|
کدخبر: 212314

مواد شیمیایی ضد رسوب در آب‌شیرین‌کن های صنعتی

 
دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن مایه حیات را در رگ‌ها جاری می‌کنند؛ اما گاهی این شریان‌ها دچار گرفتگی می‌شوند. سختی آب باعث بروز رسوب در دستگاه تصفیه آب می‌شود که برای حل چنین معضلی، سختی گیر شیمیایی همچون آنتی‌ اسکالانت می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

دلایل به‌کارگیری آب شیرین‌کن ها

بحران کم‌آبی و عدم دسترسی به آب شیرین از یک‌سو و وجود منابع گسترده آبی شور، در سطح کره زمین از سویی دیگر باعث شده است که کشورها به دنبال روش‌هایی برای تبدیل آب شور به آب شیرین و قابل‌مصرف بودن آن برای نوشیدن، کشاورزی و صنایع مختلف باشند. با پیشرفت تکنولوژی روش‌های سنتی تبدیل آب شور به شیرین جای خود را به دستگاه‌هایی موسوم به آب‌شیرین‌کن داده‌اند.
سیستم‌های آب‌شیرین‌کن صنعتی بسیاری در حال حاضر وظیفه تامین آب شرب و سالم برای نوشیدن و کشاورزی را از طریق حذف نمک و سایر املاح معدنی موجود در آب‌های شور را بر عهده دارند؛ اما مشکل عمده آب‌شیرین‌کن‌ در فرآیند تصفیه آب و حذف نمک، رسوب مواد سخت آب است که می‌تواند مشکلات عمده‌ای ازجمله کاهش میزان آب تصفیه‌شده و کاهش عمر دستگاه‌ها را به دنبال داشته باشد. این موارد با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد راه‌اندازی سیستم‌های آب‌شیرین‌کن و تامین انرژی از نظر اقتصادی به‌صرفه نخواهد بود. یکی از راه‌کارهای موجود برای حل چنین مشکلاتی استفاده از مواد شیمیایی موسوم به سختی گیر آب مانند آنتی‌ اسکالانت در آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی است.
شرکت سپاهان پالایش اصفهان به پشتوانه تجربه و تخصص در زمینه مشاوره، طراحی و پیاده‌سازی دستگاه‌های تصفیه آب، امکان رسوب‌زدایی دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن صنعتی با تزریق آنتی‌ آسکالانت را دارد.

سختی آب چیست؟

املاحی مانند نمک‌های معدنی، کلسیم، روی آهن، منیزیم و ترکیبات بی‌کربنات در آب شور موجود هستند که از این مواد به‌عنوان سختی آب نام‌برده می‌شود. بیماری‌های پوست، مو و گوارشی ناشی از سختی آب هستند که سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. کاهش عملکرد دیگ‌های بخار، اتلاف انرژی و مصرف شوینده‌های بیشتر، اثرات دیگر سختی آب هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این موارد، به دلیل وجود مقدار زیاد این املاح معدنی در آب‌های شور دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن نیز دچار مشکلاتی مانند رسوب‌گذاری می‌شوند که تبعات زیادی به دنبال دارد.

مشکلات رسوب در دستگاه تصفیه آب

آب‌شیرین‌کن‌های RO دارای فیلتری به نام ممبران هستند که از چندین غشا دارای منافذ بسیار ریزی تشکیل شده‌ و در یک لوله استوانه‌ای (پرشروسل) قرار داده شده‌اند. آب با عبور از این غشاها از هرگونه آلایندگی‌های فیزیکی و شیمیایی تصفیه می‌شود. سختی آب باعث ایجاد رسوب و گرفتگی غشاهای فیلتر ممبران می‌شود. گرفتگی ممبران در عملکرد دستگاه تصفیه آب تاثیر بسیار زیادی دارد. سختی آب باعث ایجاد لایه‌ای در فیلتر ممبران شده که درنتیجه مانعی برای عبور آب می‌شود. در چنین شرایطی نیاز به فشار بالاتری برای عبور آب از فیلتر خواهد بود و از سمت دیگر آب خروجی از ممبران نیز دچار افت فشار می‌شود. به‌صورت کلی ایجاد رسوب در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن می‌تواند مشکلاتی زیر را به همراه داشته باشد.
• باز شدن و ترک غشاها
• کاهش دبی خروجی آب
• افزایش فشار مصرفی برای عبور آب از غشا

رسوب‌زدایی شیمیایی به کمک آنتی اسکالانت

یکی از روش‌هایی که برای از بین بردن رسوبات در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس به کار می‌رود استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب مانند آنتی‌ اسکالانت است. آنتی‌ اسکالانت منجر به کاهش اثرات سولفات کلسیم، کربنات کلسیم، سولفات استرونیوم روی غشاهای ممبران می‌شود. بدین‌صورت که حجم مناسبی از این ضد رسوب شیمیایی را در محل ورودی آب به آب‌شیرین‌کن یعنی بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی تزریق می‌کنند و سپس آنتی‌ اسکالانت با واکنش‌های قلیایی و ته‌نشین شدن یون‌های فلزی، اثرات رسوب را کاهش می‌دهد. برای تعیین میزان آنتی‌ اسکالانت تزریقی باید چندین مورد را مدنظر قرار داد؛ زیرا در صورت افزودن مقدار کمی از آنتی‌ اسکالانت، باز شاهد ایجاد رسوب در غشاها خواهید بود و درصورتی‌که بیش از نیاز این ماده شیمیایی به ورودی آب اضافه شود، خود این ماده باعث بروز رسوب خواهد شد. به‌طور معمول بین 1 الی 6 ppm مقدار تزریق آنتی‌ اسکالانت است. از عوامل تعیین‌کننده میزان آنتی‌ اسکالانت تزریقی به آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آنالیز آب
• میزان دبی
• دمای آب
• نوع ممبران

انواع‌ آنتی‌ اسکالانت

آنتی‌ اسکالانت در دو نوع پایه فسفات و پایه پلیمری عرضه شده است. اسکالانت پایه پلیمری به دلیل قدرت زیاد در رسوب‌زدایی، رسوبات ایجاد شده توسط کربنات و سولفات بیشتر مناسب جلوگیری از ایجاد رسوب توسط آب‌های شور است.

عرضه آنتی‌ اسکالانت باکیفیت

چنانچه آنتی‌ اسکالانت مورد استفاده برای کاهش اثرات رسوب‌گذاری از کیفیت لازم برخوردار نباشد خود می‌تواند پیامدهایی همچون کاهش ظرفیت تولید آب تصفیه‌شده، افزایش تعداد دفعات شست و شوی دستگاه، افزایش فشار پمپ و درنهایت کاهش عمر آب‌شیرین‌کن شود. شرکت سپاهان پالایش اصفهان یکی از عرضه‌کنندگان آنتی‌ اسکالانت باکیفیت و با عملکرد مناسب در سطح کشور است. این شرکت آماده مشاوره و همکاری در زمینه استفاده از آنتی‌ اسکالانت برای کاهش اثرات رسوب در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن صنعتی است. در ضمن متخصصان باتجربه این شرکت آماده پاسخ‌گویی تلفنی به سوالات شما در زمینه آب‌شیرین‌کن های صنعتی، پکیج‌های تصفیه فاضلاب نیز هستند.


 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها