2018 منتشر شد، افرادی که به مدت یک هفته از جوراب واریس ساق‌بلند استفاده کردند که فشار بین 18 تا 21 میلی‌متر جیوه را وارد می‌کرد، از کاهش دردهای مربوط به رگ‌های واریسی خبر دادند.

۳- تغییر رژیم غذایی. یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان واریس بدون عمل جراحی، تغییر رژیم غذایی است. رژیم غذایی سرشار از سدیم می‌تواند به تورم پاها بینجامد و بنابراین باید نمک را در رژیم غذایی محدود کنیم.  در عوض باید بیشتر به غذاهای غنی از پتاسیم روی آورد؛ مانند سیب‌زمینی، سبزیجات برگ‌دار و ماهی. همچنین برای بهبود گردش خون در بدن می‌توان از فلاونوئیدهای رنگی مانند فلفل دلمه‌ای، پیاز، اسفناج، کلم بروکلی و مرکبات استفاده کرد. مواد غذایی پرفیبر مانند میوه سبزیجات و غلات  می‌توانند باعث هضم بهتر غذا شوند و نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم گوارشی و رفع یبوست داشته و از این طریق از گسترش واریس پیشگیری کنند .

۴- استفاده از لباس مناسب. از دیگر موارد مربوط به درمان واریس به روش‌های خانگی می‌توان به انتخاب لباس‌های مناسب اشاره کرد. پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند بر گردش خون اثر گذارد. افراد تنها زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که لباس‌های گشادتری را انتخاب کنند که بر جریان خون اثر نمی‌گذارد. پوشیدن کفش‌های دارای پاشنه‌ی تخت به جای کفش‌های پاشنه‌بلند هم به درمان واریس کمک می‌کند.

۵- بالا نگهداشتن پاها. در زمان فعالیت روزانه بالا نگهداشتن پاها بطور متناوب به گردش خون کمک می‌کند. این عمل باعث کاهش فشار در رگ‌های پا شده و جاذبه کمک می‌کند تا جریان خون به آرامی به قلب بازگردد. در هنگام نشستن به مدت طولانی، بهتر است افراد زمانی را به بالا نگه داشتن پاها اختصاص دهند.

۶- ماساژ. از جمله روش‌های درمان واریس بدون عمل جراحی، ماساژ سطحی پوست است.

 ماساژ ملایم  به گردش بهتر خون کمک کند. در ماساژ می‌توان از روغن‌های ملایم یا مرطوب کننده برای نتیجه‌ای بهتر استفاده کرد. نکته‌ی قابل توجه آن است که ماساژ باید کاملاً به آرامی انجام شود و فشار مستقیم بر روی رگ‌ها پرهیز شود .

۷ - تغییر وضعیت نشستن. از نشستن به مدت طولانی اجتناب کنید. اگر لازم است فردی به مدت طولانی در جایی بنشیند، بهتر است کمی از جای خود بلند شده و حرکت کند یا آنکه موقعیت خود را هنگام نشستن تغییر دهد تا باعث جریان یافتن خون شود. انداختن پاها بر روی هم یکی از عواملی است که تاثیر زیادی در ابتلا به واریس دارد، بنابراین باید همیشه به این موضوع توجه داشت.

نشستن طولانی

جمع‌بندی

در این مطلب به درمان واریس بدون عمل جراحی با روش‌های خانگی پرداختیم. دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد روش عمل جراحی را در درمان واریس انتخاب نمی‌کنند و به سراغ روش‌های دیگر می‌روند. روش‌های درمانی بسیار زیادی برای درمان واریس وجود دارد و کلنیک‌های معتبر با حضور پزشکان متخصص اقدام به انجام آن می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ورود به سایت دکتر مهرداد اقدسی اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها