|
کدخبر: 143632

چطور استرس باعث پرخوری می شود؟

این روزها زندگی بشر با استرس زیادی می گذرد و این استرس از مسائل خانوادگی تا مسائل کاری، کم یا زیاد در زندگی همه وجود دارد.

سبک زندگی چطور استرس باعث پرخوری می شود؟

اما در برخی افراد، استرس باعث می شود تا غذای بیشتری بخورند. در نتیجه استرس می تواند باعث چاقی و خوردن بیش از حد شود. در ادامه سعی داریم توضیح دهیم که چگونه استرس باعث خوردن بیش از حد غذا می شود. در نهایت نیز روش های کنترل این موضوع را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

خوردن بیش از حد در زمان استرس

یک رابطه مشخص بین استرس و اشتهای ما وجود دارد اما این ارتباط برای همه یکسان نیست. استرس باعث می شود تا برخی از افراد نشانه های گرسنگی خود را نادیده بگیرند و از خوردن غذا برای طولانی مدت خودداری کنند. اما از سوی دیگر برای برخی دیگر از افراد، استرس باعث خوردن بیش از حد می شود.

دکتر آلبرز می گوید: “بعضی از افراد وقتی دچار استرس می شوند، پرخوری می کنند و افراد دیگر اشتهای خود را از دست می دهند. کسانی که غذا نمی خورند، آنقدر روی استرس خود متمرکز شده اند که نشانه های گرسنگی خود را متوجه نمی شوند. از سوی دیگر کسانی که پرخوری می کنند نیز سعی دارند تا حواس خود را با غذا خوردن پرت کنند.”

مغز ما وقتی متوجه استرس می شود، نشانه هایی را به بدن ما ارسال می کند. در واقع این بخشی از پاسخ بدن ما است که به ما کمک می کند تا با تهدیدهای قابل درک در محیط خود مقابله کنیم. وقتی دچار استرس می شوید، بدن شما کورتیزول را که به عنوان هورمون استرس ارسال می کند. کورتیزول می تواند شما را به غذاهای شیرین، شور و چرب جذب کند، زیرا مغز شما فکر می کند برای مقابله با هر تهدیدی که باعث ایجاد استرس می شود به سوخت نیاز دارد.

استرس چگونه بر متابولیسم بدن شما تأثیر می گذارد؟

استرس فقط بر عادات غذایی شما تأثیر نمی گذارد. مطالعات نشان می دهد که استرس می تواند بر متابولیسم شما نیز تأثیر بگذارد. در یک مطالعه اخیر، شرکت کنندگانی که در طی ۲۴ ساعت گذشته یک یا چند عامل استرس زا را تجربه کرده اند، مانند مشاجره با همسر ، اختلاف نظر با دوستان ، مشکل با فرزندان یا فشارهای ناشی از کار، بعد از خوردن یک وعده غذایی پرچرب، طی هفت ساعت ۱۰۴ کالری کمتر از افراد عادی سوزانده اند. محققان می گویند تجربه یک یا چند واقعه استرس زا می تواند باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن شود و در نهایت به چاقی و اضافه وزن منجر خواهد شد.

چگونه با خوردن بیش از حد در زمان استرس مقابله کنیم؟

تا جای ممکن سعی کنید از زندگی پر استرس و افرادی که زندگی شما را دچار تنش می کنند دوری کنید. از سوی دیگر اگر دچار استرس شدید و نیاز شدیدی به خوردن داشتید، سعی کنید با تنقلات و میان وعده های کم کالری، این نیاز بدن را برطرف کنید و خوراکی های سبک و کم کالری مصرف کنید. در شرایط استرس، نفس عمیق بکشید و چشمان خود را ببندید. سعی کنید دقایقی استراحت کنید تا به آرامش برسید. در نهایت باید ورزش منظم انجام دهید و به اندازه کافی بخوابید تا از پس چالش های عصبی و استرس زای روزانه بر بیایید.

 

منبع: همگردی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها