|
کدخبر: 270206 محمد انوشه‌ئی

در گفت وگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد :

زنگ خطر ساخت مسکن در کشور / بانک ها همکاری کنند

قدیری ابیانه گفت: دولت باید برای رونق تولید بخش مسکن، بستر های اقتصادی کشور را در مسیر توسعه قرار دهد و با یک برنامه ریزی دقیق تعامل بانک ها و موسسات مالی را برای آرامش بازار مسکن، افزایش دهند.

راه و مسکن زنگ خطر ساخت مسکن در کشور / بانک ها همکاری کنند

اخیرا وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد اگر تسهیلات بخش مسکن به‌ موقع پرداخت نشود در انجام تعهدات برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با مشکل مواجه می‌شویم. طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور است که تنها محدود به یک وزارتخانه نمی‌شود

پرداخت تسهیلات یکی از چالش‌های ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن بوده که در قانون پیش بینی شده است که ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند، اما اکثر بانک‌ها همکاری لازم را با این موضوع ندارند. از این رو مقرر شده که جلسه ای با حضور رئیس بانک مرکزی و بانک‌ها اصلی و مورد نظر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شود.اگر تسهیلات حوزه مسکن به موقع پرداخت نشود، در انجام تعهدات در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال مشکلات زیادی ایجاد می شود.

حال باید دید که با توجه به تاکید دولت و ابلاغیه رسمی بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بانکی به بخش مسکن چرا هنوز بانک ها همکاری لازم را برای تامین مالی این بخش انجام نمی دهند؟

محمد حسین قدیری ابیانه کارشناس مسکن در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: هر جا سود بانکی پایین تر از نرخ تورم بیاید فساد و رانت ایجاد می کند. برای مثال دولت اعلام کرد وام ۴ درصدی برای تولید در نظر گرفته است و تقاضای زیادی برای دریافت این تسهیلات به وجود آمد. شرایط دریافت این تسهیلات به نحوی بود که تولید کنندگان باید بخشی از سوله ها و اقدامات اولیه را برای شروع فعالیت خود انجام می دادند تا بتوانند برای تکمیل پروژه ها از بانک ها وام ۴ درصد بگیرند. اما اتفاقی که رخ داد این بود که برخی از متقاضیان فقط برای دریافت وام اقدام به سوله سازی کردند و به محض دریافت وام، پروژه ها را رها کردند زیرا قصدشان فقط دریافت تسهیلات بود و از ابتدای کار خیال تولید در سر نداشتند. از این رو کشور مملو از سوله های خالی و بلا استفاده شد.

قدیری-ابیانه

سود بانکی نباید کمتر از نرخ تورم باشد

قدیری ابیانه گفت: تا زمانی که سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد ممکن است تخلفات گسترده ای در بخش های مختلف رخ دهد. عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند که این اقدام  خارج از عرف بوده و ترویج ربا می کند در حالی که این گونه نیست. برای مثال اگر فردی ۱۰ سکه به فردی بدهد و تقاضای ۱۱ سکه کند این ربا است اما ریال و اسکناس اعتبار بوده و ارزش ذاتی ندارد. با توجه به تورم کشور با پرداخت تسهیلات بانکی ربا صورت نمی گیرد و نباید بانک ها تحت فشار باشند که با سود اندک و یا حتی بدون سود تسهیلات ارائه کنند.

وی ادامه داد: اینکه دولت یا بانک ها مبالغی را  به عنوان تسهیلات مسکن بپردازند شاید بتواند کمک به خانه کردن افراد کند ولی با توجه به بستر اقتصادی کشور و بودجه محدود در بخش های مختلف ، باید اول ببینیم که دولت می تواند از پس پرداخت تسهیلاتی که وعده داده است بر آید یا خیر؟ بانک ها برای پرداخت تسهیلات گوناگون باید ضمانتی برای باز پس گیری پول پرداختی خود داشته باشند زیرا این تسهیلات را با سپرده های مردم پرداخت می کنند و افراد در زمان مقرر سود سپردهای خود را از بانک طلب می کنند.

این کارشناس مسکن گفت: در غیر این صورت بانک ها نمی توانند به بهانه پرداخت تسهیلات به افراد دیگر ،از پرداخت سود سپرده ها سر باز زنند.از طرف دیگر بانک ها با توجه به محدویت مالی ترجیح می دهند با برنامه ریزی های درون بانکی،‌تسهیلات خود را در جهت سودآوری بیشتر در پروژه های مختلف سرمایه گذاری کنند و با عقد قرار دادهای مالی مختلف در مسیر اهداف خود حرکت کنند.

بانک ها به وظایف خود عمل کنند

ابیانه خاطر نشان کرد: بانک ها مکلف اند ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و نیازی نیست بانک مرکزی خط اعتباری برای بانک ها تعیین کند که باعث تورم شود. ولی در عمل شاهد هستیم تعداد بانک هایی که به وعده های خود عمل می کنند کمتر از انگشتان یک دست است. با این اتقاق ممکن است وعده بزرگ دولت برای ساخت مسکن شکست بخورد و تامین مالی پروژه های ساخت و ساز در کشور با چالش های جبران ناپذیری روبرو شود.

وی در پایان گفت: دولت باید برای رونق تولید بخش مسکن، بستر های اقتصادی کشور را در مسیر توسعه قرار دهد و با یک برنامه ریزی دقیق تعامل بانک ها و موسسات مالی را برای آرامش بازار مسکن، افزایش دهند.در غیر این صورت طرح هایی که به بانک ها ابلاغ می شود حالت تحمیلی به خود می گیرد و چه بسا در بلند مدت باعث ورشستگی بانک ها شود.

ارسال نظر