|
کدخبر: 126312

با همسایه آزاری چطور برخورد کنیم

سر و صدای همسایه علت بسیار رایج درگیری بین همسایگان است که می‌تواند به سلب آسایش منجر شود.

در زندگی امروز ما که اغلب آپارتمان نشین هستیم، گاهی وقوع برخی مشکلات می‌تواند باعث ایجاد اختلاف و حتی کدورت میان همسایه ها شود. احتمالاً شنیدن موسیقی با صدای بلند، تعمیرات ساختمانی، واق واق سگ یا داد و فریاد بچه‌های کوچک، همه و همه به عنوان مزاحمت برای همسایه شناخته می‌شوند. شکایت از سروصدای همسایه در زندگی آپارتمان نشینی، ممکن است عاملی باشد که به طور روزمره با آن روبه‌رو شوید؛ اما چگونه می‌توانید با آن روبه‌رو شوید؟

در این مورد، همیشه بهتر است که مستقیماً راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنید و نخست به گفت‌وگو بپردازید. در مورد بهترین راه برای مطرح کردن موضوع فکر کنید، عملکردی سازنده داشته باشید و پیشنهاد دهید نه اینکه فقط شکایت کنید، آنها را سرزنش کنید یا سریعاً به مراجع حقوقی بشتابید؛ اما ممکن است در برخی از موارد به اصطلاح «همسایه گوش شنوا نداشته باشد! » پس شکایت و رجوع به قانون آپارتمان نشینی می‌تواند راه‌حل دوم شما باشد.

دادخواست شکایت از سروصدای همسایه

تقریباً در هر جامعه‌ای، قوانین و احکامی وجود دارد که سر و صداهای بیش از حد، غیرضروری و غیرمنطقی را منع کرده و آن را به عنوان «همسایه آزاری» تلقی می‌کند. به طور کلی، انجام هر فعلی که آرامش همسایه‌ها را مختل کند، قابل‌ پیگیری و اعتراض است.

با این حال، اگر در هنگام شکایت از سروصدای همسایه اخطار کلامی مؤثر نبود، احتمالاً وقت آن رسیده است که در این باره کاری جدی‌تر صورت دهید. برای این موضوع دو راه‌حل دارید:

 تماس با پلیس: شما می‌توانید به پلیس نشان دهید که سعی کرده‌اید مشکل سر و صدا را به تنهایی حل کنید، اما همسایه شما همچنان به نقض قوانین ادامه می‌دهد. در این مرحله، پلیس ممکن است وارد شده و تحقیقات لازم را انجام دهد. بهترین شرط شما این است که در دوره‌ای که احساس می‌کنید قانون سروصدا نقض شده است سریعاً با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.

 طرح دعوی: در صورت عدم موفقیت پلیس یا تحقیق در مورد شکایت سروصدای همسایه می‌توانید با تنظیم یک شکایت نامه به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل خود بروید. شورای حل اختلاف محله دقیقاً برای همین مشکلات کوچک ایجاد شده است و به‌راحتی می‌توانید طرح دعوی کنید.

برای برنده شدن در پرونده خود در دادسرا، باید ثابت کنید که سر و صدای همسایه بیش از حد بوده و نگرانی زیادی در این مورد وجود دارد؛ به طوری کلی همسایه را باید منبع سر و صدای آزاردهنده معرفی کنید. در مرحله بعد، باید نشان دهید که آرامش فضای خانه شما به کلی مختل شده است و اینکه قبلاً از شخص خواسته‌اید جلوی ایجاد نویز (همان سر و صدا) را بگیرد. برای اثبات پرونده خود به مدارک معتبری نیاز دارید؛ مدارک و شواهد را می‌توان در نسخه‌هایی از اسناد یافت، برای مثال وجود شاهد (همسایه‌های دیگر)، ضبط صدا و حتی شهادت شخصی شما، برخی از مدارک قابل ارائه هستند. حتی می‌توانید یک وکیل را استخدام کنید تا مراحل شکایت شما را پیگیری کند.

برای تنظیم شکایت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و فرم دادخواست را با مشخصات فردی، آدرس پستی دو طرف اختلاف، درج و تشریح موضوع دعوی و ذکر دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده صورت گیرد. سپس با روی کار آمدن شکایت، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می‌شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکته مهم: اگر مشکل سر و صدا ناشی از مستأجر مزاحم باشد، این وظیفه صاحب خانه است که اوضاع را بررسی کند و در صورت لزوم اقدامات لازم را پیگیری کند. حتی اگر مستأجر شاکی باشد، باز هم وظیفه صاحب خانه است که موضوع را پیگیری و در صورت نیاز طرح دعوی کند.

شکایت از صدای سگ همسایه

اگر سگ همسایه بی‌وقفه پارس کند، حتی دوستداران سگ هم تحمل خود را به مرور از دست می‌دهند. صدا کردن‌های مدام سگ باعث بدخوابی شده و تمرکز شما برای انجام فعالیت‌های روزانه در خانه را مختل می‌کند. مانند دیگر انواع سر و صداهای همسایه، پارس سگ نیز نخست می‌تواند با گفت‌وگو شروع و حل شود.

اما در صورت عدم توجه همسایه مزاحم، ممکن است مجبور شوید به پلیس ۱۱۰ متوسل شوید و برای شکایت از سروصدای همسایه اقدام کنید. صدای سگ احتمالاً در فهرست اولویت‌های پلیس نخواهد بود و شما باید آنچه را که تاکنون دیده و تجربه کرده‌اید را به صورت کتبی به آنها ارائه دهید؛ سپس از سوی پلیس هشداری برای همسایه شما صادر می‌شود.

اگر هشدار پلیس هم نتیجه‌ای نداشت، می‌توانید قدم‌های شدیدتری را بردارید؛ اقدام قانونی با مراجعه به دادگاه و تنظیم شکایت در شورای حل اختلاف مرحله آخر است. سابقه و مدت زمان صدای سگ را ضبط کنید، از طریق تلفن همراه خود ویدیو یا فایل‌های صوتی بگیرید و از تمام مراحلی که تاکنون برداشته‌اید یادداشت برداری و مستند‌سازی کنید. استخدام یک وکیل نیز می‌تواند راه کاری مؤثر باشد.

بعد از مراجعه به شورای حل اختلاف محله خود برای شکایت از سروصدای همسایه، ضروری است فرم شکایت نامه (شکواییه) را پر کنید. در این فرم باید مشخصات شاکی (خود شما) و متشاکی (همسایه مزاحم) اعم از نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تلفن ثابت و همراه، تاریخ تولید و آدرس پستی هر دو طرف، موضوع شکایت، شرح شکایت، تاریخ و محل جرم و سپس تاریخ، اثر انگشت و امضاء شاکی به طور کامل پر شوند. سپس در قسمتی از فرم تمبر زده می‌شود و دادخواست در فهرست رسیدگی قرار می‌گیرد.

برخی از متداول‌ترین منابع شکایت صوتی از همسایه شامل موارد زیر است:

 صدای بلند موسیقی یا تلویزیون

 دویدن یا صدای کوبیدن پا روی زمین

 فریاد زدن

 سر و صدای ناشی از دعوا

 صدای حیوانات خانگی

 دویدن یا فریاد زدن کودکان هنگام بازی

 گریه نوزاد یا کودک

 سر و صدا از تجمع در جلوی درب آپارتمان

 ورود و خروج مکرر به آپارتمان

 سر و صدای ناشی از تعمیرات خانه

کلام آخر برای شکایت از سروصدای همسایه

در زندگی آپارتمان نشینی، هر یک از ما یک و یا چندین همسایه در اطراف خود داریم، برخی از آنها آرام و برخی پرسر و صدا هستند. نوع دوم ممکن است دردسر بزرگی را ایجاد کنند که منجر به اذیت و ایجاد مزاحمت برای دیگر همسایگان شوند.

چه آنها فریاد بزنند، با صدای بلند بخندند یا صحبت کنند و چه ساعت‌ها صدای پارس سگ شنیده شود، هر گونه ایجاد سر و صدای مدام و تکرار شونده، همسایه آزاری نام دارد؛ اما گاهی اوقات در فضای ساکت خانه، گاهی شنیدن صدای موسیقی همسایه کناری می‌تواند شادی بخش نیز باشد!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها