|
کدخبر: 199678

مشکل جدی در حوزه بازار مسکن!

فروغمند اعرابی، کارشناس صنعت ساختمان از کمبود نیروی انسانی متخصص و با سابقه در حوزه ساخت مسکن گفت و بیان کرد: در کشور بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند پیمانکاران و انبوه‌سازان فصلی هستند.

هوشنگ فروغمند اعرابی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت ساختمان با بیان اینکه قیمت مسکن نکته منفی این بازار نیست، گفت: مشکلات قیمت لحظه ای و در بازه زمانی سه تا چهار سال تعریف می شوند.        

مشکلاتی در حوزه مسکن وجود دارد که با وجود گذشت بیش از سه یا چهار دهه، همچنان پابرجا هستند. مسکن هایی به شکل انبوه در کشور ساخته شده اند که نکات اولیه در آن ها اساس آن رعایت نشده است.       

وی با انتقاد از عدم توجه به ابعاد مختلف ساخت مسکن تصریح کرد: در گام نخست ساخت مسکن به ویژه در شکل انبوه باید به مشکلات اجتماعی آن توجه کرد. به عنوان مثال در طرح جامع مسکن، به اجتماع، محیط زیست و جامعه توجه نشده است و صرفاً ساخت انبوه مسکن محور این طرح است که طبیعتاً نتیجه آن ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و نبود زیرساخت هایی همچون آب برق گاز و انرژی است.

این استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که وقتی موضوع مسکن همه جانبه و با توجه به مسائل اجتماعی آن در نظر گرفته شود به این نتیجه خواهیم رسید که نباید به هر شکل و هر کجا مسکن ساخت بیان کرد: متاسفانه برنامه های ده، بیست و سی ساله برای حوزه مسکن طرح ریزی نشده اند و به همین جهت شاهد رکود در این بخش هستیم.

وی از کمبود نیروی انسانی متخصص و با سابقه در حوزه ساخت مسکن گفت و عنوان کرد: در کشور بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند پیمانکاران و انبوه ‌سازان فصلی هستند یعنی کسانی که برای مثال سه سال کار می‌کنند و دو سال هیچ فعالیتی ندارند.

در حالی که باید کارگری داشته باشیم که ۲۰ سال به صورت تخصصی در حوزه مسکن فعالیت کرده باشد و پس از آن تجربیات خود را به نسل های بعد انتقال دهد.

این کارشناس صنعت ساختمان درباره ابعاد نادیده گرفتن جامعه و محیط در انبوه سازی گفت: متاسفانه یکی از نتایج این نادیده گرفتن نبود محله است؛ به عنوان مثال در منطقه ۲۲ صرفاً خانه ساخته شده است اما مفهومی به نام محله ایجاد نشده است و در نتیجه شاهد بروز مشکلات اجتماعی در این مناطق هستیم.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها