|
کدخبر: 169944

مهم‌ترین نشانه سرطان ریه + راه‌های پیشگیری از آن

علائم سرطان ریه در ابتدا مشهود نیست و تشخیص این بیماری سخت می‌شود. غربالگری اولیه به افرادی که خطر ابتلایشان به این بیماری برایشان زیاد است، کمک می‌کند.

سبک زندگی مهم‌ترین نشانه سرطان ریه + راه‌های پیشگیری از آن

سرطان ریه در مردان و زنان سراسر دنیا شایع هست. برای آگاهی از علائم سرطان ریه همراه ما باشید تا در این گزارش علائم اصلی سرطان ریه را برای شما معرفی کنیم.

سرفه‌ی دائمی یا تغییراتی در سرفه

سرفه برای مدت طولانی باقی هشدار دهنده است و بهتر به پزشک‌ مراجعه کنید. سرفه دائمی یکی از علائم سرطان ریه است. اگر در روز سرفه‌ی مزمن دارید، نسبت به تغییرات سرفه دقیق شود.

نفس‌تنگی

تنگی نفس در شرایطی که کار عادی انجام می‌دهید، ممکن از علائم سرطان ریه باشد.

درد سینه و استخوان

درد در سینه، شانه، یا ناحیه‌ی پشت نیز از علائم سرطان ریه هست. سرطان ریه‌ای اگر به استخوان‌ها رسیده باشد، سبب ایجاد درد در نقاطی از استخوان می‌شود.

خس‌خس کردن

صدای سوت مانند هنگام نفس کشیدن ممکن به خاطر آسم یا حساسیت باشد اما به سرطان ریه هم مرتبط هست. اگر خس‌خس ادامه دارد شد، به پزشک‌تان مراجعه کنید.

تغییرات صدا

اگر در مراحل ابتدایی سرطان ریه باشید، صدایتان زمخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

عفونت‌های ریوی دائم

عفونت‌هایی نظیر برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره برمی‌گردند.

کم‌ کردن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف

این‌ها علائم ممکن در سایر انواع سرطان یا بیماری‌ها نیز ظهور کند اگر این تغییرات بدون توجیه و پایدار باشند، باید به پزشک مراجعه کرد.

خستگی مزمن

یکی دیگر از علائم سرطان ریه احساس خستگی مزمن است. فرد بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی احساس خستگی شدید می‌کند.

بروز تب بدون دلیل مشخص

افزایش دمای بدن بدون دلیل مشخص نشانه‌ای از بروز اتفاقی غیرعادی در بدن است. تب دائم می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلات جدی‌ مثل سرطان ریه باشد.

سردرد تنشی

سردرد تنشی به معنای بروز درد خفیف یا ملایمی در اطراف سر، گردن و هم‌چنین پشت چشم‌ها هست. سردرد تنشی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در اثر تهاجم سلول‌های سرطانی و تحت تأثیر قرار گرفتن مغز ایجاد شود.

تورم

بزرگ شدن اندام‌ها، پوست، یا سایر بخش‌های بدن نسبت به اندازه‌ی طبیعی‌شان تورم محسوب می‌شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند باعث انسداد غدد لنفاوی شوند و همین عامل سبب بزرگ شدن بخش‌هایی از بدن می‌شود.

یرقان (زردی)

یرقان هنگامی رخ می‌دهد که رنگ پوست‌ و چشم‌ها زرد می‌شود. در اثر تشکیل بیش از اندازه‌ی بیلی‌روبین در بدن دچار زردی می‌شویم. بیلی‌روبین رنگدانه‌ی زردرنگی است که از تجزیه‌ی گلبول‌های مرده‌ی قرمز خون در کبد تشکیل می‌شود. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند به کبد نیز انتشار یابند و باعث بروز زردی شوند.

لخته‌ی خونی

یکی دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه، ایجاد لخته‌های خونی است. فرد مبتلا به سرطان ریه، به احتمال زیاد به آمبولی ریه نیز دچار می‌شود؛ آمبولی ریه وضعیتی است که در آن، یک لخته‌ی خونی دائماً در اطراف ریه حرکت می‌کند.

سرگیجه

سرگیجه با احساس سبکی در سر، بی حالی و عدم تعادل همراه است. سرگیجه‌ای که باعث بیهوشی شود، باید بسیار جدی و خطرناک دانست؛ زیرا یکی از علائم سرطان ریه هست.

سندرم هورنر

سندرم هورنر باعث بروز درد شدیدی در ناحیه‌ی شانه خواهد شد. این سندرم نشانه جدی سرطان ریه هست.

بی‌حسی و گزگز

از جمله دیگر علائم سرطان ریه می‌توان به بی‌حسی و گزگز، به خصوص اطراف بازوها و شانه اشاره کرد. بی‌حسی و گزگزی که مدت زیادی ادامه پیدا کند، نشانه‌ای از مشکلات جسمی خطرناک از قبیل سرطان ریه هست.

از دست دادن حافظه

یکی دیگر از علائم سرطان ریه از دست دادن حافظه است. در صورت ابتلا به سرطان ریه، از دست دادن حافظه به دلیل انتشار سلول‌های سرطانی در مغز رخ می‌دهد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان ریه

  • دخانیات را ترک کنید.
  • از مواد سرطان‌زا دوری کنید.
  • سبک زندگی را با ورزش و نوشیدن آب زیاد تغییر دهید.
  • در زمان بروز علائم غربالگری اولیه انجام دهید.
  • کمتر در معرض آلودگی هوا باشید.
  • از الیاف آزبست و دیگر مواد شیمیایی استفاده نکنید.

نکته پایانی

بیش‌تر سرطان‌های ریه تا زمانی که در بدن پخش نشوند، بدون علائم هستند اما سرطان ریه در ۲۵٪ افراد، بعد از عکس رادیوگرافی ساده‌ی قفسه‌ی سینه یا سی‌تی‌اسکن، به طور تصادفی و هنگام بررسی دیگر بیماری‌ها تشخیص داده می‌شود. سیگار اصلی‌ترین عامل ابتلا به سرطان ریه هست، در نتیجه در این هوای آلوده حداقل دخانیات را کنار بگذارید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها