|
کدخبر: 183885

در گفت و گوی گسترش نیوز با یک کارشناس بانکی:

معادله دو سر سود نوسازی بافت فرسوده

دولت با در نظر گرفتن تسهیلات نوسازی بافت فرسوده،تلاش برای ترغیب خرید متقاضیان و در نهایت بازسازی بافت فرسوده دارد.

راه و مسکن معادله دو سر سود نوسازی بافت فرسوده

نابسامانی در بازار مسکن و تورم شدید در خرید و رهن مسکن سبب شد تا مردم تمایل بیشتری برای  دریافت انواع تسهیلات مسکن داشته باشند. در این میان تسهیلات بانکی ویژه برای نوسازی و ترمیم بافت فرسوده،متقاضیان خرید ملک در بافت فرسوده را افزایش داد.

بافت فرسوده را مناطق آسیب پذیر شهر تشکیل می دهد. شناسایی بافت فرسوده بر اساس معیارهای مشخصی انجام می شود. مثلا، مناطقی که بیش از  ۵۰ درصد خانه‌های آن مساحتی کمتر از ۲۰۰ متر مربع داشته باشند، به فشردگی بافت با مساحت کم تبدیل می شود. در تهران ۷ منطقه ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۱۹ جز بافت فرسوده هستند. در ادامه با یکی از کارشناسان امور بانکی در خصوص تسهیلات نوسازی بافت فرسوده صحبت کردیم.

اکبر-حسینی-بانک

اکبر حسینی کارشناس امور بانکی گفت: برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، متقاضی باید با مراجعه به سازمان نوسازی و شهرسازی، درخواست ارائه نوسازی داده و بعد از اخذ مجوز، باقی مراحل به بانک ارجاع داده شود.

وی افزود: تسهیلات نوسازی درصد سود پایین تری دارد، و بانک از منابع دولت به متقاضی بابت نوسازی بافت‌فرسوده تسهیلات می دهد.

نوسازی بافت فرسوده با تسهیلات بانکی

کارشناس امور بانکی خاطرنشان کرد: دولت با در نظر گرفتن این تسهیلات تلاش برای ترغیب متقاصیان برای نوسازی بافت فرسوده دارد. به این دلیل که معمولا افراد در ساخت و ساز تمایل به سود بیشتر با تسهیلات بهتر دارند، با این روش هم به نوسازی بافت فرسوده کمک شایانی می شود و هم سازندگان با استفاده از این تسهیلات راحت تر به هدف خود می رسند.

وی افزود: در مجموع خرید ملک در بافت فرسوده و دریافت تسهیلات از بانک با درصد سود بازگشت کمتری نسبت به دیگر وام های مسکن انجام می شود. و همین امر باعث می شود افراد تمایل خرید و ساخت از بیشتری در این مناطق داشته باشند.

ارزیابی بافت فرسوده توسط شهرداری

حسینی اشاره کرد: طبق بازرسی شهرداری بعضی از محله ها و یا کوچه ها به بافت فرسوده معرفی می شود. زمانی که بافت فرسوده طبق کارشناسی شهرداری مشخص شد، همه ملک های موجود در آن منطقه شامل طرح تسهیلات نوسازی بانک ها قرار می گیرند و در ادامه با اخذ مجوز از طرف متقاضی، تسهیلات بانکی شامل حال آن ملک قرار میگیرد.

کارشناس امور بانکی اظهار داشت: هر سال بابت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، بخشنامه جدیدی به بانکها داده می شود. امسال بابت خود بافت فرسوده، برای متقاضیان عادی نوسازی ۱۲۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

بافت-فرسوده

عادی سازها بیشترین متقاضیان هستند

وی افزود: متقاضیان طرح نوسازی بافت فرسوده انواع مختلفی دارند. یک نوع آن انبوه سازان هستند، یک نوع آن عادی سازها هستند و نوع بعدی برای ساخت فناوری نوین تقاضای وام تسهیلات می دهند.۹۹  درصد متقاضیان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده عادی ساز ها هستند.متقاضیان عادی برای دریافت این تسهیلات ۲۰ میلیون تومان اوراق  خریداری می کنند، ۱۲۰ میلیون تومان بافت فرسوده و ۵۰ میلیون تومان بدون سپرده بانک ارائه می دهد.

حسینی اشاره کرد: زمان باز پرداخت وام دریافتی بستگی به زمان تعیین شده ی کارشناس ساخت ملک دارد. عموما برای نوسازی مسکن زمان یک ساله نیاز است.با تعیین ارزیاب پروژه نوسازی و بررسی تعداد واحد، متراژ و شرایط منطقه و خواسته متقاضی مشخص می شود که چقدر زمان احتیاج است.

کارشناس امور بانکی تاکیید کرد: بعد از تعیین پروسه زمانی نوسازی، بانک مرحله به مرحله و با توجه به پیشرفت مراحل ساخت، مبلغ تعیین شده را به سازنده می دهد.

استفاده از منابع دولتی در طرح نوسازی بافت فرسوده

حسینی در پایان گفت: ویژیگی برتری این تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن نسبت به وام های دیگر در این مورد است که برای این تسهیلات دولت منابع در نظر گرفته است. بانک برای بازپرداخت این تسهیلات نرخ سود کمتری دارد و برای تقاضای وام نیازی به داشتن حساب و رسوب حساب جاری ندارد.

 

گزارش از سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها