|
کدخبر: 178519

همزیستی زیر شیروانی داغ/ جزئیاتی از وضعیت ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید در ایران جایگاه قانونی، شرعی و عرفی ندارد و به منزله تخطی از قوانین و مفاهیم دینی حاکم بر کشور هست. بیش از یک دهه است که شاهد ازدواج سفید در ایران هستیم.

ازدواج مقوله ای هست که با فرهنگ مردم هر کشور گره خوره است. اگر چه هم‌اکنون نیز ازدواج به صورت سنتی و با معرفی خانواده‌ها در ایران صورت می‌گیرد اما ازدواج به صورت آشنایی دختر و پسر نیز امر مرسومی هست. چند سالی صحبت از ازدواجی می‌شود که ازدواج سفید نام دارد. اگر در خصوص شرایط این ازدواج سؤالاتی در ذهن شما هست، همراه ما باشید.

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید، شروع و تشکیل پیوند زناشویی بین یک زن و مرد بدون لحاظ چارچوب قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی هست. در چنین ارتباطی طرفین تعهد قانونی و شرعی نسبت به هم ندارند و نمی‌توانند مدعی حق‌وحقوقی نسبت به یکدیگر باشند. واژهای که ترجمه فارسی white marriage انگلیسی و marriage blanc فرانسوی است و به آن ازدواج بد گفته می‌شد. در حقیقت، ازدواج ثبت شده و قانونی هست اما ازدواج سفید که در اصل به معنای ازدواج پاک و معصومانه بود، با رعایت تمام تعهدات مربوط به مسئله ازدواج، رنگ جدیدی به خود گرفت.

تاریخچه ازدواج سفید

ازدواج سفید برای اولین بار در ایالات‌متحده امریکا و به واسطه جنبشی به نام آزادی زنان پایه‌ریزی شده است. از آن زمان پدیده ازدواج سفید و شروع زندگی مشترک بدون لحاظ مسائل قانونی و رسمی ترویج یافت. آمارهای ازدواج سفید در امریکا اذعان می‌دارد که بیش از دو سوم زوج‌های این کشور، قبل از ازدواج رسمی و قانونی، اقدام به زندگی در زیر یک سقف را داشته‌اند.

جایگاه ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید در ایران جایگاه قانونی، شرعی و عرفی ندارد و به منزله تخطی از قوانین و مفاهیم دینی حاکم بر کشور هست. خیلی‌ها معتقدند که بسیاری از جوانان به دلیل فراهم نبودن شرایط اقتصادی همچون؛ کار، سرمایه، مسکن و غیره نمی‌توانند تعهد رسمی در قبال ازدواج و پیوند زناشویی داشته باشند. این جوانان روابط عاطفی و جنسی خود را در قالب ازدواج سفید مدیریت نمایند.

مهم‌ترین معایب ازدواج سفید

ازدواج سفید در جوامع مختلف معایب گوناگونی دارد اما مهم‌ترین معایب و نقص‌های به شرح زیر هست.

 عدم تعهد و وفاداری

 بروز مشکل در روابط خانوادگی

 عدم پذیرش و حمایت عاطفی و مالی از طرف خانواده‌ها

 توسعه فساد در جامعه در شرایطی که فهم لازم برای ازدواج سفید وجود ندارد.

 نقص در ستون‌های خانواده ایرانی

ازدواج سفید فواید هم دارد؟

از نظر افرادی که ازدواج سفید را تجربه کرده‌اند، این شیوه ازدواج فوایدی نیز دارد که در ادامه دیدگاه این افراد را نیز بررسی می‌کنیم. از نظر آنها ازدواج سفید فوایدی مثل نداشتن مشکلات اقتصادی، توانایی جدا شدن راحت در صورت انتخاب آدم اشتباه و مدیریت برنامه های شخصی دارد.

آمار ازدواج سفید در ایران

در ادامه به صورت تیتروار آمار و ارقامی از ازدواج سفید به شما ارائه می‌کنیم. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد:

بیش از یک دهه است که شاهد ازدواج سفید هستیم.

عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است.

اکثر افرادی که ازدواج سفید داشتند، ۲۵ تا ۳۰ سال داشتند و دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی بودند.

۵۰ درصد افرادی که ازدواج سفید دارند امیدوارند در آینده ازدواجشان رسمی شود.

ازدواج سفید بیشتر در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ دیده می‌شود و کمتر شاهد این پدیده در شهرهای کوچک‌تر هستیم.

تبعات ازدواج سفید

ازدواج سفید به دلایل مختلف ممکن تبعاتی را به همراه داشته باشد. در ابتدا به دلیل عدم ثبت چنین ازدواج‌هایی فرزندانی که از آن حاصل می‌شود، بیشترین آسیب را می‌بینند. بارداری‌های ناخواسته و سقط‌جنین به‌صورت غیرقانونی از جمله عواقب ازدواج سفید است.

از نظر حقوقی و قانونی ازدواج سفید جرم است. همچنین از نظر شرعی نیز گناه محسوب می‌شود و به همین دلایل است که فرد همیشه با نوعی ترس و نگرانی و استرس از عواقب چنین رابطه‌ای در آن قرار می‌گیرد.

حکم ازدواج سفید در ایران

با توجه به رواج و بررسی‌های انجام شده در خصوص ازدواج سفید این تصور ایجاد شده است که این اقدام آزاد است اما ازدواج از نوع سفید در ایران غیرقانونی و جرم هست و برای آن مجازات تعیین شده است.

در قانون مجازات اسلامی، هر نوع رابطه غیرشرعی بین زن و مرد، چه با زنا باشد و چه نباشد ممنوع است و مجازات حد و تعزیر برای هر طرف آن در نظر گرفته شده است. در صورت اثبات زنا، ۹۹ ضربه شلاق برای طرفین در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها