|
کدخبر: 204756

اقدامی ویژه برای ریزش قیمت مسکن در بازار

فروش اوراق وام جدید مسکن کلید خورد و از این پس زوج‌ها می‌توانند بین ۲۴۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. همچنین امکان دریافت وام انفرادی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وجود دارد اما با این پول کجا می‌توان خانه خرید؟

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد .

همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

با وام جدید کجا می توان خانه خرید؟ / خانه های نیم میلیارد تومانی تهران

فروش اوراق وام جدید مسکن کلید خورد و از این پس زوج‌ها می‌توانند بین ۲۴۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. همچنین امکان دریافت وام انفرادی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وجود دارد اما با این پول کجا می‌توان خانه خرید؟

 چندی پیش سقف وام مسکن به ۴۸۰ میلیون تومان رسید و حالا خبر آمده است که فروش اوراق وام جدید آغاز شده است. بر این اساس معاونت توسعه کسب و کار شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افزایش مبالغ وام مسکن را در معاملات خود لحاظ کرده است و از این پس زوج‌های تهرانی می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله را از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن دریافت کنند.

همچنین سقف اوراق وام انفرادی در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هم زوج‌ها می‌توانند ۳۲۰ میلیون تومان و افراد ۱۶۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن خریداری کنند که البته علاوه بر این مبالغ، وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله هم به زوجین و افراد متقاضی وام در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تعلق می‌گیرد.

در سایر مناطق شهری هم ۲۴۰ میلیون تومان و برای افراد ۱۲۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن قابل خرید است و زوجین و افراد متقاضی وام مسکن می‌توانند علاوه بر این ۸۰ میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند.

قدرت خرید وام در بازار خانه‌های نوساز

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد ماه، به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است و با این حساب با وام مسکن زوجین تهرانی فقط می‌شود ۱۶ متر خانه نوساز خرید.

با این وجود، وام مسکن به خانه‌هایی که تا ۲۵ سال قدمت دارند، نیز تعلق می‌گیرد و این مساله می‌تواند قدرت خرید زوج‌ها را افزایش دهد اما با وام ۴۸۰ میلیون تومانی زوج‌های تهرانی کجا می‌توان خانه خرید؟

در کدام مناطق تهران می‌توان خانه خرید؟

زوج‌‎‌های تهرانی با وام ۴۸۰ میلیون تومانی همچنان می‌توانند در مناطق ۲۲گانه تهران خانه بخرند. البته واقعیت این است که در حال حاضر در بازار مسکن تهران، خانه هایی وجود دارد که زیر نیم میلیارد تومان قیمت دارند اما این گزینه‌ها بسیار محدود هستند.  

جستجو در آخرین آگهی های مسکن شهر تهران نشان می دهد که بیشتر خانه هایی که زیر نیم میلیارد تومان قیمت دارند، در محدوده هایی مانند یافت آباد، حوالی دریاچه چیتگر، مهرآباد، انتهای اتوبان نواب و ... واقع شده اند.

به عنوان مثال بهای یک آپارتمان ۵۰ متری ساخت سال ۹۸ در یافت آباد ۴۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده یا آپارتمان ۵۵ متری دیگری در همان منطقه با سال ساخت ۹۰ حدود ۴۳۰ میلیون تومان آگهی شده است.

یک واحد آپارتمانی ۵۵ متری و نوساز در مهرآباد جنوبی، شهرک مرتضی گرد هم با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در منطقه جیحون هم بهای یک آپارتمان ۴۲ متری که در سال ۸۸ ساخته شده، حدود ۴۲۵ میلیون تومان است.

اگر بخواهید در حوالی پایتخت خانه بخرید...

برای خرید آپارتمان با وام جدید در حوالی تهران دست زوجین بازتر و گزینه های بیشتری در دسترس است. البته باید توجه کنید که برای خرید مسکن در حوالی شهر تهران وام کمتری تعلق می‌گیرد و سقف وام قابل دریافت برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان است.

در منطقه اندیشه تهران یک آپارتمان ۶۱ متری با سال ساخت ۸۷ به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان عرضه شده و در همین منطقه یک آپارتمان ۴۷ متری ساخت سال ۹۰ با بهای ۲۹۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

در پرند یک واحد ۶۲ متری تقریبا نوساز ۳۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در شهر قدس هم یک واحد ۵۰ متری نوساز با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می شود.

در بومهن یک آپارتمان ۶۵ متری ساخت سال ۹۵ با نرخ ۳۲۵ میلیون تومان عرضه شده و یک آپارتمان ۵۶ متری ساخت سال ساخت ۹۱ در شهریار با قیمت ۳۷۰ میلیون تومان فروخته می شود.

برای وام جدید مسکن چقدر باید قسط بدهید؟

اقساط وام جدید مسکن تقریبا سنگین است و زوجینی که وام ۴۸۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، باید ماهانه حدود ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی و ۲ میلیون تومان در ماه بابت وام جعاله اقساط پرداخت کنند.

زوج‌هایی که وام ۴۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند هم باید ماهانه ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بابت اقساط وام ۳۲۰ میلیون تومانی و ماهانه ۲ میلیون تومان بابت وام جعاله پرداخت کنند.

و البته اقساط ۷ تا ۸ میلیون تومان وام مسکن زوجین تقریبا دو برابر حداقل دستمزد در ایران است و پرداخت آن از عهده بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج است.

چه کسانی نمی‌توانند وام جدید را دریافت کنند؟

بر اساس مقررات بانک مسکن، افرادی که قبلا وام مسکن گرفته اما آن را تسویه نکرده‌اند نمی‌توانند از این وام برخوردار شوند. همچنین اگر خانه‌ای قبلا وام مسکن دریافت کرده است نمی‌توانید مبلغ وام جدید را برای آن خانه اعمال کنید و در واقع اگر شما مثلا برای خرید خانه خود ۲۴۰ میلیون تومان وام گرفته‌اید نمی‌توانید مبلغ وام را به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش دهید و این وام فقط برای خرید خانه جدید پرداخت می‌شود.

ضمن اینکه اگر خانه‌ای بخرید که قدمت آن بالای ۲۵ سال است مبالغ پایین‌تر وام به شما تعلق می‌گیرد و نمی‌توانید از سقف وام مسکن استفاده کنید.

اقدامی ویژه برای ریزش قیمت مسکن در بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در ۴۰ شهرک جدید را در برنامه خود قرار داده‌ایم که می‌تواند تعادل مناسبی در بازار مسکن ایجاد کند.

حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: در راستای سیاست تامین مسکن توسط دولت سیزدهم ظرفیت ساخت ۴۰ شهرک را ایجاد کردیم. یکی از موارد مهم در احداث واحدهای مسکونی موضوع تامین زمین است که شهرک‌ها می‌تواند کمک خوبی به این مساله کند.

وی افزود: تعداد واحدهای مسکونی در ۴۰ شهرک ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ واحد خواهد بود. از این تعداد ۱۰ شهرک در استان مازندران، هفت شهرک در گلستان، شش مورد در فارس، سه مورد در یزد، سه شهرک در تهران، دو مورد در آذربایجان شرقی، دو شهرک در هرمزگان است و در استانهای البرز، اصفهان، کردستان، کرمان، اردبیل، سمنان و خراسان جنوبی هرکدام یک شهرک ساخته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  در روزهای اخیر بازدیدی از منطقه تازه تاسیس اینچه برون در استان گلستان داشتیم گفت: شهر گرگان با توجه به افزایش قیمت مسکن نیاز به مسکن دارد و باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود. انواع راه حل‌ها از جمله شهرک‌ها را مدنظر قرار دادیم. پیشنهاداتی هم توسط مسئولان محلی انجام شد و اراضی را در چند منطقه معرفی کردند. ما نیز همزمان مطالعات را انجام می‌دهیم.

طاهرخانی، فرآیند احداث شهرک‌ها را در چند مرحله عنوان و تصریح کرد: بعد از اینکه مطالعات انجام شد موضوع از لحاظ مسائل شهری، اقتصادی و اجتماعی بررسی و مکان‌یابی می‌شود. سپس به کارگروه زیربنایی استان تحویل و شورای زیربنایی توسعه استان آن را مصوب می‌کند. بعد برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌رود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: در حال حاضر احداث ۴۰ شهرک در دستور کار شرکت عمران قرار دارد که نیشتمان در استان کردستان به تصویب رسیده است. در اردبیل و اردکان نیز اقدامات اولیه در حال انجام است. مابقی نیز عمدتا در مراحل بررسی و تصویب استانها هستند.

وی احداث سه شهرک در استان تهران را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: مطالعات این سه شهرک انجام شده و در مرحله بررسی و تصویب استانی و ملی قرار دارد.

طاهرخانی تاکید کرد: ساخت و توسعه شهرک ها ظرفیت سکونتگاهی جدیدی را به کشور عرضه می‌کند که ثمراتی همچون جذب سرریز جمعیت شهرها و کنترل بازار مسکن را در پی دارد.

اتحادیه املاک: به هیچ عنوان نخرید!

فروش متری برج‌های مسکونی تهران، پدیده تازه بازار مسکن است. حالا در فضای مجازی آگهی های متعددی منتشر شده که برج های مسکونی را در قواره های ۲۰ متری می فروشد. کافی است جستجوی کوتاهی در سایت دیوار داشته باشید تا با انبوهی از این آگهی ها مواجه شوید.

آگهی های که مدعی هستند به اندازه جیب تان برایتان خانه می خرند ولو شده به حد یک دانگ از آپارتمانی در برجی بلند. بخشی از این آپارتمان های عرضه شده، هنوز ساخته نشده اند و در مرحله پیش فروش قرار دارند و بخشی دیگر آپارتمان های نوساز و آماده تحویل را برای فروش عرضه کرده اند.

۲۰ متر آپارتمان به فروش می‌رسد! بدون اتاق، طبقه مثبت ۳۰، جنب ایران‌مال، ویوی ابدی کوه و دریاچه، سنوات ۲۶ سال" این متن یکی از این آگهی های عجیب است.

 صاحب آگهی  توضیح می دهد که آپارتمان در یک برج مسکونی قرار دارد که البته هنوز ساخته نشده و کلنگ آن قبل از نوروز ۱۴۰۰ به زمین خورده است.

و اضافه می کند که ساخت و ساز برج احتمالا دو یا سه سال آینده به پایان می رسد و واحدهای مسکونی تا آن زمان تحویل داده می شود.

بر اساس توضیح این فروشنده، امکان خرید دو یا چند سهام ۲۰ متری وجود دارد و افراد با خرید سه سهم ۲۰ متری می توانند صاحب یک آپارتمان ۶۰ متری شوند.

آپارتمان های ارزان در برج های همسایه ایران مال!

بیشتر این آگهی ها مربوط به غرب تهران و منطقه ۲۲ است و هر قواره ۲۰ متری از ۱۸۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد. جالب اینکه قواره های ارزان تر متعلق به واحدهایی است که نزدیک به ایران مال واقع شده اند! و قواره های گران تر در شهرک صدرا دهکده المپیک جانمایی شده اند.

فروشندگان درباره علت ارزان تر بودن آپارتمان های نزدیک به ایران مال می گویند که این زمین ها متعلق به ارتش بوده و ارتش آن را به صورت رایگان به پرسنل خود واگذار کرده است تا آنها بتوانند در قالب تعاونی ساخت و ساز کنند. به همین دلیل قیمت زمین در این پروژه لحاظ نشده و تنها هزینه ساخت و ساز دریافت می شود!

بر اساس توضیح این دسته از فروشندگان، هر پرسنل ارتش ۲۰ متر آپارتمان سهم گرفته است و کسانی که تمایل دارند می توانند سهم خود را خرید و فروش کنند.

آنها همچنین درباره درج عنوان "سنوات" در آگهی های فروش سهم توضیح می دهند که اولویت انتخاب واحد با پرسنلی است که سابقه کار بیشتر دارند و به همین دلیل سهامی که متعلق به ارتشی های قدیمی است ارزش بیشتری دارد!

روند رشد مسکن متوقف می‌شود

رامین گوران اوریمی گفت: در یک ماه اخیر میلگرد با سه هزار و ۴۰۰ تومان کاهش با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان به دست انبوه‌سازان می‌رسد. اکنون مهمترین برنامه دولت و همچنین انتظار فعالان بخش خصوصی ثبات قیمت‌ها است. بنابراین مسکن دیگر ارزان نمی‌شود و ممکن است با سیاست‌های در نظر گرفته شده روند رشد آن متوقف شود.

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵٫۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸٫۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹٫۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: نامه نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها