|
کدخبر: 296774

عامل اصلی گرانی قیمت مسکن

در یکی دو سال گذشته به علت حضور گسترده اتباع کشورهای همسایه متاسفانه شاهد رشد بسیار فزاینده قیمت مسکن و اجاره بها در مشهد بودیم که این مساله حتی حاشیه شهر مشهد را نیز درگیر خود کرده است و قیمت اجاره بها در این نقاط نیز افزایش چشمگیری داشته است.

عضو شورای شهر مشهد گفت: مدیران سابق مدیریت شهری مشهد بر این باور بودند که هزینه برای توسعه حاشیه شهر مشهد غیرشرعی است اما ما با این تفکر از شورای چهارم مبارزه کردیم و اکنون ذهنیت توسعه در این منطقه وجود دارد.

مشهد دومین کلانشهر درگیر با معضل حاشیه نشینی است. حاشیه شهر مشهد بیش از ۱۳ درصد از مساحت این کلانشهر را در خود جای می دهد. تاکنون ۶۶ پهنه در حاشیه شهر مشهد شناسایی شده است که نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر یعنی حدود ۳۲ درصد جمعیت مشهد در آن زندگی می کنند این در حالیست که کل جمعیت این کلان شهر ۳.۵ میلیون نفر است. مطابق آمارهای غیررسمی نزدیک به نیم میلیون نفر از جمعیت ساکن در مناطق حاشیه ای مشهد را مهاجران کشورهای همسایه تشکیل می دهند که این باعث شده است تا جمعیت ساکن در حاشیه شهر مشهد ۱۲ درصد از میانگین کل کشور بیشتر باشد.

مطابق آمارها شاخص سرانه‌های درمانی، آموزشی، ورزشی و فضای سبز در این مناطق ارقام بسیار تکان دهنده ای را نشان می دهد و فاصله بسیاری حتی با میانگین کشوری دارد این مساله باعث افزایش معضلات اجتماعی بسیاری در این منطقه شده است. اقدامات بسیاری در طول سالهای گذشته برای بهبود وضعیت در این منطقه انجام گرفته است اما همچنان شاخصه های مختلف در این منطقه وضعیت نامناسبی را برای زندگی نشان می دهد.

مدیران سابق مشهد هزینه برای حاشیه نشینان را شرعا امکان پذیر نمی دانستند

در این باره غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، بیان داشت: مساله حاشیه شهر مشهد از سالهای گذشته وجود داشته است اما ما از دوره چهارم در سال ۹۲ سعی کردیم که این مساله را در شهر مشهد ساماندهی کنیم.

وی افزود: ما در سال ۹۲ کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر مشهد را راه اندازی کردیم. در آن مقطع مدیریت شهری شهر مشهد بر این باور بود که هزینه کرد در حاشیه شهر مشهد با توجه به اینکه شهرداری مشهد در آن مناطق درآمدی ندارد، شرعا امکان پذیر نیست.

عضو شورای شهر مشهد تاکید کرد: این از نظر ما نگاه درستی نبود و ما در ابتدای شورا طرح دو فوریتی تشکیل کمیسیون ساماندهی را به صحن علنی بردیم و در آنجا هم این بحث شکل گرفت که آیا هزینه کرد شهرداری در حاشیه شهر مشهد از نظر شرعی و قانونی چه مشکلی می تواند داشته باشد.

آمار حاشیه نشینی در مشهد در سال ۹۲ بیش از یک میلیون نفر بود

صاحبی اضافه کرد: در نهایت این کمیسیون رای آورد و شیب خدمت را به سمت حاشیه شهر تغییر دادیم بررسی که آن زمان انجام دادیم به این شکل بود که سرانه فضای سبز در حاشیه شهر در آن زمان به ازای هر نفر ۲ متر بود اما این رقم برای داخل شهر ۳۰ متر بود و این یک اختلاف بسیار فاحش را در میزان خدمات شهری نشان می داد.

وی ادامه داد: سال ۹۲ آمارهایی را من ارایه می کردم که نشان می داد شهر مشهد نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد و مدیران استان در آن زمان این آمارها را قبول نداشتند تا اینکه برای اجرایی کردن طرح سلامت دولت در آن زمان آمار برداری کرد تا مراکز بهداشتی در آن ایجاد کند و بعد از آمار برداری آمار یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفری در ستاد سکونت گاه های غیر رسمی برای جمعیت حاشیه شهر مشهد ارایه شد.

عضو شورای شهر مشهد عنوان کرد: این آمار غیر از آماری بود که در مورد سکونت اتباع کشورهای همسایه در حاشیه شهر مشهد وجود داشت و این در حالیست که تمامی این مکان های حاشیه ای در داخل طرح جامع شهر مشهد بود.

صاحبی افزود: آن زمان این افرادی که ادعا می کردند این هزینه کرد در حاشیه شهر مشهد ایراد شرعی دارد هیچ استنادی هم به نظر علما و فقها در آن مقطع نداشتند و مشخص بود که این حرف برداشت خود آنها از این مساله بود.

وی گفت: از آن مقطع تاکنون شیب خدمات به سمت حاشیه شهر حرکت کرد و اکنون به مرحله ای رسیدیم که امسال در بودجه ۱۴۰۲ اعتباراتعمرانی حاشیه شهر مشهد به ۵۱ درصد افزایش یافته است و این روندی است که از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد.

عضو شورای شهر مشهد بیان داشت: ما بیش از ۱۲۰ پارک در این مناطق احداث کردیم و اکنون باور اعضای این دوره شورای شهر نیز لزوم توسعه در این مناطق است که اکنون این مساله به یک مطالبه عمومی در شهر تبدیل شده است.

دولت همچنان توجه جدی به حاشیه شهر مشهد ندارد

صاحبی با انتقاد از عملکرد سایر ارگان ها و نهادهای دولتی در مورد بی توجهی به این منطقه، اضافه کرد: همچنان سرانه آموزش، بهداشت و ورزش در این منطقه بعد از یک دهه تغییر جدی نداشته است و لازم است دولت اقدامات اساسی در این منطقه انجام دهد.

وی تاکید کرد: دستگاه های دولتی آنچنان که باید نتوانسته اند به وظایف خود در حاشیه شهر مشهد عمل کنند به عنوان مثال مجموعه ورزش و جوانان استان در طول سه دوره شورای اسلامی شهر مشهد تاکنون حتی یک ورزشگاه هم نتوانسته در این منطقه احداث کند در حالیکه مجموعه شهرداری بیش از ۱۰۰ سالن ورزشی در این مناطق ایجاد کرده است.

آستان قدس برای آبادانی حاشیه شهر عملکرد خوبی داشت

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه آستان قدس رضوی با توجه به اینکه مالک بخش عمده ای از زمین های حاشیه شهر مشهد است، همکاری خیلی خوبی با ارایه تخفیف ۷۰ درصدی و تقسیط باقی هزینه ها برای عمران و آبادانی در این مناطق انجام داده است و از این حیث عملکرد سرآمدی داشته است.

اتباع قیمت مسکن و اجاره را در حاشیه مشهد نجومی کردند

وی با اشاره به حضور حدود یک میلیون نفری اتباع افغان در شهر مشهد در طی دو سال اخیر، افزود: در یکی دو سال گذشته به علت حضور گسترده اتباع کشورهای همسایه متاسفانه شاهد رشد بسیار فزاینده قیمت مسکن و اجاره بها در مشهد بودیم که این مساله حتی حاشیه شهر مشهد را نیز درگیر خود کرده است و قیمت اجاره بها در این نقاط نیز افزایش چشمگیری داشته است.

منبع: رکنا
  • مهندس ظفریاری ارسالی در

    سلام مهندس ظفریاری
    افزایش قیمت مسکن امسال نیز مثل سال قبل بوده است ولی با توجه به تاثیرات کاهش دلار و بحث توافقات بازار در حالت سکون و توفق لحظه است ولی انچه مشخص است با توجه به افزایش تورم که درصورت توافق خارجی حداقل 25 درصد است در سال و در صورت عدم توافق مثل سال قبل حداقل 50 درصد رشد تورم وجود دارد و در بازار مسکن به علت عدم تولید خانه جدید و اینکه عدم توانایی کارمندان و مردم قشر عادی که با حقوق های 10 تا 20 میلیونی و هزینه زندگی هیچ پس اندازی ندارد ، خرید یک خانه آپارتمانی و ویلای شخصی ساز یک رویا است ،حتی خانه طرح دولتی و مسکن ملی کار نشدنی و غیر علمی و محاسباتی است چرا که حداقل قیمت ساخت این خانه متری 10 تا 15 میلیون است برای امسال و معمولا 2 تا 4 سال ساخت چنین مواردی زمان میبرد ساخت در نهایت اقساط سنگین ماهانه پرداخت 5 تا 20 و 15 و 20 میلیونی با حقوق مردم همخوانی ندارد چرا که هر سال باید کارمند و مردم هزینه حداقل 20 درصد رشد دارد و اخر هرسال هم قیمت اجاره افزایشی است و در نهایت اصلا مبلغی برای پرداخت وام چنین خانه باقی نمی ماند مخصوص در ماه 10 میلیون... خلاصه این طرح یا وضعیت مالی مردم همخوانی ندارد وو عملی هم نیست از نظر بنده که کارشناس و مشاور املاک هستم و بسیاری از مردم که توانستند خانه دار بشوند فقط تنها روش برای جوان ده 60 و 70 و 80 از نظر بنده کارشناس خرید زمین 60 متری تا 100 متر در بافت روستاهای اطرف و حاشیه شهر بزرگ و ساخت ساز آن توسط خود مردم حال با مجوز روستاییو یا حتی بدون مجوز مردم به صورت بوجه مالی کم کم تا بتوانند خانه دار بشوند وگرنه با این هزینه زمین و ساخت ساز و مصالح و در امدها نسل 60. 70. 80 .90 توانایی تامین اجاره خانه رو ندارند چه به خرید خانه و خانه گران داخل شهر ها مناسب افراد با در آمدهای دلاری است نه درامدهای ریالی که هرسال مثل یخ اب میشود ریال بعد هم یک انسان مگر 90 سال بیشتر عمر میکند ،که بخواهد تمام عمرش کار کند و دغدغه پرداخت و جهش قیمتی اجاره ، رهن را داشته باشد، یک خانه از خودتان در حاشیه شهر داشته باشید امروز با وسایل نقلیه به راحتی به همه جا دسترسی دارید و حداقل زندگی نسبت ارام و بدون دغدغه را خواهید داشت، نه خانه های در شهر که حتی هرسال کیفیت انها کمتر و قدیمتی میشود ولی قیمت زیاد تر(( یعنی اگر شما یک موتور و بخاری قدیمی و خودرو و حتی وسایل خانه و موبایل خراب بخری سال دیگر همون وسیله خرابی وقدیمی دو برابر شده!!! درصورت در تمام دنیا این وسایل میرود سطل اشغال و دیگر جهش قیمتی ندارد)) مردم مستاجر خودشان تصمیم به خانه دار شدن بگیرند و از اینکه در حاشیه شهر خانه داشته باشند، حالا مهندسی، دکتری ،کارمندی، متخصص،ماموری ،کاسبی،مغازه داری، معلمی ،شغل ازاد،کارگری ساده، بنایی، راننده ای، کشاورزی و....هیچ وقت ناراحت واحساس ناتوانی و کسر شان اجتماعی نکنند، زمین خدا بزرگ است و همه جا مردم طی سالها ساخته اند و زندگی کردن در حد وضع مالی، توان خودشان1402.3.25

ارسال نظر