|
کدخبر: 125164

فواید مهم ویتامین K برای سلامت بدن

ویتامین K از حفظ قدرت استخوان تا احتمال پیشگیری از بیماری های قلبی، مزایای سلامتی متنوعی را ارائه می دهد. این امر به ویژه برای ترمیم زخم بسیار مهم است، زیرا ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند.

سبک زندگی فواید مهم ویتامین K برای سلامت بدن

در اینجا سه فایده مهم ویتامین K برای سلامتی ذکر شده است:

ویتامین K به بهبود زخم کمک می کند

ویتامین K برای لخته شدن خون ضروری است.

همه لخته های خون بد نیستند. به عنوان مثال، هر زمان که پروتئین خاصی در خون خراشید، برید یا کبود شد، به ویتامین K متکی است تا عملکرد مناسب داشته باشد، باعث لخته شدن خون می شود تا خونریزی را متوقف کند.

ویتامین K به تبدیل خون از مایع به قوام چسبنده و ژل مانند کمک می کند و سپس به پوسته سخت می شود. بدون لخته شدن خون، هرگونه صدمه باعث خونریزی می شود.

افرادی که بیماری خون مانند هموفیلی دارند و همچنین افرادی که رقیق کننده خون مصرف می کنند، ممکن است در لخته شدن خون مشکل داشته باشند. مهم است که مصرف کافی و پایدار ویتامین K را ترجیحاً از طریق رژیم غذایی در مقابل یک مکمل حفظ کنید.

هنگامی که یک داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، اساساً در مخالفت با ویتامین K کار می کنید. اگر از داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می کنید، باید قبل از مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید تا اثرات دارویی خود را لغو نکنید.

ویتامین K در سلامت استخوان ها نقش دارد

درست مانند هر اندام و بافتی در بدن ما، سلولهای استخوانی نیز دائماً در حال از بین رفتن و جایگزین شدن هستند. ویتامین K نقش مهمی در این روند گردش سلول ایفا می کند، باعث افزایش چرخه رشد و جایگزینی سلول می شود که استحکام استخوان را حفظ کرده و آنها را در برابر شکستگی مقاوم می کند.

از طرف دیگر، کمبود ویتامین K با پوکی استخوان و خطر شکستگی بیشتر مرتبط است.

ویتامین K ممکن است از بیماری قلبی جلوگیری کند

خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز ممکن است به میزان ویتامین K در رژیم غذایی شما مرتبط باشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله تغذیه بالینی آمریکا با حضور ۳۸۸ شرکت کننده ۶۰ تا ۸۰ ساله منتشر شد، نشان داد که ویتامین K پیشرفت کلسیفیکاسیون شریان کرونر (CAC) را کند می کند. CAC زمانی است که تجمع کلسیم در عروق شما سفت شده و جریان خون را محدود می کند. این یکی از اصلی ترین پیش بینی کننده های بیماری های قلبی است.

شرکت کنندگان با سطح قابل توجه CAC از قبل موجود که ۵۰۰ میکروگرم ویتامین K به علاوه یک مولتی ویتامین به مدت سه سال هر روز مصرف می کردند، ۶٪ پیشرفت CAC کندتر از کسانی که به سادگی یک مولتی ویتامین مصرف می کردند ، مشاهده کردند.

 

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر