|
کدخبر: 207255

خرید تلویزیون

 
خرید تلویزیون مناسب امروزه به دغدغه بسیاری از کاربران تبدیل شده است. کافیست به فکر خرید تلویزیون بیفتدید. به محض باز کردن صفحات گوگل، رسانههای اجتماعی و حتی شبکههای اجتماعی محبوب مانند یوتیوب و اینستاگرام با حجم بیشماری از محتوای صوتی، تصویری و در بیشتر موارد محتوای ویدیویی روبرو خواهید شد. واقعیت این است که رسالت اصلی رسانه جهت دهی به فکر مخاطب است و بیشتر مواقع فروشندگان لوازم خانگی و دیجیتال به فریبهای تجاری برای فروش محصولات خود متوسل میشوند. کاربران باهوش اما خیلی زود تشخیص میدهند که باید چه چیزی را باور کنند.
خرید تلویزیون واقعاً موضوع پیش افتادهای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. ممکن است تنها با یک تصمیمگیری عجولانه سرمایه خود را به باد دهید بنابراین شرط اول احتیاط است. تجربیات ما حکایت از این دارد که بیشتر افراد در زمان تصمیم برای خرید تلویزیون از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند و ترجیح میدهند همه چیز را به فروشنده واگذار کنند که البته در این موارد اگر فروشنده به اندازه کافی تخصص و تجربه داشته باشد برای اینکه ذهن خریدار را بخواند از پرسشهای هدایت کننده استفاده میکند.
گستره برندهای سازنده تلویزیون، مدلهای تولیدی هر شرکت و امکانات و تکنولوژیهای به کار گرفته شده در محصولات متفاوت است. برای اینکه بتوان انتخاب کرد در ابتدای هر چیز باید به پرسشهای کلیدی و متداول پاسخ داد. در این مقاله کوتاه به تعدادی از مهمترین سوالات شما در زمان خرید تلویزیون پاسخ خواهیم داد.

برای خرید تلویزیون چقدر باید هزینه صرف کنم؟

شاید بهتر باشد پاسخ این پرسش را به شما واگذار کنیم! بله در واقع این شما هستید که تصمیم میگیرید چه میخواهید. در نخستین گام میزان بودجهای را که برای خرید تلویزیون اختصاص میدهید به فروشنده اعلام کنید. زمانی که می‎خواهید تلویزیون خریداری کنید با انواعی از مدلهای مختلف از برندهای مختلف روبرو خواهید شد. «برند سازنده»، «سایز نمایشگر»، «نوع نمایشگر» و «وضوح تصویر» مهمترین پارامترهایی هستند که قیمت نهایی تلویزیون را تعیین میکنند. بازه قیمت بین مدلهای هم رده گاهی بر سر جزئیات متفاوت است بنابراین بهتر است همه چیز را به دقت بررسی کنید.
برخی افراد بدون درک شرایط چک و چانه زیادی میزنند. اگر قصد خرید اینترنتی دارید بهتر است به اصول خرید اینترنتی پایبند باشید. پیش از خرید تلویزیون از معتبر بودن سایت اینترنتی مطمئن شوید. نماد اعتبار الکترونیکی فروشگاه را حتماً چک کنید. میتوانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید. قسمت مربوط به رضایت مشتریان را بخوانید و مهمتر از همه اینکه از کارشناس فروش مجموعه سوال کنید تا در مورد شرایط خرید، گارانتی، نحوه ارسال و مدت ارسال کالا توضیحاتی را به شما ارائه بدهد.
در مورد قیمت تلویزیون بهتر است نگاهی به قیمت وبسایتهای معتبر بیندازید. اگر با فروشنده با انصافی طرف باشید در این مورد شما را راهنمایی خواهد کرد. دست آخر بهتر است با خودتان روراست باشید و اعلام کنید که چه میخواهید.

کدام برند تلویزیون بهتر است؟

این سوالیست که بیشتر خریداران در زمان خرید تلویزیون از کارشناسان فروش ما میپرسند. اجازه بدهید به صراحت به شما بگوییم این پرسش اصولاً درست نیست. الجی بهتر است، سونی تلویزیونهای گرانتری دارد بنابراین کیفیت محصولات آن بالاتر است، من تلویزیون سامسونگ دارم و راضی نیستم، اتفاقاً من تلویزیون سامسونگ دارم و حرف ندارد. اینها تنها بخشی از برداشتهای شخصی و غیر کارشناسی افراد است که البته تا حدود خیلی زیادی هم در تصمیم گیری افراد برای خرید تلویزیون تاثیرگذار است.
اگر بخواهیم به این سوال شما پاسخ بدهیم هنوز هم معتقدیم که همه چیز به شما بستگی دارد. چقدر میخواهید هزینه صرف کنید؟ تلویزیون پایین رده، میان رده یا بالا رده میخواهید؟ دوست دارید تلویزیونی که خریداری میکنید چه امکاناتی داشته باشد؟ آیا طرفدار پروپاقرص فیلم و سریال هستید؟ گیمر حرفهای تشریف دارید یا معمولی؟ تا چه حد به پیشبرد تکنولوژی معتقد هستید؟ از کارکرد هوش مصنوعی نوین در جدیدترین تلویزیونهای بازار چه میدانید؟ آیا حاضر هستید به بهای امکانات بیشتر هزینه بیشتری صرف کنید؟ کیفیت تصویر تلویزیون تا چه اندازه برایتان مهم است و غیره. همهی این سوالها را باید از خودتان بپرسید و خیلی روراست پاسخ دهید تا برای خریدی مطمئنتر اقدام کنید.

برندهای برتر سازنده تلویزیون کداماند؟

در حال حاضر برندهای الجی، سامسونگ و سونی برترین برندهای سازنده تلویزیون در بازار به شمار میآیند. الجی از نوآوری و تکنولوژی برای ارتقاء تلویزیونهای خود استفاده میکند. هوش مصنوعی نوین در تلویزیونهای جدید این کمپانی آسانی خیلی بیشتری را برای کاربران به ارمغان آورده است. سامسونگ همیشه نزد کاربران محبوب بوده است، تلویزیونهای تولیدی این برند اغلب با کیفیت تصویر عالی و امکانات فوق العاده در اختیار کاربران قرار میگیرند. سونی در زمینه کیفیت تصویر تلویزیون همیشه زبانزد بوده است، حتی تولیدات میان رده این شرکت خارق العاده هستند. تلویزیونهای تولیدی سونی اغلب در مقایسه با مدلهای هم رده خود از برندهای الجی و سامسونگ قیمت بیشتری دارند. شیائومی، فیلیپس، توشیبا، شارپ، هایسنس و غیره دیگر برندهای خارجی و محبوب سازنده تلویزیون در بازار ایران هستند. محصولات این کمپانیها در بازار اغلب با قیمت مقرون به صرفهتری به فروش میرسند.

در ادامه مهمترین اصولی را که در زمان خرید تلویزیون باید به آنها توجه کنید آوردهایم:

• سایز نمایشگر تلویزیون
در انتخاب تلویزیون بر اساس سایز نمایشگر قائده کلی وجود ندارد با این حال شما باید به چند فاکتور ویژه توجه کنید. قبل از هر چیز ترجیح شخصی شما مهم است. دست آخر باید به مواردی همچون زاویه دید و محیط قرارگیری توجه کنید. تلویزیونهای سایز کوچک در سایزهای متداول 32، 43 و 50 اینچ به بازار عرضه میشود. تلویزیونهای متوسط و بزرگتر اغلب در سایزهای متداول 55، 58، 60، 65، 70، 85 و 86 اینچ راهی بازار میشوند.
 قرارگیری تلویزیون بزرگتر در یک اتاق کوچکتر عملاً نادرست است و بیشتر مواقع ممکن است موجب آسیب رسیدن به چشم بیننده شود. بالعکس اگر بخواهید یک تلویزیون کوچکتر را در اتاقی بزرگتر قرار دهید چشمانتان برای دقت به جزئیات آسیب میبیند. در حال حاضر تلویزیونهای 55 اینچ انتخاب کاربران بیشتری هستند. با بررسی سایز تلویزیون بر حسب سانتیمتر انتخاب بهتری خواهید داشت.
اکنون بیشتر تلویزیونهای سایز بزرگ از استاندارد 4K در نمایش تصویر پشتیبانی میکنند. پیکسلهای بیشتر تصویر باعث میشوند تصاویری دقیق را مشاهده کنید بنابراین اهمیت اینکه از کدام زاویه به تلویزیون نگاه میکنید خیلی کمرنگتر خواهد شد. با این حساب انتخاب یکی از تلویزیونهای سایز بزرگ منطقیست. تماشای محتوایی همچون فیلم در نمایشگر بزرگتر واقعاً لذت بخش است. فراموش نکنید که برای خرید تلویزیون بزرگتر باید هزینه بیشتری بپردازید.
• نوع صفحه نمایش
تلویزیونهای تولیدی بازار با دو تکنولوژی غالب نمایشگر LED و OLED ارائه میشوند. در تلویزیونهای LED از فناوری نور پس زمینه برای روشنایی پنل استفاده میشود. سونی و الجی تولید کنندگان اصلی تلویزیون اولد هستند. در تلویزیون OLED به جای استفاده از نور پس زمینه از پیکسل خود نورده برای ایجاد روشنایی و رنگ استفاده میشود. این تلویزیونها برای ارائه رنگ مشکی کامل فوق العاده استثنایی هستند بنابراین به دوستداران فیلم و سریال خیلی پیشنهاد میشوند.
اگر اندکی پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی هستید از اینکه از تکنولوژی QLED صحبت نکردیم متعجب شدید. تکنولوژی QLED که در تلویزیونهای بالا رده سامسونگ به کار گرفته میشود در واقع همان LED است که با فناوری نقاط کوانتومی ترکیب شده شده است. فناوری کوانتوم دات موجب شده است این تلویزیونها برای ارائه حداکثر روشنایی و رنگ بینظیر عمل کنند بنابراین به مراتب بهتر از LED معمول هستند.
کمپانیهای الجی و سامسونگ در سال 2021 بار دیگر پیشتاز تحول بوده و از فناوری نوین مینی LED در تعدادی از  تلویزیونهای خود رونمایی کردند. تلویزیونهای نئو کیولد جدید سامسونگ یک رده ارتقاء یافتهتر از تلویزیونهای کیولد هستند اما تلویزیونهای QNED جدید الجی حد واسط تلویزیونهای LED و OLED هستند یعنی در واقع هنوز به پای تلویزیونهای اولد نخواهند رسید. تلویزیونهای QNED برای افرادی ایدهآل هستند که قادر به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید تلویزیون OLED نیستند اما دوست دارند تلویزیونهای یک رده بالاتر ازLED خریداری نمایند.
توجه کنید: تلویزیونهای OLED برای محتوایی همچون بازی و فیلم بینظیر هستند اما مشکلی که دارند این است که در صورت تماشای محتوای تکراری در طولانی مدت ممکن است دچار پیکسل سوختگی شوند. کاربرانی که از هدر رفتن سرمایه خود واهمه دارد ممکن است از خرید این نوع تلویزیونها صرف نظر کنند.

• وضوح تصویر

وضوح HD پایینترین استاندارد کیفیت تصویر محسوب میشود که در تلویزیونهای سایز کوچک استفاده میشود. امروزه حتی بیشتر تلویزیونهای سایز کوچک با وضوح فول اچدی ارائه میشود. استاندارد 4K اکنون رایجترین استاندارد کیفیت تصویر است که در تلویزیونهای بالا رده، میان رده و حتی پایین رده پشتیبانی میشود. تلویزیونهای 4K یا همان اولترا اچدی با پشتیبانی از رزولوشن 2160x3840 پیکسل، جزئیات خارق العادهای را ارائه میدهند. برترین تلویزیونهای بازار با استاندارد 8K بیش از 33 میلیون پیکسل را در صفحه نمایش خود ایجاد میکنند.
تلویزیونهای 8K شاهکاری واقعی در دنیای تکنولوژی هستند با این حال ما آنها را اغلب به خریداران توصیه نمیکنیم. این تلویزیونها با همان امکانات تلویزیون 4K ارائه میشوند منتها جزئیات خیلی بیشتری را ارائه میدهند. اصولاً نیازی نیست برای خرید این نوع تلویزیونها هزینه زیادی صرف کنید چرا که حتی از لحاظ آماری چشم انسان تا حدودی قادر به درک جزئیات است. فراموش نکنید که این تنها وضوح تصویر نیست که نحوه نمایش تصاویر در نمایشگر را تنظیم میکند. تکنولوژیهای پیشرفته همچون HDR در ایجاد تصاویری بهتر نقش دارند. جدیدترین تلویزیونهای بازار با پشتیبانی از فرمتهای پویای HDR نظیر HDR10+ و دالبی ویژن فضای سینما را در خانه شما تداعی میکنند.

• کیفیت و قدرت صدا

یکی دیگر از مواردی که در زمان خرید تلویزیون باید به آن دقت کنید کیفیت و توان صدای تلویزیون است. در تلویزیونهای حرفهایتر بازار به همان میزان که از تکنولوژی در ارائه تصویر سود برده میشود در بخش صدا نیز از فناوریهای پیشرفتهای استفاده میشود. امروزه کمپانیهای سازنده برای ایجاد تلویزیونهایی باریکتر از بلندگوهایی باریکتر در بدنه استفاده میکنند که خب به تبع آن سطح صدا افت پیدا میکند. در این مورد خاطر جمع باشید که کیفیت صدا تغییر نمیکند.
بیشتر تلویزیونهای میان رده بازار با توان صدای 20 وات ارائه میشود. اگر از سطح صدای تلویزیون خود راضی نبودید میتوانید یک سیستم صوتی جداگانه مانند ساندبار خریداری کنید. به هر حال شما مختار هستید؛ میتوانید با صرف هزینه بیشتر تلویزیونی با قدرت صدای بیشتر خریداری کنید و یا اینکه یک سیستم صوتی مستقل تهیه کنید. اگر در مورد صدای تلویزیون خیلی حساسیت بخرج میدهید لازم است حتما به لیست فناوریهای صدا نگاهی بیندازید. به عنوان مثال تلویزیونهایی که از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی میکنند برای علاقهمندان به تماشای فیلم خارق العاده هستند.

• قابلیتهای اسمارت

امروزه بیش از 70 درصد تلویزیونهای بازار دارای رابط کاربری هوشمند است بنابراین لازم نیست بابت این موضوع خیلی دغدغه داشته باشید. تلویزیونهای هوشمند دنیایی از محتوای آنلاین را در اختیار شما میگذارند. مرورگر وب پای ثابت همهی این تلویزیونها است و میتوانید با اتصال به اینترنت از آن سود ببرید. جدیدترین تلویزیونهای اسمارت سرویسهای استریم محتوا همچون Amazon Prime، DirecTV Now، Hulu، Netflix و YouTube TV را در دسترس شما قرار میدهند.  
سرویس دهی تلویزیونهای هوشمند بر اساس نوع سیستم عامل تفاوت دارد. به عنوان مثال سونی با استفاده از سیستم عامل اندروید خدمات وابسته به گوگل بیشتری را ارائه میدهد. شرکتهایی همچون الجی و سامسونگ از سیستمهای عامل اختصاصی خود استفاده میکنند. برخی از تلویزیونهای هوشمند دارای دستیار صوتی داخلی هستند، برخی دیگر تنها از آن پشتیبانی میکنند و تعدادی از تلویزیونها حتی از دستیار صوتی پشتیبانی هم نمیکنند. از دستیار صوتی میتوان برای کنترل تلویزیون از طریق صدا استفاده کرد.

• کدام تلویزیون برای کدام نوع محتوا؟

پاسخ به این پرسش واقعاً تخصصیتر از آن است که ما بتوانیم در این مقاله مختصر خرید تلویزیون آن را کاملاً شرح دهیم. در قسمتهای بالاتر به جزئیاتی درباره اینکه برای علاقهمندان به فیلم و سریال چه تلویزیونی مناسب است اشاره شد. به طور کلی تلویزیونهایی که وضوح تصویر مناسبی دارند، قادر به ارائه حداکثر درخشندگی هستند، کنتراست مناسبی دارند، قادر به ارائه مشکی کامل هستند و از فرمت‎های متنوع HDR پشتیبانی میکنند برای تماشای فیلم مناسب هستند. تلویزیونهایی که از فناوریهای نوین دالبی ویژن و دالبی اتموس پشتیبانی میکنند با ارائه محتوای سینمایی بهترین گزینه برای اینگونه افراد هستند.
ممکن است به بازیهایی ویدیویی علاقه داشته باشید. اگر گیمر حرفهای هستید که بهتر است یک تلویزیون گیمینگ را خریداری نمایید. تلویزیونهایی که برای بازی مناسب هستند از نرخ تازه سازی بالایی پشتیبانی میکنند، تاخیر ورودی خیلی کمی دارند و زمان پاسخگویی سریعی دارند. تاخیر ورودی کم حتی برای کاربرانی که از نمایشگر تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر استفاده میکنند حائز اهمیت است. نوینترین تلویزیونهای ویژه گیم در بازار از HDMI ورژن 2.1 پشتیبانی میکنند. از طریق این درگاه محتوا با تاخیر فوق العاده کم به نمایشگر منتقل میشود. تلویزیونهای حرفهای گیم از فناوری VRR (نرخ تازه سازی متغیر) پشتیبانی میکنند. این فناوری نرخ رفرش صفحه را با نرخ رفرش محتوای ورودی هماهنگ میکند.
کمپانیهایی همچون الجی با کمپانیهای انویدیا و AMD برای ارائه بازی پیشرفته در تلویزیونهای گیمینگ خود همکاری میکنند. این شرکت همکاری خود با Xbox را نیز افزایش میدهد، شاید به همین خاطر است که تلویزیونهای گیمینگ این شرکت واقعاً محبوب هستند. فراموش نکنید که برای خرید تلویزیون گیمینگ باید هزینه بیشتری از یک تلویزیون معمولی پرداخت کنید.
در مقاله خرید تلویزیون سعی کردیم به صورت خیلی مختصر مهمترین اصول خرید تلویزیون را برای شما شرح دهیم. همچنین به تعدادی از پرسشهای همیشگی شما پاسخ دادهایم. امیدواریم مثمر ثمر بوده باشد.


 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها