|
کدخبر: 149512

این کارها تلویزیون را خراب می کند!

دومین عاملی که قاتل جان پنل تلویزیون و البته مین برد آن است، رطوبت می‌باشد. وقتی می‌گوییم مراقب باشید رطوبت وارد تلویزیونتان نشود، خیلی از کاربران فکر می‌کنند که منظور از رطوبت، ریختن یک لیوان آب روی تلویزیون است.

سبک زندگی این کارها تلویزیون را خراب می کند!

خیلی از کاربران وقتی که با خرابی تلویزیون مواجه می‌شوند یا با خودشان فکر می‌کنند هر مشکلی که برای تلویزیون آنها به وجود آمده است تقصیر برند تولید‌کننده تلویزیون است؛ چون از قطعات بی‌کیفیت در ساخت تلویزیون استفاده کرده است؛ یا با خود فکر می‌کنند که عمر تلویزیونشان به سر رسیده است. درصورتی که تلویزیون بدون اینکه کاربر بلایی سر آن نیاورد، خراب نمی‌شود!

وارد شدن ضربه و رطوبت به تلویزیون، بروز نوسان برق در این دستگاه، روشن گذاشتن تلویزیون چندین ساعت به صورت پیاپی و همچنین افزایش نور بک لایت آن در تنظیماتش از مهم‌ترین بلاهایی هستند که کاربران سر تلویزیون می‌آورند و موجب خرابی آن می‌شوند.

مراقب باشید به تلویزیونتان ضربه وارد نشود

اگر ضربه‌ای محکم به تلویزیونتان وارد شود که موجب از کار افتادگی یا شکستگی پنل آن شود باید فاتحه تلویزیونتان را بخوانید! چون قاتل پنل تلویزیون ضربه است، البته رطوبت هم در خرابی پنل تلویزیون نقش دارد. اگر پنل تلویزیون شما آسیب ببیند، احتمال اینکه تعمیر شود خیلی کم است؛ به گونه‌ای که بیشتر اوقات تعمیرکاران پیشنهاد تعویض آن را می‌دهند اما تعویض پنل تلویزیون به قدری برایتان گران تمام می‌شود که بهتر است به جای هزینه کردن برای آن یک تلویزیون نو بخرید! درست است که وارد شدن ضربه به تلویزیون، اول از همه به پنل تلویزیون آسیب وارد می‌کند اما امکان دارد موجب خرابی مین برد یا برد اصلی تلویزیون و بک لایت آن هم بشود.

اگر از تلویزیون سامسونگ استفاده می‌کنید و پس از وارد شدن ضربه به این دستگاه شاهد قطع شدن تصویر تلویزیون در حالی که صدا دارد، افتادن خطوط عمودی روی نمایشگر تلویزیون، تیره شدن قسمتی از تصویر، اضافه شدن یک رنگ غیر عادی به تصویر، نمایش یک نقطه سفید و... بودید، مطمئن باشید پنل آن آسیب دیده است و باید هر چه سریع تر تعمیر تلویزیون سامسونگ را به یک مرکز معتبر بسپارید.

مایع تمیز‌کننده رو مستقیم روی نمایشگر تلویزیون اسپری نکنید

دومین عاملی که قاتل جان پنل تلویزیون و البته مین برد آن است، رطوبت می‌باشد. وقتی می‌گوییم مراقب باشید رطوبت وارد تلویزیونتان نشود، خیلی از کاربران فکر می‌کنند که منظور از رطوبت، ریختن یک لیوان آب روی تلویزیون است؛ درصورتی که پنل و مین برد تلویزیون می‌توانند با کوچکترین میزان رطوبت نیز خراب شوند و شما را توی خرج بیندازند.

رایج‌ترین کاری که موجب نفوذ رطوبت به پنل و مین برد تلویزیون می‌شود، اسپری کردن مستقیم مایع تمیز‌کننده بر روی نمایشگر تلویزیون است؛ چراکه موجب می‌شود رطوبت از پایین نمایشگر وارد پنل آن شده و به سپس به مین برد رسیده و هم به پنل تلویزیون و هم به مین برد آن آسیب وارد کند.

پس چطور باید نمایشگر تلویزیون را تمیز کرد؟ برای مثال اگر از تلویزیون ال جی استفاده می‌کنید و تصمیم دارید نمایشگر آن را تمیز کنید، بهتر است مایع تمیز‌کننده را بر روی دستمالی تمیز که پرز نمی‌دهد، اسپری کنید و سپس آن دستمال را روی نمایشگر تلویزیون بکشید؛ اینگونه هیچ رطوبتی از طریق تمیز کردن نمایشگر تلویزیون به پنل یا مین برد آن نفوذ نمی‌کند و مجبور نمی‌شوید که تلویزیون خود را راهی مرکز تعمیر تلویزیون ال جی کنید.

مراقب نوسان برق باشید

نوسان برق، عامل دیگری است که موجب خرابی تلویزیون می‌شود اما این مورد برخلاف ضربه و رطوبت مستقیم به سراغ پنل تلویزیون نمی‌رود؛ بلکه مستقیم به سراغ برد پاور تلویزیون و سپس به سراغ مین برد تلویزیون می‌رود. برد پاور همان منبع تغذیه تلویزیون به حساب می‌آید که جریان برق شهری را دریافت کرده و با تبدیل آن به جریان برق مورد نیاز تلویزیون، جریان برق این دستگاه را برای روشن شدن و کار کردن آن تامین می‌کند. البته پس از اینکه جریان برق مورد نیاز تلویزیون را تولید می‌کند آن را به مین برد تلویزیون انتقال می‌دهد تا مین برد تلویزیون جریان برق را به تمامی قطعات این دستگاه انتقال دهد. با این وجود اگر برق نوسان داشته باشد اول از همه منبع تغذیه آسیب می‌بیند و پس از آن مین برد تلویزیون آسیب می‌بیند.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز نوسان برق در تلویزیون و خرابی این دستگاه اتصال آن به محافظ برق است. با این وجود اگر از تلویزیون سونی یا هر تلویزیون دیگری استفاده می‌کنید برای جلوگیری از خرابی برد پاور، مین برد و درنهایت تعمیر تلویزیون سونی، باید حتما این دستگاه را به محافظ برق متصل کنید.

اجازه بدید تلویزیون نفس بکشد

پشت سر هم روشن گذاشتن تلویزیون برای چندین ساعت به صورت پیاپی، یکی دیگر از عواملی است که در خرابی تلویزیون دست دارد؛ چراکه مستقیما به بک لایت تلویزیون آسیب وارد می‌کند. بک لایت تلویزیون نقش تامین‌کننده نور پس زمینه در تلویزیون را برعهده دارد؛ چراکه تصاویر برای نمایش پیدا کردن در تلویزیون نیاز به نوری در پس زمینه دارند. درواقع بک لایت صفحه‌ای است که در تلویزیون‌های LED، لامپ‌های ال‌ای دی را نگه می‌دارد و در تلویزیون‌های LCD، لامپ‌های فلورسنت را نگهداری می‌کند. روشن گذاشتن تلویزیون به صورت پیاپی بدون اینکه این دستگاه را بعد از چند ساعت استفاده خاموش کنید تا کمی استراحت کرده و نفسی تازه کند، موجب داغ شدن بیش از اندازه لامپ‌های بک لایت شده و در نتیجه موجب سوختن آنها می‌شود.

چرا تلویزیون خراب می‌شود؟

توصیه ما این است که بعد از ۴ ساعت استفاده پیاپی از تلویزیون آن را به مدت ۳۰ دقیقه خاموش کنید تا کمی استراحت کند؛ اینگونه می‌توانید مانع از سوختن لامپ‌های بک لایت تلویزیون شوید.

نور بک لایت تلویزیون را دستکاری نکنید

علاوه بر اینکه روشن گذاشتن تلویزیون به صورت پیاپی می‌تواند موجب خراب شدن بک لایت آن شود، بالا بردن بیش از اندازه نور بک لایت تلویزیون در تنظیمات این دستگاه نیز در خرابی بک لایت آن نقش دارد؛ چراکه بالا بردن بیش از حد نور بک لایت تلویزیون برای روشن تر شدن تصاویری که در نمایشگر آن نمایش داده می‌شوند نیز می‌تواند موجب داغ شدن بیش از اندازه لامپ‌های بک لایت و در نتیجه سوختن آنها شود. با این وجود اگر دوست دارید تصاویر روشن تری را در تلویزیون خود مشاهده کنید، نور بک لایت را در تنظیمات تلویزیون تا حد متناسبی افزایش دهید و میزان آن را بیش از اندازه افزایش ندهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • سعید خورزوقی ارسالی در

    سلام خداقوت،ممنون خیلی عالی و کاربردی

  • امیر ارسالی در

    خیلی ممنون از راهنمایی شما

ارسال نظر