|
کدخبر: 134640

چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟

این که افرادی خود را پزشک معرفی می‌کنند در حالی که سواد آکادمیک و پزشکی ندارند.

سبک زندگی چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟

هستند بیمارانی که به دلیل تشخیص اشتباه با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شوند. مشکلاتی که گاهی غیرقابل جبران است و حتی زندگی بیماران را به مخاطره می‌اندازد. اما پای پزشکانی در میان است که سواد پزشکی ندارند و با فیگور پزشکی مطب‌های لاکچری راه می‌اندازند و پول‌های کلان به جیب می‌زنند. این پزشکان قلابی راه تبلیغات را هم خوب بلدند و فضای مجازی جولانگاه آنها شده است. اما چگونه این پزشکان قلابی را می‌توان شناسایی کرد؟

فربد رهنمای چیت ساز، مدیرکل نظارت، ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: درحال‌حاضر تشخیص این پزشکان کار ساده‌ای است. کافی است بیماران به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند و اطلاعات کامل پزشک را مشاهده کنند. اگر اطلاعاتی از پزشک در سایت سازمان نظام پزشکی به آدرس اینترنتی irimc.org وجود نداشت، این پزشک غیرقابل اطمینان است.

اجازه طبابت پس از عضویت در سازمان نظام پزشکی

وی افزود: سایت سازمان نظام پزشکی اطلاعات تمام پزشکان کشور را دارد. طبق قانون هر پزشکی پس از عضویت در سازمان نظام پزشکی اجازه طبابت دارد. در حقیقت تا قبل از عضویت در سازمان نظام پزشکی فرد پزشک تلقی نمی‌شود حتی اگر فارغ التحصیل دانشکده پزشکی باشد. در سایت نظام پزشکی تخصص، شهر مجاز طبابت، تصویر و... پزشکان قابل رویت است.

با ۱۹۰ تماس بگیرید

مدیرکل نظارت، ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که نظارت بر فعالیت پزشکان قلابی با چه کسانی است؟ گفت: براساس ماده ۸ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی مراکز و مطب‌های بخش خصوصی بر عهده وزارت بهداشت و واحدهای تابعه آن (دانشگاه‌های علوم پزشکی) است. نظارت بر این کسانی که خدمات درمانی ارائه می‌دهند برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است ولی در شهرهای بزرگ این نظارت بسیار سخت است. اگر کسی با فردی مواجه شد که نام او در سازمان نظام پزشکی نیست ولی خدمات پزشکی ارائه می‌دهد، می‌تواند با تلفن ۱۹۰ تماس بگیرد.

مطب‌های پزشکان قلابی لاکچری است

فربد رهنمای چیت ساز در پاسخ به این سوال که پزشکان قلابی نسخه می‌نویسند و داروخانه‌ها طبق آن دارو می‌پردازند، مطب‌های شیک و حتی تابلوی فعالیت دارند، چه کسی باید با مطب‌های قلابی برخورد کند؟ گفت: داروخانه‌ها معمولا به نسخه‌ها توجه می‌کند. معاونت درمان وزارت بهداشت و تابعه آن در سراسر کشور نظارت و پیشگیری می‌کنند از فعالیت این پزشکان.

حذف زندان پزشکان قلابی

وی با اشاره به تاریخچه پزشکان قلابی در کشور، افزود: "دخالت غیرمجاز در امور پزشکی" از سال ۱۳۳۴ واژه و عبارت شناخته شده‌ای است. مواد یک تا ۳ قانون مقررات امور پزشکی، دارویی، خوراکی، آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴ تاکید می‌کند؛ "هر کس در امور پزشکی دخالت کند مجرم بوده و بین ۶ ماه تا ۳سال حبس برای آن تعیین کرده بود." این قانون طی سال‌ها اصلاحات بسیاری داشته است. متاسفانه یکی از این اصلاحات حذف مجازات زندان است. ما به عنوان سازمان نظام پزشکی درخواست داریم زندان دوباره در مجازات‌های "دخالت غیرمجاز در امور پزشکی"گنجانده شود نه آن که کسی که این جرم را صورت می‌دهد فقط جریمه می‌کند.

دلایل افزایش پزشکان قلابی در ایران

فربد رهنمای چیت ساز در پاسخ به این سوال که تعداد پزشکان غیرمجاز افزایش یافته است؟ گفت: آمار دقیقی در دست ندارم اما متاسفانه به نظر می‌رسد که این آمار پدیده دخالت غیرمجاز در امور پزشکی رو به افزایش است. از نظارت تا حذف مجازات زندان دلایل این افزایش است. اما واقعیت این است که افراد بدون بررسی و تحت تاثیر عناوین پرطمطراق و فریبنده در فضای مجازی قرار می‌گیرند به این افراد مراجعه کرده و خدمات دریافت می‌کنند. باید تلاش کنیم آگاهی مردم را این باره افزایش یابد.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها