|
کدخبر: 212385 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح شد:

راهکار ویژه برای حل مشکل کمبود مسکن در کشور

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: در بخش مسکن هر جا که دولت به بخش خصوصی توجه کرد هم خود سازمان و هم مردم استفاده مثبت برده اند و هر کجا که از بخش خصوصی روی برگردانده ضرر کرده است.

راه و مسکن راهکار ویژه برای حل مشکل کمبود مسکن در کشور

با توجه به عدم توازن عرضه و تقاضای مسکن در کشور چند سالی است شاهد افزایش افسار گریخته قیمت ها در این حوزه بوده ایم و برای حل این مشکل، سیاست های مختلفی در دولت های گذشته به کار گرفته شده است تاثیر چندانی در حل این مشکل بزرگ نداشته است. حال برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی با مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

قلی-خسروی

مصطفی‌قلی خسروی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس راه و مسکن گسترش نیوز گفت: یک شبه یا یک ماهه نمی شود معجزه کرد و تمامی مشکلات بازار مسکن را در کشور حل کرد ولی با توجه به توانمندی وزیر راه شهرسازی و سابقه قابل قبولی که در وزارت نفت داشته است می توان به بهبود وضعیت مسکن در کشور امیدوار بود. وزارت دفاع در این سال ها توانسته است دسترسی به یک تکنولوژی صنعتی را پیدا کند که می تواند ۱۵ طبقه را در زمان کوتاهی ساخته و تحویل مردم دهد و اگر وزارت راه و شهرسازی به این موضوع توجه کند و با وزارت دفاع همکاری های لازم را صورت دهد ،کشور می‌تواند کمبود ۵ میلیون مسکن در کشور را در مدت ۴ سال برطرف کند.

ارتباط ساخت و ساز مسکن و اشتغالزایی در کشور

وی ادامه داد: همچنین مجلس و وزارت راه و شهرسازی به دنبال این است که ساخت سالی یک میلیون مسکن را در کشور اجرا کند و در صورت اجرایی شدن این پروژه در کشور حداقل ۱۷۵ شغل کلیدی در کشور راه اندازی می شود که این موضوع  اشتغالزایی در کشور را متحول خواهد کرد .

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت : اقای اسلامی از زمانی که وزیر راه و مسکن شد پروژه مسکن ملی را راه اندازی کرد ولی آن طور که باید و شاید روند پیشرفت مسکن ملی در کشور پیش نرفت بنابراین موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که ما باید به بخش خصوصی توجه ویژه ای کنیم و از تجربه انبوه سازان که قبلا در مسکن مهر بکار گرفته شده است استفاده بیشتری ببریم تا زودتر به نتیجه دلخواه برسیم و بازار مسکن به تعادل برسد. همچنین هر جا که دولت به بخش خصوصی توجه کرد هم خود سازمان و هم مردم استفاده مثبت برده اند و هر کجا که از بخش خصوصی روی برگردانده ضرر کرده است.

خسروی گفت :باید کسانی که در راس وزارت راه و شهرسازی روی کار آمده اند از تجربه های بد و تلخی که قبلا وجود داشته است اجتناب کنند و کنترل بر روی بانک مرکزی و مرکز آمار را داشته باشند تا امار دقیق از وضعیت واقعی بازار مسکن به دست بیاورند. چون ممکن است مرکز امار یک سری داده های غلط منتشر کند که از وضعیت واقعی بازار به دور باشد که با این کار بازار مسکن دچار تشنج می شود و اگر دولت بازار مسکن را به روال طبیعی خود رها کند مسلما بازار می تواند ،خودش را تنظیم می کند.

وی افزود : اقتصاد سالم بر این اساس است که ما باید همه چیز را در کشور کنترل کنیم و وزارت صنعت و وزارت جهاد و کشاورزی نیز باید با وزارت راه و مسکن همکاری کنند تا این هرج و مرج گرانی از بین برود. با توجه به روی کار آمدن دولت جدید باید همه دست به دست هم دهند برای یک ارامش و جهاد اقتصادی و صنعتی و یک کار شبانه روزی که این عقب ماندگی های هشت ساله جبران شود.

قلی خسروی در ادامه گفت: مساله دیگر این است که برای بهبود شرایط، باید بانک ها و ارگان ها از ساخت و ساز دست بکشند زیرا زمانی که بخش خصوصی مشغول  ساخت و ساز بود دولت بر نحوه کار نظارت می کرد ولی حالا که ارگان ها و بانک ها ساخت ساز انجام می دهد چه کسی میتواند نظارت کافی بر این سازمان ها داشته باشد؟ حال این سوال پیش می آید ایا  منطقی است کسی که با زحمت و پس انداز خانه ای خریده است خانه خود را خالی بگذارد ؟ جواب عقلانی  که به سوال میتوان داد خیر است زیرا بیشتر  خانه های خالی برای ارگان ها و بانک ها است تا تورم ایجاد شود و این سازمان ها سود بیشتری کنند..بر این اساس ما باید نظام بانکداری را اصلاح کنیم.

 تاثیر مالیات بر خانه های خالی بر بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان اظهار کرد: در مورد مالیات بر خانه های خالی چند سالی است که این قانون مصوب شده است ولی نتوانسته که اجرایی شود همچنین مالیات بر عایدی مسکن جلوی ترقی و تعالی کار را می گیرد زیرا باعث فراری دادن سرمایه گذاران بخش مسکن می شود. به عنوان مثال ترکیه با ارائه تسهیلات و شرایط راحت باعث فراری دادن سرمایه از کشور ما شده است و کشور هیچ سودی از این معاملات نبرده است و فقط ارز از کشور خارج شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها