|
کدخبر: 231814

ورود مجلس به ماجرای گرانی بلیت هواپیما

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما و گذاشتن کف ۶۰۰ هزار تومانی برای آن، اصلا توجیه پذیر نیست و مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

راه و مسکن ورود مجلس به ماجرای گرانی بلیت هواپیما

عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما، ضمن انتقاد از این موضوع و مخصوصا گذاشتن کف قیمتی و آزاد بودن سقف قیمت، گفت: با توجه به شرایط جدید و با زدن واکسن کووید ۱۹ همچنین فروکش شدن این ویروس حجم مسافرت‌ها برای تمام ایرلاین‌های کشور با توجه به افزایش تعداد تقاضا پروازها افزایش پیدا کرده است. همچنین تمامی صندلی های ایرلاین‌ها نیز در این باره پر شده و همین امر توجیه پذیر است که پرواز خود را انجام دهند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: نوسان افزایش یا کاهش قیمت تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد ما یک تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می خواهد اتفاق جدیدی بیفتد. بر این اساس، این افزایش‌ها توجیه ندارد و برای کمک به وضعیت مردم در شرایط فعلی اقتصادی تمام ایرلاین‌ها باید هماهنگی‌های لازم و رویکرد مثبت لازم را برای ارائه خدمات داشته باشند.

وی با تاکید بر نظارت جدی مجلس بر روی قیمت بلیط هواپیماها تصریح کرد: مجلس کمیته‌های اقتصادی دارد که ظاهرا جلسه ایی نیز در همین باره صورت گرفته است. عزم جدی مجلس بر این است که در این زمینه ورود کند و پیگیر شود و به عنوان یک قوه ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین‌ها و حوزه هوایی کشور نظارت کند.

وی افزود: طعا در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی و با توجه به اینکه فعلا سریع‌ترین سامانه حمل و نقل کشور سامانه هوایی است می تواند نقش مؤثری در بخش صادرات و واردات و مسائل مرتبط با آرامش سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی و صاحبان صنایع ما داشته باشد که در همین راستا با ایجاد شرایط ناپایداری و نوسانی قیمت برای بازار فعلی توجیهی ندارد. به نظر من، حتما باید این نوع استراتژی که برروی قیمت های بلیط پیاده شده باید از طریق کمیسیون عمران بررسی و برخورد شود.

او در خصوص اینکه وزارت راه در جریان قیمت بلیط های هواپیما است گفت: با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی و مجموعه‌های هواپیمایی زیر مجموعه وزارت راه هستند حتما در جریان این امر بوده است. بنابراین، اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در این حوزه بیفتد قاعدتا باید از کانال وزارت راه رد شود.

این نماینده براین بارو است: این نکته را نیز اشاره کنم که گاها این نوع قیمتگذاری خودسرانه است و در اکثر سیستم های دولتی و غیر دولتی دیده می شود. جلسه ایی که روز گذشته اعضای سازمان هواپیمایی با اعضای کمیته هوایی کمیسیون عمران بود مبنی بر این بود که نظر کارشناسی ارائه و مانع ایجاد منع در خدمات هوایی کشور شود.

نجف زاده خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم از جمله کمیسیون عمران به دنبال شفافیت در این زمینه است. اما در کنار آن شفافیت باید در تمام بدنه‌های قوای ما وجود داشته باشد، یعنی قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه همه یکدست باید شفافیت را رعایت کنند. اگر این اتفاق بیفتد قطع به یقین تمام موضوعات شفاف خواهد شد. مجلس به دلیل جایگاه در راسی که دارد همچنین نظارتی که باید داشته باشد می تواند دلایل توجیهی قدرتمندی را از این دوستان (چه دولت و چه بخش ایرلاین‌های خصوصی) بخواهد که چه دلایلی برای این کار دارند.

منبع: بازار

ارسال نظر