|
کدخبر: 212298

سیگنال سقوط قیمت ها در بازار مسکن

آغاز ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن با ایجاد امیدواری برای کاهش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن و هدایت تقاضای سرگردان به سمت یک طرح با کیفیت و ارزان، بازار مسکن را در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با ثبات نرخ و البته کاهش قیمت‌ها در برخی مناطق تهران مواجه کرد.

همزمان با شروع ثبت‌نام در طرح نهضت ملی که نوید ساخت و عرضه ۴ میلیون واحد مسکونی را تا ۱۴۰۴ می‌دهد، بازار مسکن آرام گرفته و رشد قیمت‌ ها در نیمه دوم سال متوقف شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن با ریزش قیمت در برخی مناطق و ثبات قیمت در برخی مناطق دیگر مواجه شده است.

بازار مسکن در شش ماه نخست سال از تقاضاهای سرگردان رنج می‌برد و جمعیت زیادی که نتوانسته بودند در طرح‌های قبلی مسکنی ثبت‌نام کنند به عنوان متقاضی مصرفی خانه در صف انتظار مانده بودند.

دولت سیزدهم با اجرای مصوبه مجلس تحت عنوان «قانون جهش تولید و تامین مسکن» که در آن بر ساخت و تولید مستمر مسکن تاکید شده است هدایت تقاضاهای سرگردان را برعهده گرفت و تصمیم گرفت با اختصاص زمین‌های رایگان در بیش از ۸۰۰ شهر، دهک‌های اول تا سوم را که هنوز نتوانستند در طرح‌های گذشته مسکنی، صاحبخانه شوند را با حمایت دولت از صف انتظار خارج کند.

هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال احداث می‌شود که دولت سیزدهم باید این عدد را به یک میلیون برساند و بازار مسکن را از سایه سنگین کمبود واحد مسکونی خارج کند.

در طرح جهش تولید مسکن همه دهک‌ها مشارکت داده می‌شوند به نحوی که دهک‌های بالا با دریافت وام و پرداخت سود بانکی معمولی و دهک‌های پایین با حمایت دولت و تسهیل‌گری در تامین زمین، مصالح ساختمانی و تامین منابع مالی می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند که این موضوع در بازار عرضه و تقاضا تعادل ایجاد خواهد کرد.

با توجه به پیشران بودن حوزه مسکن در اقتصاد کشور و نیاز سالیانه به یک میلیون واحد مسکونی، افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در برنامه اجرایی دولت قرار دارد تا با رشد سقف وام‌ها و افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن، رونق به این بازار بازگردد و قیمت‌ها کنترل شود.

هنوز آمار رسمی قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است اما واسطه‌های ملکی در چند محله از شهر تهران در خصوص فضای مثبت بازار و کاهش جو روانی ناشی از کمبود واحد مسکونی در پی شروع ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن سخن می‌گویند. همزمان در چندین محله تهران خبر از کاهش قیمت‌های پیشنهادی مالکان می رسد، هر چند هنوز این شرایط در همه مناطق تهران حاکم نیست و سوداگری در برخی مناطق تهران به قوت خود ادامه دارد.

در شهریورماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل(مرداد) و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۴ درصد و ۳۰.۵ درصد افزایش داشته است.

با این حال مشاهدات میدانی در روزهای اخیر از وضعیت معاملات ملکی در هفت منطقه پایتخت حاکی از معاملات با همان نرخ‌های شهریورماه و یا نزدیک به نرخ‌های تابستان امسال است.

واحدهای مسکونی در منطقه پنج تهران که بیشترین تعداد معاملات مسکن را هر ماه به خود اختصاص می‌دهد، در مهرماه نیز در دامنه قیمتی ۳۶ تا ۳۷و میلیون تومان خرید وفروش شد. با این تفاوت که مالکان نرمش بیشتری از خود نشان داده و راضی به فروش ملک خود با قیمت‌های تابستان امسال شدند.

واحدهای مسکونی در مناطق ۲و ۳ تهران که در شهریور امسال به ترتیب معادل ۴۹ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و ۶۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان خرید و فروش می‌شدند، در مهر امسال یا با همین قیمت و یا نزدیک این قیمت‌ها فروش رفته‌اند.

هر چند معاملات مسکن در منطقه یک پایتخت با رشد اندک قیمت‌ ها مواجه شده، اما در مناطق ۷، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۲۰ و ۲۱ قیمت‌ها نسبت به شهریور ماه کاهش داشته است.

علاوه‌بر تاثیر وضعیت کلان اقتصاد بر بازار مسکن، کمبود عرضه نسبت به تقاضا و افزایش صف متقاضیان خرید خانه در سال‌های گذشته به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

کاهش معاملات ملک به علت رشد قیمت‌ها و افت تمایل برای تولید مسکن به سبب نبود چشم انداز روشن از بازده سرمایه، ساخت و ساز در شهر تهران را نسبت به سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۷۶ درصد کاهش داده است.

دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن تاکید دارد تا ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی را به بازار عرضه خواهد کرد که اکنون عملیات ساخت ۲ میلیون واحد شروع و یا درآستانه شروع قرار دارد.

اکنون فراخوان ثبت‌نام مسکن در ۳۱ استان کشور داده شده و سهمیه هر استان برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در فاز اول سال ۱۴۰۰ مشخص شده، زمین مورد نیاز ساخت مسکن در بسیاری شهرها نیز فراهم شده است.

برای کلانشهر تهران هم که بیشترین تاثیر را از جهش قیمت‌ها داشته، احداث واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده است و شهروندان تهرانی می‌توانند بر اساس شرایط اعلامی و در صورت واجد شرایط بودن، در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای پرند، هشتگرد، پاکدشت، ایوانکی و رباط کریم ثبت‌نام کنند.

متقاضیان باید شروط چهارگانه همچون متاهل بودن، عدم مالکیت خصوصی، سبز بودن فرم «ج» و سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا دارا باشند. زنان خودسرپرست به شرط داشتن ۳۵ سال سن، نخبگان علمی، افراد مجرد که قبلا ازدواج کرده و جدا شده‌اند و افراد مجرد دارای معلولیت با ۲۰ سال سن می‌توانند در طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) نام‌نویسی کنند.

منبع: ایران جیب

ارسال نظر