|
کدخبر: 133606

راهکارهای طلایی برای کاهش استرس

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سبک زندگی سالم، راه کاری مفید و موثر برای کاهش استرس‌های روزمره است.

گلناز وحیدی خاطرنشان کرد: استرس حالتی است که در تعارض با شرایط محیطی به وجود می‌آید و داشتن سطحی از استرس نیز همیشه هم نامطلوب نیست.

وحیدی با بیان این که برای عملکرد بهتر به سطح مطلوبی از استرس نیاز داریم، افزود: استرس زمانی مسئله ساز می‌شود که عملکرد افراد را مختل می‌کند و به مانعی برای عملکرد بهتر تبدیل می‌شود.

وی اظهارکرد: تعریق، تپش قلب، از دست دادن قدرت تمرکز، احساس فشارروانی و... از علایم و نشانه‌های استرس به شمار می‌رود که آگاهی از مهارت‌ها و مدیریت استرس برای هر فرد لازم وضروری به نظر می‌رسد.

وحیدی از دو نوع مهارت مدیریت استرس خبر داد و عنوان کرد: از مهارت هیجان مدار زمانی استفاده می‌کنیم که در مقابل مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم و نمی‌توانیم اقدام خاصی انجام دهیم و باید آن را بپذیریم.

وی به راهبردهای مهارت هیجان مدار اشاره و خاطرنشان کرد: ورزش، ریلکسیشن، انجام تفریحات مورد علاقه، نوشتن خاطرات و افکار، تصویرسازی مثبت و...از راهبردهای مهارت هیجان مدار است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وحیدی توضیح داد: فرد باید در خصوص مهارت مسئله مدار راه‌حل هایی را که در ذهن دارد، نوشته و سپس آنها را طبقه بندی کند و بر اساس مفیدتر و عملی بودن خلاصه کرده و در نهایت به آنها نمره دهد و برای مسئله خود انتخاب و استفاده کند.

وی اظهارکرد: سبک زندگی که در آن ورزش، مطالعه، تفریح، تفکرو اختصاص زمانی برای مسائل روزمره فرد وجود داشته باشد، می‌تواند در مقابل استرس‌های روزمره بسیار کمک‌کننده و تاثیرگزار باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی راهبردهای هیجانی نظیر پرخوری، سیگار کشیدن و مصرف مواد جزو راهبردهای مخرب محسوب می‌شوند که فقط در کوتاه مدت فرد را از مسئله و مشکل دور نگه می‌دارد و پیامدهای مخربی به همراه دارد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها