|
کدخبر: 295344 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور؛

بازی شرکت های هواپیمایی با مردم

حرمت الله رفیعی گفت: این ادعا که سال قبل بلیت هواپیما افزایش نداشته کذب است و مردم سال گذشته افزایش قیمت بلیت هواپیما را حس کردند.

راه و مسکن بازی شرکت های هواپیمایی با مردم

بیش از ۶ ماه است که شرکت های هواپیمایی به بهانه فرسودگی ناوگان‌ها عرضه را کاهش دادند و در بسیاری از مسیر‌ها پرواز خود را کاهش دادند. با افزایش قیمت بلیت هواپیما سازمان هواپیمایی بالاخره موفق شد به خواسته خود برسد. درخواستی که با کش و قوس فراوان همراه بود و پس از افزایش زیر پوستی قیمت بلیت‌ها به طور رسمی نرخ رسمی اعلام شد. به نظر می‌رسد رشد ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما به مذاق شرکت‌ها خوش نیامده و آن‌ها انتظار رشد ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت را داشتند.

حال باید دید این افزایش ۲۹ درصدی بهای بلیت هواپیما تا چه میزان مورد پذیرش ایرلاین‌ها قرار خواهد گرفت و آیا راهی برای دور زدن قانون و عدم رعایت قیمت‌ها باز گذاشته شده است و یا اینکه طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است افزایش پلکانی بهای بلیت برای اولین بار در طول سال جاری برای کنترل و کم کردن اعتراض ایرلاین ها اجرایی و عملیاتی شود.

گسترش نیوز پیرامون تصویب نرخ بلیت هواپیما با حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور در رابطه با گرانی بلیت و تأثیر آن بر صنعت هواپیمایی کشور گفت: پس از تلاش‌های پی در پی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در انتها سازمان هواپیمایی کشوری موفق به تحقق این امر شد. افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت با مقاومت دولت صورت گرفت اما در واقع شرکت‌ها درخواست ۱۰۰ درصدی را داشتند. کما اینکه شرکت‌ها قبل این مصوبه اعلام می‌کردند افزایش قیمتی نداشتند اما به طور غیر رسمی هرسال شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما بودیم. این ادعا که سال قبل بلیت هواپیما افزایش نداشته کذب است و مردم سال گذشته افزایش قیمت بلیت هواپیما را حس کردند.

حرمت-الله-رفیعی

وی در ادامه گفت: شرکت‌های هواپیمایی در اسفند ماه سال گذشته عرضه را کاهش دادند، در همان زمان تقاضا افزایش یافت که بعد با افزایش نامحسوس قیمت بلیت استقبال مردم کاهش یافت. دلیل این مقاومت برای افزایش قیمت ها توسط شرکت‌های هواپیمایی مشخص نیست. توان اقتصادی مردم پایین آمده و یک خانواده ۴ نفرِ توانایی سفر با هواپیما را ندارند و ترجیح به سفر با خودرو شخصی می‌گیرند. تنها ۲ تا ۳ درصد از مردم توانایی سفر با هواپیما دارند و درصدی از آن‌ها دولت مردان هستند که جبراً از هواپیما استفاده می‌کنند.

رفیعی خاطرنشان کرد: شرایط برای قشر ضعیف جامعه سخت شده و با افزایش‌ این‌چنینی قیمت‌ها به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود از ناوگان هوایی که مردم هم در آن سهیم هستند استفاده کنند. ایرلاین‌ها دست بر جیب مردم کرده و وام‌های کلان برای خرید و تعمیر از دولت کرده‌اند اما خدماتی برای تمام مردم داده نمی‌شود. اگر بنا به افزایش قیمت‌ها باشد چرا ۹۹ درصد مردم باید هزینه‌ها را پرداخت کنند؛ با حذف یارانه بنزین نرخ را هم آزاد کنند. تنها در این صورت شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت‌ بلیت هواپیما خواهند بود.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور اظهار کرد: با افزایش قیمت‌ صورت گرفته مردم استقبالی از ناوگان هوایی نخواهند داشت زیرا توان استفاده و خرید را ندارند که البته لطمه این موضوع را خود ایرلاین‌ها خواهند خورد.

رفیعی تصریح کرد: اتفاق مثبت این است که عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند. اگر عرضه را محصور نکنند و اجازه عرضه به میزان کافی را بدهند به نظر می‌آید که تقاضا به میزانی می‌شود که ایرلاین‌ها نرخ را به قیمت قبل باز می‌گردانند.

وی در رابطه با چارتر بلیت هواپیما افزود: داستان چارتر کمی عجیب است. چارتر زمانی باید صورت بگیرد که مایحتاج عمومی مردم تأمین‌ شده باشد و صندلی مازاد را به صورت چارتر ارائه کنیم. ایرلاین‌ها بخشی با عنوان اداره کل چارتر و مسافر دارند. چارتر مخصوص گروه و افراد مختلف است نه با عنوانی که در کشور ما ارائه می‌شود. ایرلاین‌ها در ایران به دلیل اینکه افزایش قیمت داشته باشند با چارتر کننده تبانی می‌کنند و نرخ‌هایی که می‌خواهند را قرار داد می‌بندند. کار چارتر بسیار کار بیهوده‌ای است.

به نظر می رسد این مصوبه ستاد تنظیم بازار تنها برای خروج از فشار بوده و احتمال اینکه در ماه های آتی باز هم رشد قیمت بلیت هواپیما انجام شود وجود دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها