|
کدخبر: 125885

مکمل هایی برای جلوگیری از پیری زودرس!

پیری امری است که نمی توان کامل جلو آن را گرفت اما با بسیاری از مراقبت ها می توان آن را به تعویق انداخت.

سبک زندگی مکمل هایی برای جلوگیری از پیری زودرس!

برخی از دلایل اصلی پیری شامل آسیب سلولی انباشته شده ناشی از فعالیت مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد و کوتاه شدن تلومر، ساختارهایی در انتهای کروموزوم ها که نقش مهمی در تقسیم سلولی ایفا می کنند، هستند.

در شرایطی که پیری امری اجتناب ناپذیر است، افزایش طول عمر انسان و کند کردن روند پیری برای دهه ها در کانون توجه پژوهش های علمی بوده است.

 طی این پژوهش ها، دانشمندان تعداد زیادی از مواد دارای خاصیت ضد پیری را شناسایی کرده اند که بسیاری از آنها به شکل مکمل قابل مصرف هستند و افرادی که در پی روش های طبیعی برای کند کردن روند پیری و پیشگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن هستند می توانند از آنها استفاده کنند.

 در ادامه با ۱۲ مکمل دارای خواص ضد پیری بیشتر آشنا می شویم.

  کورکومین

کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، نشان داده است که از خواص ضد پیری قدرتمند سود می برد که به پتانسیل آنتی اکسیدانی قوی آن نسبت داده می شود.

 پیری سلولی زمانی رخ می دهد که تقسیم سلولی متوقف می شود. با افزایش سن، سلول های پیر انباشته می شوند که باور بر این است پیری و پیشرفت بیماری را تسریع می کنند.

 پژوهش ها نشان داده اند که کورکومین پروتئین هایی خاص، از جمله سیرتوین ها (Sirtuin) و پروتئین کیناز فعال شده با AMP (AMPK) را فعال می کند که به تاخیر در پیری سلول و افزایش طول عمر کمک می کنند.

 افزون بر این، کورکومین نشان داده است که با آسیب سلولی مقابله کرده و در آزمایش هایی با سوژه های حیوانی به طور قابل توجهی طول عمر مگس های میوه، کرم های گرد و موش ها را افزایش داده است. این ترکیب نشان داده است که بیماری های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر انداخته و علائم مرتبط با افزایش سن را نیز کاهش می دهد.

 این ممکن است چرایی ارتباط مصرف زردچوبه با کاهش خطر زوال روانی مرتبط با افزایش سن در انسان را توضیح دهد.

 شما می توانید مصرف کورکومین خود را با استفاده از زردچوبه در دستورالعمل های غذایی مختلف یا مصرف مکمل های کورکومین افزایش دهید.

 اپی‌گالوکاتچین گالات

اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) یک ترکیب پلی‌فنولی شناخته شده است که به میزان زیاد در چای سبز وجود دارد. این ترکیب فواید سلامت جالب توجهی را ارائه می کند و پژوهش ها نشان داده اند استفاده از آن خطر برخی انواع سرطان و همچنین مشکلات سلامت دیگر مانند بیماری قلبی را کاهش می دهد.

 اپی‌گالوکاتچین گالات ممکن است پیری را با بازیابی عملکرد میتوکندری در سلول ها و عمل روی مسیرهای درگیر در پیری از جمله مسیر سیگنالینگ پروتئین کیناز فعال شده با AMP کند سازد.

 همچنین، این ترکیب اتوفاژی، فرآیندی که در آن بدن مواد سلولی آسیب دیده را از بین می برد، را تحریک می کند.

 نوشیدن چای سبز با کاهش خطر دلایل مختلف مرگ و میر، مرگ ناشی از دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط بوده است. افزون بر این، مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که این نوشیدنی می تواند در برابر پیری پوست و بروز چین و چروک ناشی از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش پیشگیری کند.

 اپی‌گالوکاتچین گالات را می توانید با مصرف چای سبز یا مکمل های این ترکیب دریافت کنید.

 کلاژن

کلاژن به واسطه پتانسیل خود در حفظ شادابی و سلامت پوست با افزایش سن به عنوان یک ماده مغذی کلیدی برای حفظ جوانی شناخته می شود.

 کلاژن یکی از اجزاء جداناپذیر پوست است که به حفظ ساختار آن کمک می کند. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد و به از دست رفتن کلاژن منجر می شود که بروز نشانه های پیری مانند چین و چروک ها را تسریع می کند.

 به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ با حضور ۷۲ شرکت کننده زن نشان داد که مصرف روزانه مکمل حاوی ۲.۵ گرم کلاژن - همراه با چند ماده مغذی دیگر از جمله بیوتین - برای ۱۲ هفته به طور قابل توجهی هیدراتاسیون، زبری و انعطاف پذیری پوست را بهبود بخشیده است.

 مطالعه ای دیگر با حضور ۱۱۴ شرکت کننده زن نیز نشان داد که درمان با ۲.۵ گرم پپتیدهای کلاژن برای ۸ هفته به طور قابل توجهی موجب کاهش چین و چروک های اطراف چشم و افزایش سطوح کلاژن در پوست شده است.

 مکمل های کلاژن در اشکال مختلف از جمله پودر و کپسول در دسترس هستند.

 کوآنزیم کیو۱۰

کوآنزیم کیو۱۰ (CoQ۱۰) یک آنتی اکسیدان است که در بدن تولید می شود. این آنتی اکسیدان نقشی اساسی در تولید انرژی و محافظت در برابر آسیب سلولی ایفا می کند.

 پژوهش ها نشان داده اند که سطوح کوآنزیم کیو۱۰ در بدن با افزایش سن کاهش می یابد و استفاده از مکمل ها بهبود برخی جنبه های سلامت در افراد مسن را نشان داده است.

 به عنوان مثال، مطالعه ای با حضور ۴۴۳ فرد مسن نشان داد که مصرف مکمل کوآنزیم کیو۱۰ و سلنیم طی بیش از ۴ سال کیفیت زندگی کلی افراد را بهبود بخشیده، تعداد مراجعه آنها به بیمارستان را کاهش داده و زوال عملکرد جسمی و روانی را کند کرده است.

 مکمل های کوآنزیم کیو۱۰ به کاهش استرس اکسیداتیو، شرایطی که به واسطه انباشت رادیکال های آزاد و دیگر مولکول های واکنشی در بدن که روند پیری و بروز بیماری های مرتبط با افزایش سن را تسریع می کنند، تعریف می شود.

 اگرچه کوآنزیم کیو۱۰ نتایج امیدوارکننده ای به عنوان یک مکمل ضد پیری نشان داده است، پیش از این که بتوان آن را به عنوان روشی طبیعی برای به تاخیر انداختن پیری توصیه کرد، به مطالعات و شواهد بیشتر در این زمینه نیاز است.

 پیش از آغاز مصرف این مکمل یا هر مکمل دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

  نیکوتین‌آمید ریبوزید و نیکوتین‌آمید مونونوکلئوتید

نیکوتین‌آمید ریبوزید و نیکوتین‌آمید مونونوکلئوتید پیش‌سازهایی برای نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید هستند.

نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید ترکیبی است که در هر سلول بدن انسان وجود دارد و در فرآیندهای مهمی از جمله متابولیسم انرژی، ترمیم دی‌ان‌ای، و بیان ژن نقش دارد.

 سطوح نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید با افزایش سن کاهش می یابد و تصور می شود این کاهش با تسریع زوال جسمی و ظهور بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر مرتبط است.

 مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل های حاوی پیش‌سازهای نیکوتین‌آمید ریبوزید و نیکوتین‌آمید مونونوکلئوتید به بازیابی سطوح نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید و پیشگیری از زوال جسمی کمک می کند.

 برخی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی و انسانی نتایج مثبت مرتبط با استفاده از مکمل های نیکوتین‌آمید ریبوزید و نیکوتین‌آمید مونونوکلئوتید را نشان داده اند، با این وجود، پیش از نتیجه گیری قطعی درباره آثار ضد پیری این دو ترکیب به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی نیاز است.

 کروسین

کروسین یک رنگدانه کاروتنوئیدی زرد در زعفران است.

 مطالعات با حضور سوژه های حیوانی و انسانی نشان داده اند که کروسین فواید سلامت مختلفی از جمله آثار ضد سرطان، ضد التهاب، ضد اضطراب، و ضد دیابت را ارائه می کند.

 جدا از خواص بالا، کروسین به واسطه پتانسیل عمل به عنوان یک ترکیب ضد پیری و محافظت در برابر زوال روانی مرتبط با افزایش سن مورد مطالعه قرار گرفته است.

 مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که کروسین به پیشگیری از آسیب عصبی مرتبط با افزایش سن با مهار تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) و گونه های فعال اکسیژن (ROS) که در روند پیری نقش دارند، کمک می کند.

 همچنین، کروسین نشان داده است با کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مواجهه با نور فرابنفش به پیشگیری از پیری در سلول های پوست انسان کمک می کند.

از آنجایی که زعفران یکی از گران‌ترین ادویه های جهان است، مصرف یک مکمل زعفران تغلیظ شده روشی مقرون به صرفه‌تر برای افزایش دریافت کروسین است.

 مکمل های ضد پیری دیگر

جدا از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، مکمل های زیر نیز پتانسیل ضد پیری چشمگیری دارند:

 تیانین. ال-تیانین یک اسید آمینه است که به میزان زیاد در برخی انواع چای از جمله چای سبز وجود دارد. این ترکیب ممکن است به محافظت در برابر زوال روانی کمک کند و طی یک مطالعه افزایش طول عمر کرم های گرد تا حدود ۵ درصد را نشان داد.

 رودولیا. این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهاب و ضد پیری قوی است. یک مطالعه روی مگس های میوه نشان داد که درمان با پودر رودولیا طول عمر سوژه ها را به طور میانگین ۱۷ درصد افزایش داده است.

 سیر. سیر از خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی قوی برخوردار است. مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل سیر ممکن است از پیری پوست ناشی از مواجهه با نور فرابنفش و بروز چین و چروک پیشگیری کند.

 آستراگالوس. آستراگالوس ممبراناسوس یک گیاه دارویی کاهنده استرس است که در پزشکی سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو، افزایش عملکرد ایمنی، و پیشگیری از آسیب سلولی به مبارزه با پیری کمک کند.

 فیستین. فیستین یک ترکیب فلاونوئیدی است که می تواند به نابودی سلول های پیر و آسیب دیده کمک کند. مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که این ترکیب ممکن است تعداد سلول های پیر در بافت ها را کاهش داده و طول عمر را افزایش دهد.

 رزوراترول. رزوراترول یک پلی‌فنول است که در مواد غذایی مانند انگور، توت ها و بادام زمینی وجود دارد که ممکن است با فعال کردن برخی ژن های خاص به نام سیرتوین ها به افزایش طول عمر کمک کند. این ترکیب توانایی خود در افزایش طول عمر مگس های میوه، مخمرها و نماتدها را نشان داده است.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند اما به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی برای درک کامل چگونگی استفاده از این مکمل ها برای افزایش طول عمر و مقابله با پیری نیاز است.

 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر