|
کدخبر: 280782

بازار مسکن از خواب زمستانی بیدار شد / تحولات معاملات در آبان ماه

با گذشت دوازده روز از ماه آذر، سرانجام امروز بانک مرکزی گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن در ماه آبان» را منتشر کرد؛ گزارشی که نشان از تغییرت قیمت خانه در پایتخت در کنار افزایش تعداد معاملات دارد.

ساعتی قبل بانک مرکزی جدیدترین اطلاعات از تحولات بازار مسکن شهر تهران را منتشر کرد. در این گزارش، نکات قابل تاملی در خصوص تعداد معاملات و قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران بیان شده است که نشان از تغییر مسیر بازار مسکن نسبت به شروع پاییز دارد.

بررسی این اطلاعات نشان می‌دهد، در پایان دومین ماه از سومین فصل سال، تعداد معاملات مسکن بر خلاف مهرماه، با افزایش مواجه بوده است، به گونه‌ای که ۸۰۰۵ معامله خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسیده و نسبت به مهرماه، ۴۷.۸ درصد بیشتر شده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران وارد کانال ۴۶ شده و به ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان رسیده که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل است، در حالی که ماه‌های اخیر، روند افزایش ماهانه قیمت یک متر خانه در سطح حدود یک درصدی قرار داشت. هرچند باید یادآور شد که در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال جاری درصد افزایش قیمت ماهانه مسکن تهران به ترتیب ۸.۴، ۵.۸ و ۲.۵ درصد بوده است. از سوی دیگر رقم ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومانی در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل ۴۵.۹ درصد افزایش داشته است.

بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰.۷ و ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهند.

منبع: اقتصاد100

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها