|
کدخبر: 131903

کف بیمارستان‌ها منبع شیوع باکتری

نتایج یک مطالعه در امریکا نشان داده است که کف اتاق‌ها و سالن‌های بیمارستانی می‌تواند کانون شیوع باکتری‌های مقاوم باشد.

در این بررسی مشخص شده است که زمین یا کفپوشِ اتاق‌های بیمارستان ظرف چند ساعت پس از پذیرش بیمار به سرعت به باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک آلوده می‌شود و مسیر انتقال بیماری به بیماران را ایجاد می‌کند.

در این بررسی روند آلودگی در اتاق ۱۷ بیمار جدید پذیرش شده در بیمارستان مورد ارزیابی قرار گرفت تا زمان و مسیر انتقال باکتری در اتاق بیمار مشخص شود.

به گفته متخصصان امریکایی پیش از انجام آزمایشات، اتاق بیماران به طور کامل ضد عفونی شد و تست باکتری MRSA و دیگر انواع باکتری‌های مرتبط با مراقبت‌های درمانی تمامی بیماران منفی بود. سپس پژوهشگران تعاملات بیماران با کادر درمان و تجهزات قابل حمل را بررسی کردند.

آنها در هنگام آزمایشات مشاهده کردند نزدیک به نیمی از اتاق‌های بیماران در ۲۴ ساعت نخست به باکتری MRSA آلوده شدند. همچنین در مدت چهار روز پس از پذیرش، پاتوژن‌هایی (عوامل بیماری‌زا) چون MRSA، بیماری عفونی انتروکولیت با غشای کاذب و VRE در ۵۸ درصد از اتاق‌های بیماران پیدا شد.

آلودگی اغلب از کف اتاق شروع می‌شود اما در نهایت به جوراب، تختخواب و سطوح مجاور بیمار گسترش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اینترنتی timesnownews، به گفته محققان، اگر باکتری‌ها روی زمین بمانند مسئله‌ای نیست اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ارگانیسم‌ها با وجود اقدامات کنترلیِ انجام گرفته به بیماران منتقل می‌شوند. این مطالعه در بخشی از "ششمین کنفرانس بین‌المللی عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی" ارائه شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر