|
کدخبر: 198661

هشدار؛ از این داروها برای درمان کرونا استفاده نکنید!

ما با چیزی به نام کووید۱۹ زندگی می کنیم که به نظر می رسد برای همیشه قرار است با ما بماند. تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری و تعداد مبتلایان چند صد میلیونی گاهی اوقات ما را قانع می کند از داروهایی استفاده کنیم که مورد تایید هیچ نهادی نیستند.

علاقه فزاینده ای به دارویی به نام ایورمکتین برای پیشگیری یا درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا در انسان وجود دارد. برخی از فرمول های حیوانی ایورمکتین مانند تزریقی ، مخمر و مرطوب کننده در ایالات متحده برای درمان یا جلوگیری از انگل در حیوانات تأیید شده است. برای انسان ، قرص ایورمکتین در دوزهای بسیار ویژه برای درمان برخی از کرم های انگلی تأیید شده و فرمول های موضعی (روی پوست) برای شپش سر و بیماری های پوستی مانند روزاسه وجود دارد.

با این حال  FDA گزارش های متعددی از بیمارانی دریافت کرده است که پس از خوددرمانی با ایورمکتین نیاز به مراقبت های پزشکی از جمله بستری شدن در بیمارستان داشته اند.

آنچه باید در ایورمکتین بدانید

سازمان غذا و داروی آمریکا ایورمکتین را برای استفاده در پیشگیری یا درمان کرونا در انسان یا حیوان مجاز یا تأیید نکرده است. ایورمکتین برای استفاده انسان برای درمان عفونت های ناشی از برخی کرم های انگلی و شپش سر و بیماری های پوستی مانند روزاسه تأیید شده است.

داده های موجود نشان نمی دهد که ایورمکتین در برابر کرونا موثر است. آزمایشات بالینی ارزیابی قرص ایورمکتین برای پیشگیری یا درمان کرونا در افراد در حال انجام است.

مصرف دوزهای زیاد ایورمکتین خطرناک است.

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای شما نسخه ایورمکتین می نویسد ، آن را از طریق منبع قانونی مانند داروخانه بگیرید و دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. هرگز از داروهای مخصوص حیوانات برای خود یا افراد دیگر استفاده نکنید. محصولات ایورمکتین حیوانی بسیار متفاوت از محصولات مورد تایید انسان است. استفاده از ایورمکتین حیوانی برای پیشگیری یا درمان کرونا در انسان خطرناک است.

ایورمکتین چیست و چگونه استفاده می شود؟

قرص های ایورمکتین توسط FDA برای درمان افراد مبتلا به استیریلوئیدیازیس روده ای و انکوکرسیازیس ، دو بیماری ناشی از کرم های انگلی ، تأیید شده است. علاوه بر این برخی از اشکال موضعی ایورمکتین برای درمان انگل های خارجی مانند شپش سر و بیماری های پوستی مانند روزاسه تأیید شده است.

برخی از اشکال ایورمکتین حیوانی برای جلوگیری از بیماری کرم قلب و درمان برخی انگل های داخلی و خارجی تأیید شده است.

مصرف ایورمکتین چه زمانی می تواند بی خطر باشد؟

FDA ایورمکتین را برای درمان یا پیشگیری از کرونا در افراد یا حیوانات مجاز یا تأیید نکرده است. ثابت نشده که ایورمکتین برای این موارد بی خطر یا موثر است.

اطلاعات غلط زیادی در اطراف وجود دارد و شاید شنیده باشید که مصرف دوزهای زیاد ایورمکتین اشکالی ندارد. این به هیچ عنوان درست نیست. هرگز سر خود آن را مصرف نکنید. حتی سطوح ایورمکتین برای مصارف مورد تایید انسان می تواند با داروهای دیگر مانند رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. همچنین اگر ایورمکتین را بیش از حد مصرف کنید باعث تهوع ، استفراغ ، اسهال ، افت فشار خون (فشار خون پایین) ، واکنش های آلرژیک (خارش و کهیر) ، سرگیجه ، آتاکسی (مشکلات تعادل) ، تشنج ، کما و حتی مرگ شود.

محصولات ایورمکتین برای حیوانات با محصولات ایورمکتین برای انسان متفاوت است.

داروهای حیوانی اغلب بسیار متمرکز هستند زیرا برای حیوانات بزرگ مانند اسب و گاو استفاده می شوند  که وزن آنها بسیار بیشتر از ما - یک تن یا بیشتر است. چنین دوزهای بالایی می تواند برای انسان بسیار سمی باشد. علاوه بر این ، FDA داروها را نه تنها برای ایمنی و اثربخشی مواد فعال ، بلکه برای مواد غیر فعال نیز بررسی می کند. بسیاری از مواد غیر فعال موجود در محصولات برای حیوانات برای استفاده در افراد ارزیابی نمی شوند. در برخی موارد ، ما نمی دانیم که چگونه این مواد غیر فعال بر نحوه جذب ایورمکتین در بدن انسان تأثیر می گذارد.

گزینه های پیشگیری و درمان کرونا

موثرترین راهها برای محدود کردن شیوع کرونا شامل دریافت واکسن کرونا  در صورت در دسترس بودن شما است.

پیشگیری و رعایت موازین بهداشتی نیز کاملا موثر است. اینها بهترین گزینه است، نه استفاده از یک داروی خطرناک به نام ایورمکتین.

در ایران نیز توصیه هایی برای مصرف ایورمکتین جهت جلوگیری و درمان بیماری کرونا شده بود که اکنون با این تفاسیر به نظر می رسد این دارو نه تنها تاثیری ندارد بلکه خطرناک هم هست.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر