|
کدخبر: 131817

نمک دریا در ایجاد سرطان نقش دارد؟

‍مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: نمک دریا نمکی تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین مانند سرب، ارسنیک و... بوده که خطر سرطانزایی آن به اثبات رسیده است.

نسرین علیزاده افزود: علاوه برداشتن ناخالصی ها، نمک دریا دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی‌کند و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط ومرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

وی با اشاره با باور نادرست مردم در این خصوص که نمک دریا می‌تواند املاحی مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، گفت: در مقداری که نمک باید مصرف شود (کمتر از ۵ گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می‌رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی است ضمن اینکه، این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد.

علیزاده اظهارکرد: وزارت بهداشت طی ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته و درحال‌حاضر تمامی کارخانجات تولیدکننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند چرا که استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی وابسته به این ریز مغذی است.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در کشور می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیان بار بهداشتی خواهند بود.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها