|
کدخبر: 293896

آمار خانه های خالی اشتباه است

در هفته‌‌‌های اخیر برخی مدیران از شناسایی ۳۵۰‌‌‌هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در سه منطقه شمالی شهر تهران خبر دادند و با احتساب ۴۵‌‌‌هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در منطقه ۲۲ تهران و ۱۸ منطقه دیگر پایتخت این عدد فقط در محدوده شهر تهران احتمالا به حول و حوش نیم میلیون واحد رسیده است.

اینکه منشأ آمارهای جدید کار میدانی دقیق برای شناسایی این قبیل املاک است یا خیر، هنوز نامشخص است اما در حالی که برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی آمارهایی ارائه می‌کنند که نشان‌‌‌دهنده افزایش تعداد خانه‌‌‌های خالی در پایتخت است، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران این اعداد و ارقام را به کلی زیر سوال برده و می‌‌‌گوید: آمارهای ما وجود این تعداد خانه خالی در پایتخت را نشان نمی‌‌‌دهد. آماری که بر اساس آن تعداد خانه‌‌‌های خالی تهران بیش از ۳۰۰هزار واحد برآورد شده مربوط به سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار است. اما ظاهرا نوع آمارگیری این‌‌‌طور بوده که به خانه‌‌‌ها رجوع کرده و زنگ زدند و هر کس در را باز نکرده، آن خانه را خالی منظور کردند. وی با اعلام انجام ممیزی املاک در شهر تهران که اکنون در حوزه‌‌‌های مختلف در حال انجام است، گفت: بر اساس نتایج این ممیزی می‌توان به طور متقن اعلام کرد که در تهران بیش از ۵۰‌هزار خانه خالی وجود ندارد و تعداد زیادی از این واحدها نیز در مناطق مرفه‌‌‌نشین شمال شهر است.

این اظهارات معاون شهردار با آنچه در یکی دو هفته گذشته درباره آمار خانه‌‌‌های خالی سه منطقه شمالی شهر و منطقه ۲۲ اعلام شد کاملا در تناقض است، اما صارمی معتقد است مستند مدیرانی که این آمارها اعلام کرده‌‌‌اند همان آمارهای قدیمی است؛ چراکه پس از آن دیگر آمارگیری رسمی صورت نگرفته است.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: در تهران افراد ترجیح می‌دهند خریدهای ملکی با هدف سرمایه‌گذاری خود را اجاره دهند و حتی بخشی از پول خرید ملک معمولا از محل ودیعه قراردادهای اجاره تامین می‌شود؛ همچنین بسیاری از سازنده‌‌‌ها به پولشان نیاز دارند و ترجیح می‌دهند به جای خالی نگه داشتن واحد، آن را به اجاره بسپارند. به این ترتیب آمارهای چند صد‌هزار واحدی از خانه‌‌‌های خالی صحیح نیست. البته مهم است که از این موضوع برداشت اشتباه نشود! به طور مثال فردی خلبان است و ممکن است خانه او هر ماه چند روز خالی باشد. مثال دیگری که در این ارتباط قابل ذکر است، این است که شهرداری‌‌‌های کل کشور در تهران دفتر دارند و اغلب آخر هفته‌‌‌ها یا زمانی که کار دارند به آنجا مراجعه می‌کنند. بنابراین خانه این افراد در حکم خانه خالی نیست.

معاون شهردار تهران معتقد است اشتباه مرکز آمار در نیمه دهه ۹۰ و در نظر نگرفتن این قبیل استثناها ملاک آمار خانه‌‌‌های خالی قرار گرفته که باید اصلاح شود.

صارمی در این رابطه می‌‌‌گوید: ما واقعا در تهران خانه خالی نداریم. ما در تهران حدود ۹۳۰‌هزار پارسل(پلاک شهری) و حدود ۵/۲ میلیون واحد مسکونی داریم؛ همین حالا تعداد خانوارهای ساکن در این شهر بیش از آمار مذکور است و این موضوع نشان می‌دهد آمارهای قبلی درباره وجود مسکن مازاد در تهران مقرون به صحت نیست.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها