|
کدخبر: 206825

زمان آغاز ثبت‌نام متقاضیان مسکن اعلام شد + جزییات

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه تسهیلات ساخت مسکن در قانون پیش‌بینی شده است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن تسهیلات داده شود.

راه و مسکن زمان آغاز ثبت‌نام متقاضیان مسکن اعلام شد + جزییات

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست شورای عالی مسکن و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گفت: با شروع دولت سیزدهم برای عمل به قول رییس جمهور و اجرای قانون جهش تولید مسکن که دو هفته پیش عملا به دولت ابلاغ شده است، اقداماتی انجام دادیم که بتوانیم تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را محقق کنیم. 

وی ادامه داد: برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال  نمی‌توان در هر سال تنها یک میلیون واحد مسکونی احداث کرد، چراکه ساخت مسکن یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد. ما برای جبران این موضوع و حل مساله زمانبندی مجبوریم که احداث تعداد بیشتری مسکن را آغاز کنیم. بنابراین در حال آغاز احداث دو میلیون واحد مسکونی هستیم. تفاهم‌نامه احداث بخشی از این واحدها امروز در حضور رییس جمهور با بنیاد مسکن، صندوق تعاون، وزارت کار، بسیج و مجموعه کسانی که در حوزه توزیع مدیریت ساخت به ما کمک می‌کنند، امضا شد و به زودی عملیات اجرایی احداث دو میلیون واحد مسکونی آغاز می‌شود.

قاسمی با اشاره به اقدامات اجرایی انجام شده برای احداث این واحدهای مسکونی گفت: اولا لازم بود که مساله زمین به عنوان یک موضوع مهم مرتفع شود. در ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی ایجاد بانک زمین پیش‌بینی شده بود که این مورد اکنون  پیشرفت خوبی دارد. نیاز کشور باید از محل زمین‌های دولت تامین شود که بخشی از آن در این مدت کوتاه محقق شده است.

وی ادامه داد: در زمینه تسهیلات در قانون پیش‌بینی شده است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن تسهیلات داده شود. این مساله قانون است و باید اجرا شود. به عنوان یک اقدام دیگر ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارتخانه شروع شده و این اقدام می‌تواند بازوی موفقی برای اجرای این قانون باشد. امیدواریم که بتوانیم به این توافقات سرعت دهیم و مساله ساخت مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین با قیمت مناسب را حل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از تجربه مسکن مهر و نمونه‌های ساخته شده در کشور به خوبی استفاده کردیم. از حسن این طرح‌ها با خبریم و معایب آن‌ها را نیز دیده‌ایم. ساخت واحدهای مسکونی جدید تقاضا محور است، به این معنی که هرجا که تقاضا باشد، واحدهای مسکونی احداث می‌شود حداکثر ظرف ١٠ روز آینده ثبت نام در سامانه مجددا شروع شده و بر اساس نیازی که مردم اعلام می‌کنند، واحدهای مسکونی احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: تامین زمین برای این طرح مراحل مختلفی دارد. در مرحله اول از زمین‌های درون شهر که متعلق به دولت است با تغییر کاربری استفاده خواهیم کرد. در گام دوم زمین‌های در کنار شهرها با الحاق به شهر در این طرح به کار گرفته خواهند شد، به شرطی که بخش‌های زیرساختی آن‌ها آماده باشد.  مرحله سوم  نیز احداث مسکن در شهرهای جدید است. 

قاسمی با اشاره به فرآیند شناسایی متقاضیان واحدهای مسکونی گفت: تعدادی از نیازمندان شناسایی شده‌اند. ۵۲۰ هزار نفر با اسم و شماره ملی مشخص شده‌اند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. اما در نهایت ثبت نام در این سامانه مشخص خواهد کرد که با توجه به فرم ج مشخص می‌شود که چه کسانی می‌توانند صاحب مسکن شوند.

وی افزود: این یک فرصت بسیار استثنایی است چراکه اولا زمین‌ها متعلق به دولت است، ثانیا تسهیلات خوبی اعطا می‌شود و ثالثا ارائه خدمات به صورت رایگان توسط دولت انجام خواهد شد. یعنی همزمان با احداث واحدهای مسکونی نیازهای خدماتی مثل درمانگاه، پارک و نیازمندی‌های عمومی توسط دولت احداث شده تا شرایط اجتماعی برای سکونت مردم در واحدها فراهم شود. 

این عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: مسکن اساسا توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود. بخش دولتی اساسا در ساخت مسکن موفق نبوده و بنا هم ندارد که در زمینه احداث مسکن ورود کند. دولت  احداث این واحدهای مسکونی را هدایت و حمایت می‌کند و  در روزهای آینده با انبوه سازان و تعاونی‌ها نشست‌هایی برگزار خواهد شد که بخش خصوصی وارد این حوزه شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس برآورد کارشناسی دقیق کشور به احداث حداقل سالی یک میلیون مسکن نیاز دارد، گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود که این یعنی جای خالی احداث سالانه حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی  که نیاز کشور است، وجود دارد. امروز بر اساس گزارش دقیقی که در شورای عالی مسکن نیز ارائه شد، سهم هزینه مسکن از سبد هزینه خانوار در روستاها ۱۸ درصد، در شهرها حدود ۳۲ درصد و در کلانشهرها بالای ۴۵ درصد است. این سهم در تهران بالاتر نیز هست که نشان می‌دهد در حوزه مسکن نیاز به اقدام فوری وجود دارد.

وی ادامه داد: طبیعی است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مسکن است و اگر عرضه مسکن اضافه شود، قیمت کم خواهد شد. نکته مهم این است که سرمایه گذاری در بخش مسکن نیز در این طرح دیده شده است، یعنی بر اساس این طرح به کسانی که به قصد فروش مسکن می‌سازند نیز تسهیلاتی عرضه خواهد شد.

 

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    لابد اینم میگن یک میلیارد منه کارگر با چ ند تا بچه ۱۰۰ میلیونم ندارم چه برسه به ۱ ‌میلیارد که تو رویاهامونه

ارسال نظر