|
کدخبر: 149356

چگونه هوای خانه را ضدعفونی کنیم؟

خانه محلی برای آرامش و استراحت بدون دغدغه است. جایی که سعی می‌کنیم آشفتگی‌ها و فشارهای دنیای بیرون را پشت در گذاشته و با فکری آزاد واردش شویم. اما آیا آلودگی هوا و ویروس‌ها هم به همراه آن افکار پشت در می‌مانند؟

 حتی اگر خانه‌ی شما تمیز به نظر برسد، ممکن است هنوز آلاینده‌هایی باشند که می‌توانند روی سلامتی شما اثر بگذارند. این درحالی است که کیفیت هوایی که در خانه تنفس می‌کنید، تاثیری مستقیم روی سلامت روان و جسم دارد. ‌

حالا سوال اینجاست که چه راه‌هایی برای ضدعفونی کردن هوای خانه وجود دارد؟ کدام موارد موثرتر و راحت‌تر هستند و اینکه چطور می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن از پاکیزه بودن محیط خانه مطمئن شد؟

 در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل جواب این سوال‌ها را بررسی کنیم.

۷ راهکار مناسب  برای ضدعفونی کردن هوای خانه

راهکارهای مختلفی برای ضدعفونی کردن هوای خانه، از سوی منابع مختلف معرفی می‌شوند. اما ما در ادامه سعی کردیم تا بهترین و کاربردی‌ترین راهکارهای ممکن را در کنار یکدیگر جمع‌آوری کنیم:

ضدعفونی سطوح، راهی سریع و مطمئن

آگهی۱

یکی از مهم‌ترین و سریع‌ترین‌ راهکارهای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها برای سالم ماندن هوای محیط خانه، شستشوی سطوح و ضدعفونی وسایلی مانند تلفن‌همراه، لپ‌تاپ، کلیدها، دستگیره‌ی‌ در و از این قبیل موارد است که مدام از آن‌ها استفاده می‌کنید.

این کار باعث می‌شود تا علاوه بر نداشتن تماس با آلاینده‌ها، هوای داخل خانه هم آلوده نشود. چراکه هر چه خانه تمیزتر باشد، مقدار آلاینده‌ها هم کمتر خواهد بود.

قرار دادن سطل زباله در مکان مناسب، ساده و پراهمیت

سطل زباله را مرتب خالی و ضدعفونی کنید. سعی کنید سطل زباله را در فضایی دور از جاهای پر رفت و آمد خانه مثل آشپزخانه یا پذیرایی بگذارید(ترجیحا بالکن) تا هوای خانه آلوده نشود‌.

این از آن دسته از کارهایی است که بهتر است هر روز انجام شود؛ بنابراین دقت بیشتری روی این موضوع داشته باشید و ملاکتان صرفا پر شدن کامل سطل زباله برای خالی کردنش نباشد.‌

استفاده از ذغال فعال، یک گزینه‌ی‌ ساده

استفاده از ذغال به عنوان یک روش سنتی، می‌تواند نقش مهمی در پاکیزه نگه داشتن هوای خانه داشته باشد‌. کربن فعال، راهی فوق‌العاده برای فیلتر کردن و تصفیه‌ی‌ طبیعی هوای داخل خانه است‌. این فیلترهای فعال در فروشگاه‌ها‌ پیدا می‌شوند و جالب است که بدانید بدون اینکه بویی از خودشان تولید کنند، سموم موجود در هوا را جذب می‌کنند.

در دستگاه‌های تصفیه هوا هم از کربن یا ذغال فعال، به عنوان یکی از فیلترهای جاذب آلاینده‌ها استفاده می‌شود.

تعویض ملافه‌ها، راهی برای کاهش آلرژن‌ها

مثل خیلی از سطوح دیگر، ویروس‌ها و آلرژن‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها‌ روی ملافه، لباس، پارچه‌های‌ رو مبلی و هر چیزی از این دست باقی بمانند‌. بهتر است ملافه‌ها‌ را هر چند مدت یکبار عوض کنید و سعی کنید از لباس بیرون، در خانه استفاده نکنید و به محض رسیدن، لباسها را عوض کنید‌

استفاده از روغن با دمای جوش بالا، راهکاری مهم

برای اینکه بعد از آشپزی تا ساعت‌ها بوی روغن در خانه نپیچد، از روغنی با نقطه جوش پایین استفاده کنید. روغنی که با دمای کمتری قابل استفاده باشد. معمولا روغن زیتون از روغن‌های دیگر مانند روغن آفتاب‌گردان که به طور متداول برای آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقطه جوش پایین‌تری دارد. با استفاده از این نوع روغن‌ها، هم بوی روغن در خانه کمتر می‌شود و هم آلاینده‌ها.

استفاده از گیاهان تصفیه‌کننده هوا، دوست سبز شما

بر اساس تحقیقات انجمن علوم باغبانی آمریکا، گیاهان علاوه بر زیبایی به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک کرده و  آلاینده‌هایی مانند آمونیاک، فرمالدئید و بنزن را جذب و هوا را تصفیه می‌کنند. البته استفاده از گیاهان تصفیه‌کننده هوا به تنهایی کافی نیست و یک راهکار مکمل به شمار می‌رود. برای کمک به پاکسازی آلاینده‌ها، به ازای هر سی‌متر مربع، دست کم استفاده از سه گیاه حداقل بیست و پنج سانتی‌متری توصیه می‌شود.

در ادامه برخی از گیاهان تصفیه‌کننده معروف را معرفی کردیم:

  • گیاه عنکبوت به خاطر وجود برگ‌های زیادش با جذب بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن به تصفیه هوای خانه کمک می‌کند.
  • آلوئه‌ورا فضای خانه را از موادی مثل فرمالدئید و بنزن، پاک می‌کند. علاوه بر تصفیه‌ی هوا، ژل داخل برگ‌های آلوئه‌ورا هم مفید است و زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌کند.
  • گل‌های داودی فقط به‌درد زیباکردن اتاق کار یا پذیرایی خانه نمی‌خورند. گل‌های داودی می‌توانند بنزن را تصفیه کنند؛ بنزن در چسب، رنگ، پلاستیک، و مواد شوینده وجود دارد.
  • در فهرست گیاهانی که می‌توانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را تصفیه کنند، نخل بامبو در صدر قرار دارد.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا، مطمئن‎‌ترین راهکار

آگهی۲

یکی از راهکارهای مقرون به صروفه و مناسب برای جایگزین کردن تهویه هوا، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. یک تصفیه کننده هوا مناسب و باکیفیت می‌تواند تا ۹۹% از آلاینده‌های موجود در هوا را جذب خود کند.

تنها چالش به کارگیری این راهکار، بازار بسیار متنوع دستگاه‌های تصفیه هوا است. احتمالا اگر تصمیم به خرید یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید، ابتدا به دلیل تنوع بالای محصولات، کمی سردرگم شوید. با این حال با دانستن چند نکته ساده می‌توانید دستگاه تصفیه هوای مناسبی را انتخاب کنید.

نکات مهم برای خرید دستگاه تصفیه هوا را بشناسید

برای خرید دستگاه تصفیه هوا چند نکته زیر را حتما بررسی کنید:

  • حتما از دستگاهی استفاده کنید که با فیلترهای هپا و کربن اکتیو آلاینده‌های محیط را جذب خود می‌کند. دستگاه‌های خانگی که از لامپ UV و یا فیلترهای مشابه آن استفاده می‌کنند، ممکن است عوارضی را برای سلامتی بدن در بلند مدت ایجاد کنند. در دستگاه‌های تصفیه هوای برندهای بزرگ و صاحب نام مانند IQ Air هم از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. در محصولات برندهای متخصص ایرانی مثل نوجان مهر هم تصفیه هوا با فیلتر هپا انجام می‌شود.
  • حتما اندازه دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. دستگاه‌های بسیار کوچک معمولا از فیلترهای بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که ظرفیت پایینی دارند.
  • دقت کنید که دستگاه تصفیه هوایی که انتخاب می‌کنید از فن باکیفیت و در عین حال کم صدا بهره ببرد.

سخن پایانی

هوایی که تنفس می‌کنیم، تاثیر زیادی روی عملکرد ما در زندگی روزمره خواهد داشت‌. بنابراین مقابله با آلاینده‌ها، به ویژه در فضای خانه که کنترل کیفیت هوا در دست ماست، اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله سعی کردیم راهکارهای عملی ضدغفونی کردن هوا را به شما معرفی کنیم. به یاد داشته باشیم که باید برای کیفیت زندگی خودمان و عزیزانمان ارزش قائل باشیم و برای ارتقای آن تلاش کنیم‌.

در این میان، مطمئن‌ترین راه برای پاکسازی کامل آلاینده‌ها در فضاهای بسته، استفاده از دستگاه تصفیه هوای باکیفیت است. دستگاه‌های تصفیه هوا انواع مختلفی دارند. اما بهترین نوع آن‌ها، دستگاه تصفیه هوا نوجان است که از فیلترهپا با ظرفیت و کیفیت مناسبی بهره می‌برد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها