|
کدخبر: 296172 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون عمران مجلس؛

طرح ویژه برای کاهش التهاب بازار مسکن / این مالکان تشویق می‌شوند

اقبال شاکری گفت: برای مالکانی که به تمدید قرارداد بدون افزایش قیمت می‌‌پردازند و یا از ۱ سال بیشتر قرارداد می‌بندند و در نهایت مالکانی که قراردادهای خود را تا سقفی که دولت اعلام کرده برای اجاره مسکن ثبت می‌کنند، مشوق هایی در نظر گرفته شده است.

راه و مسکن طرح ویژه برای کاهش التهاب بازار مسکن / این مالکان تشویق می‌شوند

بازار اجاره مسکن بحث داغ این روزها است. مستاجرانی که از پس گرانی‌ها بر نمی‌آیند و به دنبال کم کردن هزینه‌های زندگی و اجاره‌های مسکن هستند. اخیرا مجلس برای کنترل و ساماندهی اجاره‌بها طرحی را در دستور کار خود قرار داده است تا با حذف دلالان، بازار مسکن را کنترل کند. یکی دیگر از راهکارهایی که می‌تواند زمینه ساماندهی و تثبیت بازار اجاره‌‌ را فراهم کند، سیاست قراردادهای بلند مدت اجاره مسکن است که مجلس و دولت طرح های تشویقی برای آن ایجاد کرده است.

گسترش نیوز پیرامون کنترل و ساماندهی اجاره‌بها با اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس پیرامون قرارداد‌های بلند‌مدت اجاره مسکن، گفت: در طرحی که مجلس ارائه کرده است، برای مالکانی که قرارداد خود را بدون افزایش قیمت تمدید می‌کنند و یا از ۱ سال بیشتر قرارداد می‌بندند و در نهایت مالکانی که قراردادهای خود را تا سقفی که دولت اعلام کرده برای اجاره مسکن ثبت می‌کنند، مشوق هایی در نظر گرفته شده است. خانواده‌های بیشتر از ۳ فرزند و تحت پوشش هم جزو این طرح خواهند بود. باید توجه داشت که اجباری در این طرح وجود ندارد و تنها تشویق برای مالکان است که انتظار می‌رود با این طرح کمی از التهاب بازار کاسته شود.

اقبال-شاکری

وی در رابطه با اجباری شدن این طرح افزود: به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها نمی‌توانیم این طرح را به طور کامل تصویب و به صورت قانونی اجرایی کنیم چرا که باید در تمامی اجزاء اقتصادی کشور هماهنگی وجود داشته باشد. مشکل اصلی برای مالکان را می‌توان این مورد دانست که هنوز سازوکاری برای این طرح وجود ندارد تا مالکانی که این طرح را اجرایی کرده‌ و دچار مشکل شده‌اند در صورت اشکال از آن‌ها حمایت شود. در حقیقت مالکان ترس این را دارند زمانی که بیش از یکسال خانه را به مستاجری می‌دهند باید هزینه بیشتری برای بازسازی و تعمیرات خانه انجام دهند و یا مستاجری که بر رفتاری دارد با این طرح دست مالک برای عدم تمدید باز نیست. ایرادات این طرح باید به طور کامل برطرف شود تا هم به نفع مستاجر باشد و هم صاحبخانه.

عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه سکوهای معاملات املاک ، خاطر نشان کرد: این سکوها جلوی بسیاری از مشکلات مستاجران و مالکان را می‌گیرد. تمام اطلاعات در آن ثبت می‌شود و رفتارهای مالی طرفین به طور کامل و شفاف مشخص است. با این مصوبه دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و تمامی موارد نمایان است. ضمن اینکه با پایان قرارداد طرفین می‌توانند یکدیگر را ارزیابی کنند؛ تمامی این موارد به طور کامل ثبت می‌شود و در قراردادهای بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه کسی نمی‌تواند خود را پنهان کند. ما باید به این سمت حرکت کنیم تا تصویب طرح اجاره های چند ساله امکان‌پذیر شود.

شاکری پیرامون تاثیر این طرح ها بر تعطیلیه مشاوران املاک اظهار کرد: مشاوران املاک از این طرح تاثیر منفی نمی‌گیرند. استفاده از فناوری در وقت افراد صرفه جویی می‌کند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری در تمام زمینه ها نیست. همانطور که در دیگر حوزه ها مانند عوارض و جریمه خودرو به صورت آنلاین و غیرحضوری پرداخت می شود این هم نوعی معامله و قرارداد است که از طریق سامانه پیگیری می‌شود. از سوی دیگر بر اساس این طرح تعرفه مشاورین املاک از قیمت ملک و اجاره‌بهای آن جدا شده و برای آن مکانیزم دیگری پیش‌بینی شده است تا بدین ترتیب دیگر بحث تعارض منافع پیش نیاید.

وی در پایان تصریح کرد: باید استفاده از فناوری‌های روز را در اولویت قرار دهیم. ضمن این که باید توجه داشت که برای بسیاری از مردم استفاده از این سامانه‌ها سخت است و با مراجعه حضوری به مشاوران املاک کار خود را راه می‌اندازند. در تمامی دنیا به صورت حضوری، تلفنی و با فناوری این کار صورت می‌گیرد که مردم نوع آن را مشخص می‌کنند. اما با استفاده از فناوری از تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی جلوگیری می‌شود.

ارسال نظر