|
کدخبر: 184443

تشخیص اوتیسم چیست؟ اوتیسم در کودکان و نوزادان

 

تشخیص اوتیسم در کودکان

اوتیسم یک اختلال رشدی می باشد که خود را با علائمی نظیر عدم توانایی در ایجاد ارتباط مناسب، تطابق اجتماعی پایین و مشکلات گفتاری نشام می دهد. شناسایی علائم اوتیسم و تشخیص به موقع این اختلال نقش مهمی را در روند درمان و آینده کودک ایفا می کند

مرکز تشخیص اوتیسم

آشنایی با نشانه های اوتیسم در کودکان می تواند مانند یک چراغ راهنما برای والدین عمل نماید. علائم هشدار دهنده ای که با آگاهی والدین و مراجعه زودهنگام به یک دکتر متخصص تشخیص اوتیسم می تواند زندگی و آینده کودک را تغییر دهد. مرکز تشخیص اوتیسم دکتر صابر با در اختیار داشتن تیم مجرب و متخصص در کنار تجهیزات پیشرفته مرکز و بخش تست های تخصصی ، گفتاردرمانی اوتیسم و کاردرمانی اوتیسم، اتاق تاریک، سنسوری روم و اتاق شنیداری، بازی درمانی و رفتاردرمانی در زمینه تشخیص اختلال طیف اوتیسم و درمان آن در تهران شناخته شده می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر(کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

دکتر تشخیص اوتیسم

برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکان و تعیین شدت اختلال و عوامل تشدید کننده و مشکلات حسی کودک بهترین راه مراجعه به دکتر تشخیص اوتیسم، یا روانپزشک اطفال مجرب و با تجربه در زمینه اوتیسم و یا کاردرمان متخصص در این حیطه می باشد. دکتر متخصص با ارزیابی دقیق کودک اوتیسم از نظر رشد گفتار ، مشکلات رفتاری، ارتباط چشمی، میزان اختلالات حسی و رفتارهای کلیشه ای و انجام تست های تخصصی، همچنین بررسی شرح حال از والدین به تشخیص نهایی دست می یابد. پزشک در انتهای جلسه ویزیت برای شما توضیح می دهد که کودک شما در طیف اوتیسم قرار می گیرد یا خیر و اگر تشخیص اوتیسم داده شده در چه سطحی قرار دارد؟ و درمان های مورد نیاز کودک شما چیست؟

تست غربالگری اوتیسم

والدین آگاه در سنین 2 تا 5 سالگی کودک خود با مشاهده علائمی نظیر ارتباط چشمی ضعیف یا رفتارهایی مانند چرخاندن اشیاء یا چرخش کودک به دور خود، به وجود اختلال در فرزند خود شک می کنند. اما بعضی از والدین نسبت به این علام حساسیت کمتری نشان می دهند و آن را دلیل بر گوشه گیری یا شیطنت کودک می دانند. اطلاع والدین از علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان می تواند به تشخیص به موقع اوتیسم و درمان تخصصی این اختلال دست یافت.

نشانه های اوتیسم

نشانه های اوتیسم در بیشتر کودکان از دو سالگی قابل مشاهده است . اگر اختلال اوتیسم شدید باشد، این علائم زودتر بروز می کند. برای همه کودکان پیشنهاد می شود در سن 18 تا 24 ماهگی توسط دکتر متخصص مورد ارزیابی قرار بگیرند و در صورت وجود علائم، درمان آغاز می شود.

علام بارز اوتیسم شامل:

  1. ارتباط چشمی ضعیف
  2. عدم ارتباط چشمی با والدین
  3. تاخیر کلامی کودک
  4. رفتارهای کلیشه ای مانند دور خود چرخیدن، خیره شدن به اجسام در حال چرخش
  5. قشقرق و بی قراری کودک در مکان های و موقعیت های جدید
  6. انعطاف پذیری پایین  و مقاومت در مقابل تغییرات

توجه داشته باشید اوتیسم در هر کودکی به شکلی ظاهر می شود و ممکن است بسته به شدت  اختلال تمام این نشانه ها در یک کودک وجود نداشته باشد. پس با مشاهده دو تا سه مورد از علائم بالا حتما جهت بررسی های بیشتر اقدام نمایید.

تست تشخیص اوتیسم

تشخیص اوتیسم در نوزادان

تشخیص اوتیسم در مراحل اولیه زندگی کودک از بهترین اقداماتی است که می تواند توسط والدین یا پزشک کودک انجام گیرد. علام اوتیسم در سنین زیر دو سال در کودکان قابل مشاهده است. از علائمی که در نوزادان خود را بروز می دهد می توان به عدم وجود لبخند اجتماعی در نوزاد، عدم دنبالگیری اشیاء با چشم توسط نوزاد، عدم توجه به صدای مادر( کودک سرش را به سمت صدای مادر برنمیگرداند.)، تاخیر در رشد حرکتی، گریه نوزاد هنگام در آغوش گرفته شدن و عدم توجه به چهره های آشنا اشاره نمود. با مشاهده چنین علائمی بهترین کار مراجعه به دکتر متخصص اوتیسم می باشد.

تست تشخیص اوتیسم در کودکان - پرشنامه تشخیص اوتیسم

اگرچه هنوز علت و درمان اختلال طیف اوتیسم در دنیا ناشناخته مانده است، اما تشخیص زودهنگام آن و مداخلات توانبخشی پیوسته و زودهنگام موجب پیشرفت کودک در مهارت های زندگی می گردد. تحقیقات اخیر سرعت رشد بیش از حد مغز در سال اول زندگی را در این کودکان تشخیص داده است و در سن 2 سالگی این رشد موجب بروز علائم اجتماعی مانند در خود ماندگی و تاخیر گفتاری در کودک می شود. تست های غربالگری اوتیسم بر پایه همین رفتارها طراحی شده اند.

پرسشنامه ( M-ChAT ) نمونه ای از این چک لیست ها می باشد که شامل 23 سوال است که والدین آن را تکمیل کرده و علائم کودک را مورد بررسی قرار می دهند. اما باید به این مسئله اشاره نمود که تشخیص دقیق و نهایی اوتیسم تنها توسط پزشک متخصص اوتیسم و با بررسی بالینی کودک انجام می شود و استفاده از پرشنامه ها تنها در جهت کسب اطلاعات جامع تر از وضعیت کودک در محل زندگی برای تشخیص دکتر متخصص اوتیسم می باشد.

تشخیص اوتیسم با آمینوسنتز

داشتن یک دوران بارداری موفق و به دنیا آوردن یک نوزاد سالم آرزوی همه والدین می باشد. از این رو بررسی عوامل تاثیرگذار در بروز اختلال اوتیسم در زمان بارداری از نکات قابل توجه در این اختلال می باشد. با توجه به این نکته که اوتیسم یک اختلال وابسته به ژن می باشد، علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل دیگری نیز در بروز آن تاثیرگذارند. کمبود آهن و کم خونی مادر و کمبود ید در بدن مادر، استرس و اضطراب در طول بارداری از عواملی است که در مطالعات اوتیسم را تحت تاثیر قرار داده است.

مرکز اوتیسم دکتر صابر

تشخیص اوتیسم با آمینوسنتز

علل اختلال طیف اوتیسم و درمان قطعی آن هنوز ناشناخته است و متاسفانه نمی توان این اختلال را با آزمایشات غربالگری زمان بارداری یا با آزمایش آمینوسنتز در جنین تشخیص داد. اما عواملی نظیر مصرف ویتامین دی در 3 ماه اول بارداری، یا جلوگیری از بیماری های ویروسی در اوایل بارداری ریسک ابتلای کودک به اوتیسم را پایین می آورد.

تست تشخیص اوتیسم در بزرگسالان

تست های تشخیص اوتیسم همگی بر پایه گفتگو با والدین یا مراقبین فرد مبتلا طراحی شده است و بصورت آزمون های استاندارد شده ای درآمده است. از جمله این پرسشنامه ها می توان به  M-CHAT ،  ADI-R و ADUS  اشاره نمود. این پرسشنامه هاشامل سوالاتی در مورد تاریخچه رشد حرکتی و رفتاری فرد، میزان توانایی های گفتاری و سطح درک و شناخت فرد، همچنین رفتارهای اجتماعی فرد در گذشته و حال می باشد. انجام این گونه از تست های تشخیصی به افراد کمک می کند این اختلال را از دیگر اختلالات مشابه تمییز داده و در صورت مثبت بودن جواب آزمون جهت بررسی دقیق و تشخیص نهایی اوتیسم و سطح درگیری فرد به پزشک متخصص اوتیسم مراجعه نمایند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر