|
کدخبر: 199941

پیشنهاد ویژه برای از بین بردن تلخی کاهو

قرار دادن کاهو در رژیم غذایی شما بسیار مفید است. ما در این مطلب به بررسی فواید کاهو و همچنین از بین بردن تلخی کاهو خواهیم پرداخت.

کاهو یکی از سبزیجات مفید طبع سردی است که بسیار برای هاضمه مفید است کاهو دارای B، E، K  و ادرار آور است. می توانید کاهو را در انواع سالادها استفاده کنید اما گاهی پیش می آید که در هنگام خوردن کاهو مزه تلخ آن را احساس کنیم. باید چه کنیم؟

ما در این مطلب به شما خواهیم گفت از بین بردن تلخی کاهو چگونه است و چه کاری را انجام دهیم تا کاهو از تلخی اش کم شود.

از بین رفتن تلخی کاهو

اگر کاهویی را می خواهید برای سالاد استفاده کنید و تلخ است می توانید آنرا چند دقیقه ای (حدوداً ۱۵ دقیقه) داخل آب نمک سرد قرار دهید. با اینکار تلخی کاهو گرفته خواهد شد.

یکی از انواع سبزی‌های پرمصرف بین عموم مردم، کاهو است که اصولا برای سالاد و ساندویچ ازآن استفاده می‌کنیم و کاربرد بسیاری در وعده‌های غذایی ما دارد.

این سبزی از گیاهان مفیدی است که به میزان زیاد در دنیا و ایران پرورش داده می‌شود و به گفته یک متخصص فارماکوگنوزیاین سبزی خاصیت آرام‌ بخشی، خواب‌آور و ادرارآوری دارد و از قدیم برای آن اثر ضدتشنج هم قائل بوده‌اند.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: قسمت اعظم برگ‌های کاهو حدود ۹۰ تا ۹۶ درصد آب دارند.

همچنین کاهوحاوی تعدادی ویتامین و موادمعدنی است که از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آن می‌توانبه سدیم، پتاسیم و منیزیم و ویتامین‌های مهم آن ویتامین‌های گروه B، E، K و دیگر ویتامین‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: کاهو در نوع وحشی و معمولی وجود دارد. نوع خوراکی معمولی آن با نام علمیLACTUCA SATIVA شناخته شده است و دارای گونه‌های متعددی است. مهم‌ترین خاصیتی هم که به کاهو نسبت داده می‌شود، خواب‌آور بودن آن است.

وی همچنین گفت: کاهو به عنوان یک سبزی از نظر وجود مواد معدنی و ویتامین‌ها،به‌خصوص الیاف گیاهی آن برای اعمال هاضمه بسیار مفید است و برای این سبزیخواصی نظیر آرام‌بخش، خواب‌آور، ادرارآور مطرح بوده و از قدیم برای آن اثر ضدتشنج هم قائل بوده‌اند.

دکتر سورمقی با تاکید بر اینکه از نظر مواد مغذی مصرف برگ‌های تیره کاهو توصیه می‌شود، گفت: معمولا موقع استفاده از کاهو، برگ‌های بیرونی آن دور ریخته می‌شود و بیشتر از برگ‌های داخلی که رنگ کمرنگ‌تری نسبت به برگ‌های بیرونی دارنداستفاده می‌شود. درحالی که برگ‌های داخلی کاهو به دلیل تابش کمتر نور آفتاب به آن‌ها مواد مغذی کمتری دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برگ‌های برخی کاهو‌ها تلخ است و آیا خوردن آن‌ها مضر است یا نه، گفت: ماده‌ای در تمامی کاهو‌ها وجود دارد که وقتی سطح آن افزایش می‌یابد باعث تلخی کاهو می‌شود. با این حال این ماده سمی و مضر نیست و به هضم بهتر و تقویت معده کمک می‌کند و خوردن آن بی‌خطر است.

دکتر سورمقی در نهایت به خاصیت کاهوی وحشی اشاره کرد و گفت: کاهوی وحشی دارای برگ‌های بلندی است که گاهی به بیش از یک متر می‌رسد.

این سبزی نیز خواصی از جمله آرام‌ بخش، ضددرد، خواب‌آور، ادرارآور،ضدسرفه،خلط‌آور، ضداسپاسم، مسهل و همچنین کاهش‌دهنده فشارخون، قاعده‌آور و گاهی حساسیت‌زا دارد.

منبع: خبر فوری

ارسال نظر