|
کدخبر: 185755

هر آنچه که باید در مورد طلای سفید بدانید

 طلا ها معمولاً به دو رنگ زرد و سفید در بازار موجود هستند. و هر کدوم از اونا طرفداران پرو پا قرص خودشون رو دارن. خیلی از افراد در گذشته دوست داشتن که طلای زرد بخرن چون درخشندگی و براق بودن و اون بیشتر بود اما با روی کار آمدن طلای سفید سلیقه ها نسبت به طلای سفید برگشت. بیشترخانم های شیک پوش دوست داشتن که از طلای سفید استفاده کنند چون هم ترند روز بود و هم زیبایی خاصی داشت و تازه مد شده بود .استفاده از طلای سفید استایل خانمها رو جذاب تر نشون میده.

طلای سفید چیست؟ در انواع مدل های به روز و جدید طلا چه رنگی بیشتر استفاده شده؟ 

این مقاله می‌خوایم توضیح بدیم که طلای سفید چطور به وجود آمده؟ اصلاً ما طلاها رو به رنگ زرد و طلایی می شناسیم میخوام بدونیم که تاریخچه طلای‌ سفید چیه؟ طلای سفید چطور ساخته میشه؟ تفاوتش با طلای زرد چیه؟ به چیزی میگن طلای سفید؟ و چطور میشه طلای سفید اصل رو از نقره و نمونه های های کپی تشخیص داد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر تا اخر این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه طلای سفید

زمزمه به وجود اومدن طلای سفید در اواخر سی میلادی سر زبان ها افتاد. یعنی اون زمان به جواهراتی که در آن ها الماس سفید به کار رفته بود و با استفاده از برخی از کارها  و فرایند های شیمیایی؛رنگ طلایی را تبدیل به سفید کرده بودند طلای سفید میگفتن.

 اسم طلای سفید از اواخر دهه بیست میلادی سر زبان ها افتاد و از دهه ۳۰ میلادی تا الان طلا و جواهرات سفید طرفداران خاص خودش رو داره و بین خانم‌ها هم بسیار محبوبه.

طلای سفید محصول طلای زرد

 طلای سفید در واقع سفید نیست طلا به صورت طبیعی و در اصل زرد رنگ است. طلای ‌سفید آلیاژی از طلاست که در اون یک فلز رو با طلا مخلوط می کنند. محصولی که ساخته میشه اکثراً رنگ سفیدی داره موادی که در استفاده از طلای سفید به کار میره اغلب پالادیوم؛ روی، مس، نیکل، منگنه و نقره است.

همانطورکه  میدانید باید به طلای زرد چند تا فلز دیگه هم اضافه کرد که رنگ سفید اون به دست بیاد.

 به بیان علمی طلای سفید آلیاژی از طلاست که از ترکیب حداقل یک فلز با طلای ناب ساخته شده است.

اینکه رنگ نهایی هم کاملاً سفید و یکدست بشه از فلز رادیوم استفاده می‌کنند. فلز رادیوم برای  روکش به این فرایند شیمیایی افزوده میشه تا طلای سفید جلوه و براقیت خاصی داشته باشه.

 بعد از یه مدتی هم طلا سفید درخشش خودشو از دست بده دوباره فلز رادیوم روی اون می کشند و همین باعث درخشندگی مجدد طلا میشه.

  کار جالبی که  میشه  با طلا ها انجام داد اینکه به جای فلز رادیوم یک محصول به طلا اضافه کنیم و رنگ طلا رو صورتی کنیم خیلی از افراد فکر می‌کنند که طلای سفید هم در طبیعت هست ولی دراصل این جوری نیست طلای سفید در واقع یک آلیاژی از طلایی زرد که با افزودن برخی از فلزات آن را به رنگ سفید در می‌آورند.

طلا های رنگارنگ و ترندهای طلا به روز دنیا 

در واقع طلای زرد خالصه .در موقع فروش میتونید خیلی راحت تر اون رو بفروشید برخی از فروشنده‌ها موقع فروش طلای‌سفید قیمت آن را بالاتر از طلای زرد اعلام می کنند اما موقع خرید طلای سفید قیمت اون پایین تر از طلای زرد هستش.

 چون طلای سفید در هنگام آب کردن پر از ناخالصی است این اصلاً خوب نیست. طلای خالص خیلی نرمه بنا بر این قابلیت چکش خواری داره و میشه با دست کاملا اون رو برش داد و خم کرد. برای اینکه طلا استحکام خود را از دست نده به فلزات دیگر و هم به آن اضافه  می‌کنند که محکم باشه مثل فلز مس.

 طلای سفید فقط طلای ناب نیست هر فلزی که به  اون اضافه بشه برای مصارف خاصی به کار میره .

مثلاً اگر فلز نیکل را به طلا اضافه کنیم چون نیکل سخته محصول نهایی ما سخت و سنگین میشه. بیشتر برای ساخت حلقه و سنجاق زنجیر مناسبه.

 اگه به طلامون پالادیوم اضافه کنیم چون این عنصر نرم و انعطاف‌پذیره،محصول نهایی برای تولید و طراحی جواهرات قیمتی بسیار مناسب هست.

 اگر که بخواهند وزن و استحکام طلا را اضافه کنند به طلا فلزاتی مثل نقره وپلاتین اضافه می کنند این فلزات باعث میشه که جنس و استحکام طلا و ارزش آن بیشتر باشد.

اما  روکش رادیوم همیشه ثابت است. روکش رادیوم را باید هر ۱۲ تا ۱۸ ماه عوض کنیم.

تفاوت طلای سفید با طلای زرد

 طلای سفیدی تفاوت‌هایی با طلای زرد داره.

  • مثلا طلای زرد خیلی راحت‌تراز طلای‌سفید خراشیده میشه.
  • جنس طلایی زرد نرمتره
  • در طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده میشه درحالیکه طلایی زرد خاص تره.
  • هر وقت که بخواهیم جلای دوباره‌ای به طلای زرد ببخشیم با استفاده از پولیش این اتفاق میافته.
  • در این کار یک لایه از طلای شما از دست میره و جنس دیگری به اون اضافه میشه.
  • اما در طلایی سفید اگر خراش ایجاد شده میتونید خلا اون قطعه رو با رادیوم پر کنید و دوباره جلا و درخشندگی طلا رو بهش برگردونین.
  • چون طلای سفید خالص نیست ممکنه بعضی از فلزاتی که در آن به کار رفته باعث ایجاد حساسیت پوستی در شما بشه درحالیکه طلای زرد به علت خاصیت درمانی که داره و باعث جریان یافتن بهتر خون میشه خیلی هم برای شما مناسب تره.

نکات تشخیص طلای سفید از نقره

 حالا چطوری طلای سفید را از نقره تشخیص بدیم؟

 طلای سفید و  نقره از لحاظ ظاهری خیلی به هم شبیه اند و تشخیص اونا گاهی وقتا خیلی سخته. اگه از مراکز معتبری خریداری نکنید ممکنه که یه اتفاقاتی بیفته و شما تو دام بیفتین. خرید طلا حتما باید از مراکز معتبری انجام بشه. گالری طلا و جواهر ربیعی از سال 1342 در زمینه طراحی و فروش طلا و جواهرات فعالیت میکنه. و هنگام خرید علاوه بر فاکتور فروش ضمانت نامه کتبی هم میده و میتونین با خیال راحت خریداری کنین.قبل از خرید هم میتونین با مراجعه به سایت یا پیج اینستاگرام گالری ربیعی از جدید ترین ترندهای طلای سفید بازدید کنین.

طلای سفید از ترکیب چند فلز با طلای ناب به دست آمده در حالی که نقره یک عنصر خالصه.

 طلای سفید چون کمیاب تر و وابسته به فعل و انفعالات شیمیایی است پس ارزش و قیمتش از نقره بیشتر است.

 طلای سفید با رادیوم پوشش داده میشه در حالی که برای نقره هیچ روکشی نیاز نیست.

طلای سفید خاصیت چکش خواری و طراحی ظریفی داره  

طلای سفید موقع فروش با قیراط  و عیار اندازه گیری میشه ولی نقره فقط با عیار.

 اگه در زیر نور خورشید به نقره نگاه کنین پس زمینه اون مایل به خاکستریه در حالیکه رنگ طلای سفید ممکن که به زردی یا خاکستری بزنه.

 که اونم به علت به کار رفتن طلای زرد در ساختار اونه .

 طلای سفید فقط در ساخت جواهرات و زیورآلات به کار برده میشه ولی نقره علاوه بر سرویس  و زیورالات میشه برای اهداف زینتی و تزئینی، پزشکی، شیرینی‌پزی و مهندسی هم استفاده کرد.

 یک راه دیگه هم برای تشخیص طلای سفید از نقره حک شماره اون هست. که داخل سازه های نقره معمولا با کد ۹۲۵ نوشته میشه اما طلاها معمولاً ۱۸ یا ۲۱ تا ۲۴ مشخص میشن.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها