|
کدخبر: 137949

کرونا بیشتر در کجاها منتقل می‌شود؟

عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: عطاری‌ها جای طب سنتی را گرفته‌اند. سوءاستفاده عطاری‌ها به اسم طب سنتی از مردم، به ویژه اکنون در درمان کرونا مشکل ساز شده است.

مینو محرز روز شنبه در یک نشست مجازی اظهارکرد: طب سنتی هم باید مطالعات علمی در حوزه درمان را انجام دهد و بعد اثر ضدویروسی گیاهان دارویی را ارائه کند.

وی گفت: فقط با جریمه متخلفان بهداشتی می‌توان این بیماری را کنترل کرد، همان طور که سایر کشورهایی که موفق به کنترل ویروس شده‌اند. اما هنوز باور نکرده‌ایم این ویروس حالا حالاها با ما خواهد بود و معلوم نیست چند سال دیگر کرونا باشد.

محرز با اشاره به عدم اثربخشی داروی «رمدسیویر» در بهبود کرونا که ثابت هم شده است، افزود: درحال‌حاضر برای بیماران بستری، فقط کورتون و ضدانعقاد باید استفاده شود و هیچ داروی دیگری نداریم که اثربخشی آنها برای بهبود بیماران کرونایی ثابت شده باشد.

وی افزود: انجام تست، تشخیص و ایزوله بیماران برای کنترل کرونا بسیار اهمیت دارد و اوایل که این بیماری وارد کشور شده بود، امکان تست خیلی کم بود. شاید آن اوایل شیوع کرونا، همه درگیر آنفلوآنزا بودیم و چون تست نداشتیم، نمی‌دانستیم کرونا هست.

کرونا بیشتر از محل کار، در خانواده‌ها منتقل می‌شود

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه پیشگیری از درمان عقب افتاده است، تصریح کرد: وقتی یک بیماری عفونی اپیدمی می‌شود، همیشه پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم و اکنون ویروس کرونا از خانواده‌ها بیشتر منتقل می‌شود تا از محل کار؛ بنابراین باید بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی در خانواده‌ها توجه داشت.

از دست دادن بویایی و چشایی علامت قطعی ابتلا به کرونا

محرز در پاسخ به این سئوال که ویروس کرونا با کدام علائم ظاهر می‌شود، گفت: این بیماری همه علائم را دارد، اما وقتی با علائم بویایی و چشایی مواجه می‌شویم، کرونا گرفته‌ایم و مشکل بزرگ ما این است که بیمار در ابتدا علائم کم دارد و در خانه تحت درمان قرار می‌گیرند اما در هفته دوم بیماری، شرایط بیمار سخت می‌شود. باید خیلی دقت کنیم که هر بیماری در خانه تحت درمان نباشد و از همان ابتدا در بیمارستان بستری شود.

خطر ابتلا به سرطان با سی تی اسکن‌های بی‌مورد

محرز با انتقاد از انجام سی تی اسکن‌های بی‌مورد برای تشخیص کرونا، گفت: با این وضعیت، در آینده با سیل سرطان پستان در زنان و مردان مواجه خواهیم شد.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۲۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید و تاکنون ۶۴۰ هزار و ۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیا به شمار می‌آید. تعداد فوت کرونا در امریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر