|
کدخبر: 192525

راه کارهایی مفید برای مقابله با پوکی استخوان

داشتن تغذیه سالم و تحرک بدنی به اندازه هم می تواند در کاهش ابتلا به انواع بیماری ها از جمله پوکی استخوان نقش داشته باشد و به داشتن استخوان هایی سالم کمک کند.

سبک زندگی راه کارهایی مفید برای مقابله با پوکی استخوان

 محققان بر این باورند که از زمان شیوع همه گیری کرونا، رشد استخوانی در کودکان با تهدید مواجه شده و همین امر احتمال پوکی استخوان را در بزرگسالی افزایش می دهد. از این رو، به گفته آنها، رژیم غذایی نقش مهمی در قوی شدن استخوان ها در کودکان و افراد بالغ ایفا می کند.

به ضعیف شدن استخوان ها اطلاق می شود که طی آن احتمال شکستگی دردناک استخوان ها افزایش می یابد. از دست رفتن تراکم استخوانی معمولا از سن ۳۵ سالگی به بعد آغاز شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

استخوان هایی که از کمبود انواع ویتامین ها، پروتئین، موادمعدنی رنج می برند و افراد ورزش و فعالیت بدنی هم ندارند، بیش از دیگران در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

متخصصان توصیه کرده اند که افراد برای به حداقل رساندن خطر پوکی استخوان بهتر است ماست بخورند. محققان بنیاد تغذیه انگلیس دریافتند که افزودن روزانه یک کاسه ماست می تواند میزان کلسیم موردنیاز روزانه بدن را تأمین کند.

درواقع، غذای غنی از موادمغذی نه تنها منبع خوبی از کلسیم است، بلکه منبع خوبی از پروتئین هم به شمار می رود. ماست های غنی شده با ویتامین D اغلب حاوی ید، پتاسیم، فسفر و ویتامین های خانواده B نیز هستند.

از این رو، ارزش غذایی ماست برای سلامت استخوان ها را نمی توان نادیده گرفت. از دیگر موادمعدنی مهمی که در ماست وجود دارد، منیزیم است. این ماده معدنی به کنترل هورمون «پاراتیروئید» کمک می کند. این هورمون به کنترل میزان کلسیم خون کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم، شاهی و کاهو منبع غنی از منیزیم هستند. منبع دیگری از منیزیم هم می توان به دانه های خوراکی و آجیل مانند گردو، بادام زمینی، بادام هندی و فندوق اشاره کرد.

این دانه های خوراکی همچنین حاوی کلسیم بوده و میان وعده های مغذی و مفیدی به شمار می روند.

ویتامین D یکی از الزامات برای سلامت استخوان هاست و نادیده گرفتن مصرف این ویتامین سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد. همچنین این ویتامین به جذب کلسیم کلسیم از موادغذایی می شود.

موادغذایی سرشار از ویتامین D شامل ماهی سالمون، ساردین، تخم مرغ، قارچ، غلات و ماست غنی غنی شده هستند.

محققان توصیه می کنند که علاوه بر خوردن موادغذایی سالم و مقوی، ورزش کردن هم به همان اندازه حائز اهمیت است. در این میان، ورزش هایی که با وزنه برداری و کار با وزنه سر و کار دارد، برای سلامت استخوان ها بسیار مفید هستند. پیاده روی، دویدن، پریدن، بازی تنیس یا نتبال، کوهنوردی و انجام حرکات ایروبیک از جمله حرکات ورزشی مفید برای استخوان ها هستند.

متخصصان توصیه می کنند که افراد بالغ برای داشتن استخوان هایی سالم روزانه حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش و تحرک بدنی داشته باشند. ورزش کردن نه تنها استخوان ها را تقویت می کند، بلکه شما را از بیماری های مختلف دور نگه می دارد. تحرک بدنی مانع از بروز دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و چاقی می شود.

منبع: سیناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها