|
کدخبر: 223580

تأثیر مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص شائبه تأثیر مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن گفت: مشاوران املاک برنامه ریز و سیاست‌گذار بازار مسکن نیستند و باید وزارت راه و شهرسازی در این زمینه پاسخگو باشد اما مردم فکر می‌کنند مشاوران املاک قیمت را گران می‌کنند اما ما کاره‌ای نیستیم و فقط دلال هستیم.

راه و مسکن تأثیر مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن

تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) مسکن در آبان ماه امسال ۲۰.۲ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است. به این معنا که خریداران تهرانی مسکن در آبان امسال باید به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد نسبت به آبان سال گذشته برای خرید مسکن هزینه کنند.

این مرکز تورم سالانه مسکن (۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال) را ۵۱.۸ درصد اعلام کرده است؛ تورم ماهانه مسکن در آبان نسبت به مهر نیز منفی نیم درصد بوده است.

تورم در بخش مسکن چقدر شد؟

بانک مرکزی نیز در گزارشی، رشد قیمت مسکن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۱۳۹۹) را ۱۷.۷ درصد و اندکی کمتر از تورم نقطه به نقطه مسکن که مرکز آمار منتشر کرده، اعلام کرده است.

این بانک متوسط قیمت مسکن در آبان امسال در تهران را بیش از ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع عنوان کرده است.

منبع گزارش‌های هر دو نهاد (مرکز آمار ایران و بانک مرکزی) سامانه معاملات املاک و مستغلات است که در اختیار شبکه مشاوران املاک بوده و معاملات مسکن که در دفاتر مشاوران املاک رخ می‌دهد، در این سامانه ثبت می‌شود.

این در حالی است که قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش از این در نشست خبری گفته بود فقط ۶۰ درصد معاملات مسکن در سامانه مذکور که در اختیار اتاق اصناف ایران بوده و این اتاق، اطلاعات آن را به سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت، راه و شهرسازی، بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه می‌دهد، ثبت می‌شود.

مصطفی قلی خسروی درباره تأثیر گزارش بازار مسکن بانک مرکزی بر وضعیت فعلی این بازار افزود: از دولت یازدهم به بعد بانک مرکزی اقدام به انتشار گزارش وضعیت بازار مسکن در هر ماه کرده است. به نظر بنده داده‌های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه گزارش‌های بازار مسکن بانک مرکزی، این بازار را متشنج می‌کند، بیان کرد: بازار مسکن یک فرآیند آزاد دارد و به صورت اتوماتیک خود را کنترل می‌کند اما گزارش‌هایی که بانک مرکزی و مرکز آمار در این خصوص ارائه می‌دهند، این خودکنترلی را از بین برده و سبب متشنج شدن آن شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تصریح کرد: به عنوان مثال در خرداد سال گذشته بانک مرکزی از افزایش ۴۸ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران خبر داده بود در حالی که برآورد ما از افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها بود اما با جوسازی بانک مرکزی، رشد قیمت‌ها ناگهان به ۹۰ درصد رسید.

تعیین سقف اجاره‌بها از سوی ستاد کرونا اشتباه بود

قلی خسروی به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعیین سقف ۲۵ درصدی اجاره بها اشاره و تأکید کرد: این مصوبه سبب شد تا صاحب خانه‌هایی که تمایلی به افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها نداشته باشند، این اقدام را انجام دهند. حتی افزایش اجاره بها به ۶۵ درصد هم رسیده است.

وی در خصوص شائبه تأثیر مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن، ادامه داد: مشاوران املاک برنامه ریز و سیاست‌گذار بازار مسکن نیستند و باید وزارت راه و شهرسازی در این خصوص پاسخگو باشد اما مردم فکر می‌کنند مشاوران املاک قیمت را گران می‌کنند اما ما کاره‌ای نیستیم و صرفاً دلال هستیم.

بنگاهی‌ها عامل گرانی مسکن نیستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار کرد: اگر از مشاور املاک بپرسید قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه فعالیت شما چه مقدار است، می‌گوید متری ۴۰ میلیون تومان. حال اگر از وی بخواهید ملک شما را متری ۸۰ میلیون تومان به فروش برساند، مشاور املاک زیر بار نمی‌رود.

قلی خسروی بیان کرد: اما اگر از وی بخواهید آن ملک را متری ۳۸ میلیون تومان بفروشد، بلافاصله استقبال می‌کند چون می‌خواهد کمیسیون از خرید و فروش بگیرد.

وی در خصوص طرح اخیر کمیسیون عمران مجلس مبنی بر ساماندهی مشاوران املاک، عنوان کرد: با این طرح مشکلی ندارم اما سبب می‌شود تا به وضعیت بازار مسکن دامن زده شود. برخی نمایندگان مجلس تأکید می‌کنند مشاوران املاک قیمت مسکن را گران کرده است اما این گونه نیست. ضمن اینکه مذاکره‌ای با صنف مشاوران املاک در خصوص این طرح تاکنون صورت نگرفته است.

منبع: مهر
  • بهزاد ارسالی در

    در یک تحقیق میدانی متوجه خواهید شد که عا مل اصلی گرانی مسکن خود همین بنگاههای معا ملات ملکی هستن که برای گرفتن حق العمل کا ر خود مالک رو وادار به قیمت گذاری نا متع ارف بر روی ملک خود چه به لحاط اجاره و چه فروش بگذارند و متاسفانه تعداشان نیز کم نیست .و در چند ساله اخیر تحت عنوان اشتغا ل زائی پروانه های بسیاری برای آنها صادر شده .

ارسال نظر